לפשר העליות במדד ת"א 25

האופן שבו מתנהל הגל הגדול הנוכחי מבשר את עומק הבעיה, אם נזכור שלפנינו עוד גל

ב-25 בנובמבר פרסמתי כאן סקירה תחת הכותרת: "אתמול הסתמן מהפך" ובה ציינתי שכל הסימנים מאותתים על מהפך זמני בשווקים הפיננסיים. הסקירה עסקה אמנם במדד הנאסד"ק האמריקאי, אבל הווי ידוע לכול שכל השווקים מתואמים להפליא, ואכן מאז נרשמו עליות יפות, גם במדדי המניות שלנו.

היקף השינוי הזמני הזה ומפת המדדים שלנו בזיקה למפת המשבר הכלכלי (שתיארתי בסקירה "מפת המשבר מהיום ועד 2012") הם הנושאים של סקירה זו. לצורך זה אתרכז במדד המניות העיקרי שלנו: ת"א 25.

גברת "מגמה"

חייו המקצועיים של המנתח הטכני חגים סביב הגרף של הנכס שאותו הוא סוקר, והדבר הראשון שאותו הוא מחפש, היא "המגמה". הזכרתי כמה פעמים את האמרות הנודעות: "סחור בכיוון המגמה" ו-"המגמה היא חברתך", ואני רוצה להסביר כאן את המונח, כדי שיהיה ברור לחלוטין, לכול הקוראים, הגולשים והמגיבים הנאמנים.

המגמה מוגדרת באמצעות שפלים ושיאים במחיר: שיאים ושפלים עולים (שיא שגבוה מקודמו, ושפל שגבוה גם הוא מקודמו) יוצרים מגמה עולה. שיאים ושפלים יורדים (הבא נמוך מקודמו כמו בשיאים לעיל) יצביעו על מגמה יורדת, וכל תנועה אחרת תוגדר כדשדוש.

נזכור תמיד, שהגרף בעצם מייצג את ה"מאבק" בין האנשים שמאחורי הביקוש וההיצע. כאשר הביקוש גובר, תתקבל בגרף מגמת עלייה, כי לאנשים בצד זה של המסחר יש יותר כוח ומוטיבציה בקניה של הנכס מאשר הצד השני. ההיפך (רב כוחו של ההיצע) מתקיים במגמת ירידה, והדשדוש מייצג סוג של תיקו בין שני המחנות.

למגמות מאפייני זמן (ראשי, משני ומינורי) וגם שלבים פנימיים שונים (איסוף, השתתפות ופיזור).מפאת השטח המצומצם לא ארחיב הפעם לגבי מושגים אלה, אבל חשוב להבין שברגע שבטווח זמן המסחר שלנו (הקצר, הבינוני או הארוך) משתנה המגמה, כדאי לשנות מייד את הגישה לשוק בהתאם. כך עושים וייעשו תמיד הסוחרים המקצועיים.

אציג דוגמא לשינוי כזה, במדד הנסקר היום.

אתחיל בגרף חודשי של המדד, כדי להבין איפה השוק שלנו נמצא ביחס למפת המשבר הכלכלי.

משה שלום 16 דצמבר מעו


כפי שניתן להבחין, שרטוט הגרף אינו מתחיל ביום הקמת מדד ת"א 25 בבורסה באחד העם ב-1995. יש הגורסים, ואני ביניהם, שאם ניתן לחשב נכס תיאורטי רטרואקטיבי מייצג, יש להתייחס אליו (מבחינה תיאורטית, מיום הקמת הבורסה אפשר היה לייצר מדד מייצג ובו 25 החברות הגדולות ולשרטט את הגרף שלו. הבורסה פשוט נותנת לנו את השירות הזה מאז 1995).

לא הייתי משתמש בטכניקה זו לניתוח מחזורי מסחר, או דברים הקשורים למצבי קיצון, אבל לשם ניתוח מבנה הגלים של השוק, ניתן להשתמש בכך. הספרור בגרף החודשי מבוסס על מדד תיאורטי כזה.

  1. בניגוד למצב מדד S&P500 האמריקני, שבו גל גדול 5 עלה במעט בלבד מעל השיא של 2000, מדד ת"א 25 ביטא עוצמה יתרה בגל מסיים זה (בשחור). המומנטום האדיר של גל גדול 5 (ראו את תתי-הגלים מתארכים ומתחלקים בירוק וכחול) מצביע על נקודה נוספת:
  2. כנראה שלפנינו סיום של מגמה עולה רבת שנים (לדעתי משנות ה-70 לפחות). כמו שם, גם כאן, התיקון לכך התחיל בסוף 2007 ומתפתח לסדרת ABC יורדת וגדולה. שלב A גדול לקראת סיום, כאשר בימים אלו מתבצע גל 4 עולה ולפנינו גל 5 יורד וחותם.

הבה נבחן את המדד ברמה היומית:

משה שלום 16 דצמבר מעו


  1. הגרף מציג את כל גל 3 (אדום) יורד ותחילת גל 4 עולה.
  2. מסוף נובמבר, נראים בבירור שני שיאים ושני שפלים עולים המגדירים מגמה עולה (מלבנים ירוקים). מגמה זו משתרעת על יותר מכמה ימים ונכנסת להגדרה של מגמה משנית חדשה. דבר זה מחזק מאוד את הזיהוי של מה שקורה כרגע כגל 4 מתקן לגל 3 היורד.
  3. כל עוד המחיר לא ירד מתחת לשפל של 616 (שנרשם ב-2 בדצמבר השנה), הגדרת המגמה תישאר בתוקף.
  4. לאחר שהמתנדים הגיעו למצבי קניות יתר (1 סגול), מתבצע תיקון קטן מתבקש.
  5. רמת המחזורים לא עלתה מעל הממוצע ואף נמצאת קצת נמוך ממנה (3 סגול). לדעתי, עלינו לצפות למחזורים גבוהים בהרבה לקראת סיום גל 4.
  6. רמות ההתנגדות מסומנות בצהוב (במספרים בשחור). במגע הראשון של המחיר עם רמה כזו (710-720) נרשמה נסיגה זמנית. קו המגמה העולה (בכחול) אמור לסייע לו להישאר במסלול.
  7. סרגל הפיבונצ"י (בשחור) מציין את הרמות שבהן יש צפי לסיום המהלך ולחידוש המגמה היורדת (גל 5). האזור שבין 800 (38.2%) ו-860-870 (50%) הוא האזור הסביר שבו הדבר יקרה (2 סגול).

מה שמלמד "מדד הפחד"

הזכרתי בעבר את "מדד הפחד" (VIX) אשר מציין את סטיית התקן המגולמת באופציות המעו"ף. מדד זה מייצג את תוספת הפרמיה שמבקשים כותבי האופציות על הסיכון שהם לוקחים במתן ה"ביטוח" המיוצג באופציה. ככל שגוברים החשש והפאניקה בשוק, נדרשת פרמיה גבוהה יותר ומדד VIX יעלה. הבה נתבונן בגרף שבועי שלו:

משה שלום 16 דצמבר vix


  1. ערכי ה-VIX (קרובים ל-60) בסיום גל 3 הקשה, מראים כמה גדול היה החשש ששלט אז. הירידה האיטית והמתמשכת לקראת הרמה 35, מצביעה על שינוי תפיסה בקרב כותבי האופציות ויש לזכור שאלו השחקנים החשובים בשוק זה.
  2. לדעתי, סיום גל 4 ישתלב עם הגעת VIX לסביבות 35 ומטה, המהווה אזור תמיכה ואזור מפגש עם הקו התוחם העליון של המניפה העולה מאז סוף 2007 (1 סגול וקוים צהובים). אם גל 4 יתקן הרבה מעבר לצפוי, יש סיכוי שהמדד יחזור לערכי 20 (2 סגול).
  3. מעניין לראות שההפרש בין הרמות המשמעותיות (שאננות וכנגדה חשש ופאניקה) היה בגובה זהה - 25 יחידות סטייה (כחול).

סיכום: הגל הגדול עוד לפנינו

  1. מדד ת"א 25 מצביע גם הוא על מהלך משבר כלכלי אדיר ממדים, המתקן מגמת עליה רבת שנים. הצורה שבה גל גדול A מתנהל, נותנת לנו להבין את עומק הבעיה, אם נזכור שלפנינו עוד גל C.
  2. לפי הספרור העולמי והמקומי, אנחנו כעת בעיצומו של גל 4 עולה, המתקן את הירידה הגדולה של גל 3. ירידה בערכי VIX, עלייה במחזורים בימי עליות והגעה לרמות התנגדות ופיבונצ"י, כל אלו יצביעו על שלבי הסיום של גל 4 זה, וחידוש הירידות בדמות גל 5. לדעתי, אביב 2009 הוא הזמן שבו יקרו הדברים.
  3. שיאים ושפלים עולים (המגדירים מגמה עולה) מהווים את הבסיס לסברה זו, ושינוי במבנה מחירים זה, דהיינו שפל או שיא נמוכים יותר, יהוו את הסימן הראשון לדאגה.
  4. ירידה מתחת לשפל של גל 3, תחתום סופית את גל 4 תסמן את תחילת גל 5.


משה שלום הוא מנתח טכני בכיר ועלול להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. ניתן לפנות אליו בכתובת - Moshe.Shalom@gmail.com