בוש: "חמאס נושא באחריות לפעולת צה"ל בעזה ולהרג אזרחים"; התקפות הרקטות על ישראל - "פעולות טרור"

חמ"ל גלובס למבצע "עופרת יצוקה" ; נשיא ארה"ב היוצא מתנה הפסקת אש בפיקוח למניעת הברחות נשק לעזה: "הפסקת אש חד-צדדית נוספת, שתוביל להתקפות רקטות על ישראל, אינה קבילה. הבטחות מחמאס לא מספיקות" ; "פרץ האלימות הוא פרי התגרות של חמאס, ארגון טרור שנתמך ע"י איראן וסוריה ושקורא להשמדת ישראל"

בהתבטאות פומבית ראשונה על המלחמה בעזה, אומר אתמול (שבת) הנשיא ג'ורג' בוש, כי תנאי הכרחי להפסקת אש ברצועה היא קביעת מנגנון ניטור למניעת הברחות נשק לעזה וכי הוא לא יתמוך ב"הפסקת אש חד-צדדית נוספת".

בנאום הרדיו הנשיאותי השבועי לאומה, אומר בוש, כי שיגורי הרקטות של חמאס לעבר ישראל הם "פעולות טרור" וכי חמאס נושא באחריות לפעולת צה"ל בעזה ולהרג אזרחים מפני שהארגון נוהג להסתיר נשק בריכוזי אוכלוסיה אזרחית.

"פרץ האלימות הנוכחי הוא פרי התגרות של חמאס, ארגון טרור שנתמך ע"י איראן וסוריה ושקורא להשמדת ישראל", אמר בוש. הוא הדגיש, כי מחמוד עבאס, נשיא הרשות הפלשתינית, הוא "המנהיג הלגיטימי של העם הפלשתיני". בכך התנער בוש, בפעם הראשונה, מתוצאות הבחירות ברצועה ב-2005 שבהן זכה החמאס. כזכור, ארה"ב היא שדחפה לקיום הבחירות, למרות אזהרות של ישראל והרשות הפלשתינית.

אך המסר המרכזי של הנאום היה הצבת תנאי אמריקני ברור לקידום הפסקת אש: הפסקת הברחות הנשק לרצועה ממצרים דרך מנהרות לאורך ציר פילדלפי.

"ארה"ב מובילה מאמצים דיפלומטיים להשגת הפסקת אש משמעותית, שתכובד במלואה", הכריז הנשיא. "הפסקת אש חד-צדדית נוספת, שתוביל להתקפות רקטות על ישראל, אינה קבילה. הבטחות מחמאס לא יהיו מספיקות. צריך לכונן מנגנון ניטור שיסייע לוודא, כי יושם קץ להברחות נשק לקבוצות טרור בעזה".

"אני קורא לכל הצדדים ללחוץ על חמאס להתנער מהטרור ולתמוך במנהיגים פלשתיניים שפועלים למען השלום", אמר בוש.

חלק ניכר מביקורתו של הנשיא על חמאס כוון לטענות שהארגוון מסכן במזיד חיי אזרחים פלשתיניים. בוש מתח ביקורת לא רק על העובדה שחמאס הקים מחסני נשק באזורים אזרחיים, אלא שהוא מבזבז משאבים כספיים על רכישות נשק במקום לדאוג לרווחת אזרחים.

"מאז ההשתלטות האלימה של חמאס (על הרצועה) ב-2007, הידרדרו תנאי המחיה של הפלשתינים בעזה", אמר הנשיא. "העובדה שחמאס בזבז משאבים על משגרי רקטות במקום על סלילת דרכים ובניית בתי-ספר מעידה על כך שלארגון אין כל כוונה לשרת את העם הפלשתיני".

בוש נמע ממתיחת ביקורת כלשהי על ישראל ואף לא הוסיף את הקריאה האמריקנית המסורתית להימנע מפגיעה באזרחים, הוא הביע דאגה מהסבל שנגרם לאוכלוסיה האזרחית שם והסתפק באמירה: "למרבה הצער, אזרחים פלשתיניים נהרגו בימים האחרונים".הוא ציין, כי ארה"ב תרמה עשרות מיליוני דולר לסיוע הומניטרי לפלשתינים.

אתמול נערכו הפגנות בערים בארה"ב נגד ובעד הפעולה הישראלית בעזה. ליד שגרירות ישראל וושינגטון הפגינו מאות אנשים, שנשאו שלטים בגנות המבצע הישראלי, לרבות השלט: "לא עוד שואה, גם לפלשתינים".

או"ם הזהיר אתמול, כי המשך הפעולה הישראלית גורם למשבר תברואתי ותזונתי חמור ברצועה. מתאם הסיוע לעזה מטעם או"ם, מאקסוול גיילורד, אמר כי "מצב חירום קריטי" מתחולל עתה ברצועה למרות שנרשם גידול במשלוחי הסיוע ההומניטרי.