המדינה אישרה להראל להעמיד לכרמלטון מימון של 117 מיליון שקל לפרוייקט מנהרות הכרמל

המימון - בהתאם לחשיפת "גלובס" ; כבטחון לחוב, הועמדה ערבות בנקאית של 12.5 מיליון שקל וערבות של בעלי המניות של כרמלטון - שיכון ובינוי ואשטרום

המדינה מאשרת להראל להעמיד לכרמלטון מימון של 117 מיליון שקל לפרוייקט מנהרות הכרמל.

על פי ההסכמים שנחתמו במהלך חודש דצמבר בין קבוצת כרמלטון לבין חברת הביטוח הראל ולבין בנק דיסקונט המממן את פרוייקט מנהרות הכרמל בחיפה. על פי הסכמים אלו התחייבה הראל להעמיד לכרמלטון מסגרת למימון הפרוייקט בסך האמור, כחוב בדרגה שניה אחרי החוב הבכיר של הבנק (דיסקונט העמיד מימון בסך 850 מיליון שקל לפרוייקט), וזאת במקום חלק מההון העצמי אותו התחייבו שיכון ובינוי ואשטרום להעמיד לפרוייקט.

כבטחון לחוב, הועמדה ערבות בנקאית של 12.5 מיליון שקל וערבות של בעלי המניות של כרמלטון - שיכון ובינוי ואשטרום , (50% כל אחת ).

המימון - בדומה לחשיפת "גלובס" ב-29 בדצמבר שהעריך כי הראל תצטרף לפרוייקט ותעמיד הלוואה של 120 מ' ש'. כבר בשנה שעברה חשף "גלובס לראשונה כי הראל מנהלת מגעים להצטרפות למימון הפרוויקט בעצמה או באמצעות קרן תשתיות ישראל בה היא מחזיקה ב-50%.

המימון אותו תעמיד הראל לכרמלטון יוצמד וישא ריבית בהתאם לתנאים שסוכמו בין הצדדים ויומר לחוב בכיר יחד עם החוב לבנק עם סיום הבניה בעוד כשנתיים. בהתאמה יפחת סך המימון אותו התחייבו להעמיד החברות בעלות המניות בכרמלטון לטובת הפרוייקט.

קבוצת הראל, שבשליטת משפחת המבורגר מעורבת בשנים האחרונות במימון פרוייקטים רבים בתחום התשתיות ובהם הקמת מתקני התפלה, סלילת הקטע הצפוני של כביש חוצה ישראל. כמו כן הראל מחזיקה כיום ב-27% מקבוצת סיטי פס, זכיינית הרכבת הקלה בירושלים.

פרוויקט מנהרות הכרמל יצא לדרך בתחילת 2006 בהשקעה של 1.25 מיליארד שקל. הפרוייקט יחל בקצה הצפוני של כביש החוף ויסתיים בצומת הצ'ק פוסט ויכלול כבישים באורך של 6.5 ק"מ, מהם 4.7 ק"מ בשתי מנהרות דו כיווניות. לאחר סיום הסיכסוך עם הקבלן הסיני המבצע את כריית המנהרות, כרמלטון נמצאת במומנטום חיובי ומקדימה בחצי שנה את הלו"ז. שר התחבורה, מופז, אישר לאחרונה את פתיחתן של 2 מסך 4 המנהרות בפרוייקט כבר באפריל 2010 במקום בתחילת 2011.

ובהקשר אחר, היום דיווחה חברת שיכון ובינוי כי בעקבות הזמנה שקיבלה חברת בת על החברה ממדינת ישראל להציע הצעה להרחיב מתקן להתפלת מי-ים בחדרה. בעקבות ההזמנה הגישה H2ID (הזכיינית במתקן בה מחזיקה שו"ב ב-50%) הצעה למדינה להגדיל את תפוקת המיתקן בעשרות מליוני מ"ק בודדים, אל מעבר ל-100 מיליון מ"ק מים בשנה. תקופת הזיכיון להפקת המים במסגרת ההרחבה תסתיים ב-15 במאי 2027. מחיר המים שיופקו במסגרת השלב הראשון של ההרחבה (5 מיליון מ"ק לשנה ) - נקבע מראש ע"י המדינה. במידה ויאושר השלב השני של ההרחבה יועלה מחיר המים שיופקו בשני שלבי ההרחבה. במידה ותתקבל או תידחה ההצעה ע"י המדינה, החברה תדווח על כך.