מועצת הביטחון: ארה"ב סיכלה הצעת החלטה להפסקת אש מיידית ברצועת עזה

הצעד האמריקני היה צפוי, לאחר שהנשיא בוש הבהיר בשבת, בנאום רדיו שבועי לאומה, כי "הפסקת אש חד-צדדית נוספת, שתוביל להתקפות נוספות של רקטות על ישראל, אינה קבילה"

במושב חירום של מועצת הביטחון, סיכלה לפנות בוקר (א') בארה"ב הצעת החלטה שקוראת להפסקת אש מיידית בלחימה ברצועת עזה.

הצעד האמריקני היה צפוי, לאחר שהנשיא בוש הבהיר בשבת, בנאום רדיו שבועי לאומה, כי "הפסקת אש חד-צדדית נוספת, שתוביל להתקפות נוספות של רקטות על ישראל, אינה קבילה".

הצעת ההחלטה, שהוסרה מסדר היום בעקבות התנגדות ארה"ב, היתה אמורה להיות מסווגת כ"הצהרה של נשיא המועצה", או "הצהרה נשיאותית". הצהרה כזו אינה בעלת תוקף מחייב כהחלטה של מועצת הביטחון ואין לה שיניים פוטנציאליות של סנקציות, אבל יש לה משקל משמעותי של יחסי ציבור באווירה טעונה של משבר חריף כמו זה שמתרחש בעזה.

ההצעה, שנוסחה ע"י לוב, המדינה הערבית היחידה שחברה במועצת ביטחון בסבב הנוכחי, מביעה "דאגה חמורה מהסלמת המצב בעזה" וקוראת לישראל ולחמאס "לשים קץ מיידית לכל הפעילויות הצבאיות".

סגן שגריר ארה"ב באו"ם, אלחנדרו וולף, אמר שארה"ב אינה רואה שום סיכוי שחמאס יציית להצהרה הנשיאותית המוצעת , בדיוק כפי שהוא סירב לציית להצהרה קודמת של נשיא המועצה, בשבוע שעבר, שאף היא קראה להפסקה מיידית של הלחימה עם תחילת ההפצצות של חיל האוויר על מטרות בעזה.

"להצהרה נשיאותית נוספת לא יהיה שום בסיס להצלחה והיא לא תנחיל שום אשראי למועצת הביטחון", אמר הדיפלומט האמריקני.

הנשיא התורן של המועצה, ז'אן מוריס ריפרט, שגריר צרפת באו"ם, אמר כי אין הסכמה בין החברות על נוסח מוסכם של הצהרה, אך מתחילה להסתמן תמימות דעים לגבי הצורך להביע דאגה חמורה מהידרדרות המצב ברצועת עזה והצורך ב"הפסקת אש מיידית, מלאה, שתכובד ע"י כל הצדדים".

שגריר לוב באו"ם, גיאדלה אטלהי, טען שארה"ב התנגדה להשגת תוצאה כלשהי בדיון המועצה לפנות בוקר. לדבריו, נעשו נסיונות פשרה והוסכם על ריכוך נוסח ההצהרה המוצעת, אך ארה"ב התנגדה לכל יוזמה ומנעה השגת קונצנסוס.

לפי הערכות, ארה"ב מעוניינת לאפשר לישראל לפעול ללא כל הפרעה בעזה. אין כל סיכוי שארה"ב תסמוך ידה על צעד כלשהו של מועצת הביטחון לפני שישראל תמצה את מבצע עופרת יצוקה. המועצה צפויה לשוב ולהתכנס מחרתיים (ג') לדיון נוסף על המצב ברצועה.

במוצ"ש טלפן מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, לראש הממשלה, אהוד אולמרט, והביע באוזניו אכזבה מתחילת הפלישה הקרקעית של צה"ל לרצועה. הוא אמר שהוא מודאג מהמתקפה הקרקעית שתביא, לדבריו, לסבל רב, ודרש מאולמרט להסיג את חיילי צה"ל מהרצועה.