הדס מרכנתיל קופות גמל מבוקרת ע"י משרד דלויט בריטמן אלמגור זהר - שאחד משותפיו אחיו של יו"ר מרכנתיל

יו"ר מרכנתיל, המחזיקה 49% בחברה, הוא רו"ח שלמה זהר - יו"ר דיסקונט ואחיו של אהרן זהר ; מרכנתיל הוא הבנק היחיד שהותר לו להחזיק בקופות הגמל בשיעור מסויים

הדס מרכנתיל קופות גמל, החברה המשותפת להדס ארזים ולמרכנתיל, מקבלת שירותי ביקורת פנים ו-SOX (בקרה על הליכי הבקרה והפיקוח), ממשרד רו"ח דלויט בריטמן אלמגור זהר, שאחד משותפיו הבכירים הוא רו"ח אהרן זהר. זאת למרות שיו"ר מרכנתיל, המחזיקה 49% בחברה, הוא רו"ח שלמה זהר, יו"ר דיסקונט, ואחיו של אהרן זהר. כך נודע ל"גלובס".

מרכנתיל, חברה בת של דיסקונט, מכרה את קופות הגמל שלה בעקבות רפורמת בכר. מרכנתיל הוא הבנק היחיד שהותר לו להחזיק בקופות הגמל בשיעור מסויים, ולא להתנתק מהן כליל. את השליטה רכשה הדס ארזים, המחזיקה 51% בחברת קופות הגמל.

נודע, כי באחרונה החליטה הדס מרכנתיל קופות גמל, לשכוור את שירותי פירמת ראיית החשבון והייעוץ דלויט בריטמן אלמגור זהר. רו"ח אהרן זהר, שותף בכיר בפירמה, מיזג את משרדו לפי כשנה, לתוך משרד דלויט בריטמן אלמגור. הפירמה מספקת להדס מרכנתיל, הן שירותי ביקורת פנים והן שיורתי SOX. נודע, כי הפירמה נבחרה לאחר מיכרז שנערך בין מספר משרדים לראיית חשבון.

גורמים מקורבים לנושא, טוענים כי הפירמה הציעה מחיר אטרקטיבי: כ-20% פחות ממה שהציעו המציעים האחרים שהשתתפו במיכרז. יחד עם זאת, עולה שאלה אם לא טמון ניגוד עניינים לכאורה, שפירמת דלויט בה שותף זהר, מבקרת חברה (הדס מרכנתיל) המוחזקת בידי חברה (מרכנתיל) שאחיו משמש כיו"ר שלה.

מנכ"ל הדס מרכנתיל קופ"ג, אילן ארצי, מסר בתגובה: "החברה בחרה לעבוד הן בנושא ה-SOX והן בנושא ביקורת הפנים עם משרד גדול ובעל מומחיות בתחום שוק ההון, אשר יבצע את כל מערך ביקורת הפנים ותהליך ה-SOX.

"לא קיימת מניעה חוקית למינוי הכפול כאמור,והדבר אף מקובל ורצוי.

"משרד דלויט אלמגור הינו ללא ספק מהבולטים והמובילים בתחום, ונבחר על רקע מקצועי לחלוטין, לאחר תהליך בדיקה ארוך ומסודר שכלל בדיקה מקיפה של מספר מציעים ואישור של ועדת ביקורת והדירקטוריון.

"למיטב בדיקתנו לא מדובר בעסקה עם צד קשור, ובכל מקרה משולם מכספי החברה המנהלת ולא על חשבון העמיתים".