מתקן התפלה עבור הרשות הפלשתינאית יוקם באזור התעשייה החדש בחדרה; בעל תפוקה של 150 מיליון מ"ק בשנה

החברה להגנת הטבע: "אין ספק שהקמת מתקני התפלה חדשים תסייע למשק המים, אך טרם נבחנו לעומק ההשלכות הסביבתיות של התפלת מים על הים"

הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים (הולנת"ע) של המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה היום (ג') הקמת מתקן התפלה לצורכי הרשות הפלשתינאית, באזור התעשייה החדש בחדרה, בשטח של 180 דונם ועם תפוקה שנתית של 150 מיליון מ"ק.

בדברי ההסבר לחברי הוועדה נכתב כי "במסגרת הדיונים בין ישראל, הרשות הפלשתינאית וארה"ב בנושאים של אספקת מים לאזור השומרון, נמצא כי הדרך הטובה ביותר להשלמת הבטחה של אספקת מים, בכמות ובאיכות הנדרשות, לאור המחסור הצפוי במקורות מים טבעיים, הינה באמצעות התפלת מי ים. לפיכך, העמדת שטח מתאים לאורך חוף הים הישראלי לצורך הקמת מתקם כזה היא צורך חיוני, כחלק בלתי נפרד מכל הסדר מדיני שייערך בעתיד בין שני הצדדים.

נבחנו מספר חלופות והחלופה שנבחרה כוללת מיקום מתקן מפוצל, אתר למתקן התפלה, בהיקף של 100 דונם, במרחב אזור התעשייה החדש של העיר חדרה, ומאגר אופרטיבי, בהיקף של 50 דונם, במרחב הפארק האזורי. תחנת השאיבה של מי ההזנה מהים תמוקם מצפון לנחל חדרה ובצמוד לצנרת הגז הטבעי".

מהחברה להגנת הטבע נמסר: "אין ספק כי הקמת מתקני התפלה חדשים תסייע למשק המים, אך יחד עם זאת, טרם נבחנו לעומק ההשלכות הסביבתיות של התפלת מים על הים - כמו למשל הזרמת רכז רווי ברזל בחזרה לים, ונכון להיום, טרם בוצעה עבודת מחקר מעמיקה ,או נכתבה חוות דעת מקצועית מטעם משרדי הממשלה הרלוונטיים הבריאות והגנת הסביבה - לגבי הנזקים העלולים להיגרם לים ולסביבה כתוצאה מהקמת מתקני ההתפלה.

מלבד השפעת המליחות על הים, ישנה גם בעיה של ריכוז גדול של ברזל ומתכות כבדות אחרות הנפלטות לים וצובעות אותו באדום. נושא זה עדיין לא נבדק ביסודיות, ואנו קוראים לגופים האחראים לקדם בדיקה כזו במטרה לגבש מדיניות ברורה, במקביל לקידום הקמת מתקני ההתפלה. הוועדה עשתה עבודה יפה בהובלת מנהל התכנון לשלב את המתקן והתשתיות הנלוות במערך השטחים הפתוחים בסביבת נחל חדרה ובכלל זה שילוב המאגר הנלווה בשטח הפארק המטרופוליני המתוכנן".