ממשרד ראש הממשלה למשרדי אפריקה ישראל: יורם טורבוביץ' מונה ליועץ אישי של לב לבייב

טורבוביץ, שהיה עד לפני ארבעה חודשים ראש הסגל של ראש הממשלה אולמרט, צפוי לעסוק בהשקעות ומימון על רקע משבר האשראי ; טורבוביץ' חזר ואמר באחרונה כי הוא אינו רואה עצמו כמי שהולך להיות מוציא ומביא בממשלה ובוודאי שלא להיות לוביסט

לב לבייב, בעל השליטה באפריקה ישראל , ימנה את יורם טורבוביץ לתפקיד יועץ אישי עסקי מיוחד, כך נודע "גלובס". טורבוביץ יועסק אישית על ידי לבייב וישמש יועץ חיצוני לעניינים עסקיים, נושאי השקעות ומימון לכל רוחב פעילות ההשקעות של לבייב והחברות בשליטתו בארץ ובעולם, במיוחד נוכח משבר האשראי העולמי.

לפי הערכות מקורבים, עשוי לבייב לנצל גם את פריסת הקשרים הנרחבת של טורבוביץ, שהיה עד לפני ארבעה חודשים ראש הסגל של ראש הממשלה אהוד אולמרט. טורבוביץ נזכיר, חזר ואמר באחרונה כי הוא אינו רואה עצמו כמי שהולך להיות מוציא ומביא בממשלה, ובוודאי שלא להיות לוביסט.

טורבוביץ פרש מהמגזר הציבורי מיד לאחר שאולמרט הודיע כי לא יתמודד על תפקיד יו"ר קדימה. לאחר התפטרותו, ביקש אולמרט למנותו כיועץ מיוחד בהתנדבות ושליחו למו"מ עם סוריה, אך לשם כך היה צורך באישור מיוחד של היועץ המשפטי לממשלה, ולכן תוכניתו של אולמרט לא יצא לפועל.

דובר אפריקה ישראל מסר בתגובה כי עו"ד ד"ר יורם טורבוביץ "הוא יועץ לעניינים משפטיים של קבוצת אפריקה ישראל וגם של קבוצת לבייב". ככל הידוע, טורבוביץ לא יהיה כפוף לתקופת צינון, שכן בתפקידו במשרד ראש הממשלה לא היה לו קשר עם לבייב או חברות שבשליטתו.

סביר להניח שהעיתוי בו מצרף לבייב את טורבוביץ לסגל יועציו אינו מקרי. אפריקה ישראל היא אחת הסובלות העיקריות ממשבר האשראי העולמי. המינוף הגבוה שנטלה על עצמה הקבוצה, בין היתר לשם פיתוח עסקי הנדל"ן בארץ ובחו"ל, החל להכביד על מאזניה ואילץ את הקבוצה לצאת למסע של מימושים כדי להצטייד במזומנים ולהקטין את מצבת החוב של החברה. נכון להיום, יש לאפריקה ישראל התחייבויות שוטפות של כמעט 10 מיליארד שקל (נכון לתום הרבעון השלישי של השנה) והתחייבויות לטווח ארוך של 17.7 מיליארד שקל.

החברה נסחרת כיום לפי שווי של 430 מיליון דולר לאחר שמחקה 91% משווייה מתחילת השנה. ללבייב יש אחזקה של 74.8% בחברה ולכן שווי הונו "על הנייר" הוא 322 מיליון דולר, הרבה מתחת לשווי לפיו הוא הוערך לפני כשנה וחצי.

התחיל מתפקיד פקידותי

יורם טורבוביץ היה פקיד מדינה, עורך דין צעיר, כשמונה לעמוד בראש הרשות להגבלים עסקיים כשזו הייתה מחלקה חסרת חשיבות וכוח במשרד התעשייה והמסחר. טורבוביץ בנה אותה כרשות רגולטורית מודרנית ובעלת שיניים. כשהודיע, אחרי חמש שנים, על סיום תפקידו יועד על ידי הממשלה להיות מנכ"ל בזק, אז חברה ממשלתית, אולם ועדת הצינון לא אישרה את המינוי.

באותה עת, טורבוביץ היה מועמד בפעם הראשונה להיות היועץ המשפטי לממשלה, אולם נדחה בהיותו צעיר מדי ולא מספיק מקושר. לפני כחמש שנים, התפקיד הוצע בשנית. הפעם על-ידי שר המשפטים דאז, טומי לפיד המנוח, אולם ועדת בך דחתה את מועמדותו בשל חוסר במספר חודשים בוותק הנדרש לעבודה כעורך דין.

טרם הרשות, בשנת 1997 מונה טורבוביץ על-ידי אודי רקנאטי לתפקיד משנה למנכ"ל דיסקונט השקעות, ובשנת 1999 היה לנשיא החברה שהייתה באותה עת אחת מחברות האחזקות הגדולות במשק הישראלי.

עם הודעתו של אודי רקנאטי, באמצע 2001, על פרישה מניהול החברה, הודיע גם טורבוביץ על סיום תפקידו. בחודשים שאחרי, עסק בתיווך העסקה למכירת קבוצת אי.די.בי ממשפחות רקנאטי וקרסו לידי נוחי דנקנר. תמורת התיווך קיבל טורבוביץ 20 מיליון שקלים. מאז ועד שנוצר הקשר עם אולמרט, פעל כעו"ד עסקי בתחומי ייצוג, בוררויות, דירקטוריונים ובעיקר כיועץ עסקי לתאגידים, בנקים ולאנשי עסקים הפועלים בישראל ובעולם.