הדולר מקזז הפסדים של כשלושה שבועות ביחס לאירו על רקע תוכנית החילוץ של אובמה

[לאתר המט"ח] האירו נחלש ב-1.3% ל-1.3682 דולר; הדולר מתחזק מול הין ב-1.19% ל-93.18 ין ; השבוע במט"ח: המיתון ממשיך להעמיק - האם יישאר הדולר נכס בטוח?

חבילת החילוץ החדשה של אובמה מעניקה לדולר רוח גבית שמתחזק ביחס למטבעות המובילים. מול האירו מתרומם הדולר לרמה הגבוהה ביותר שלו מזה כשלושה שבועות, כאשר האירו ממשיך להיחלש מולו ומאבד כ-1.3% ל-1.3682 דולר. מול הין מוסיף הדולר כ-1.19% ל-93.18 ין לדולר בודד.

הנשיא הנבחר של ארה"ב, ברק אובמה, שיכנס לתפקיד ב-20 לינואר, מתכנן מהלך של הורדת מיסים בהיקף של 310 מיליארד דולר, כחלק מחבילת חילוץ גרנדיוזית שנועדה להוציא את ארה"ב מהאיום של תקופה ארוכה של קיפאון כלכלי ודיפלציה. המהלך צפוי להוות 40% מתוכנית החילוץ שעשויה להגיע לסכום של 775 מיליארד דולר

מהלכיו האגרסיבים של הממשל בארה"ב אשר מעניק למעשה גיבוי מלא לתוכניות האוצר, מחדדים את הפער בין המדיניות האמריקנית אשר לא בוחלת באמצעים, לעומת ההתמהמהות המאפיינת את מהלכיו של הבנק המרכזי באירופה.

נזכיר כי סגן נשיא הבנק המרכזי באירופה, לוקאס פאפאדומס, אמר במהלך סוף השבוע כי התאוששות כלכלית בגוש האירו לא צפויה להרחש השנה, ולכן על מקבלי ההחלטות וקובעי המדיניות לקחת בחשבון שיקולי אינפלציה ולהיערך לצמצום בשיעורי הריבית.

דברים אלו של פאפאדומס מחזקים את ההערכות כי למרות עמדתו הדובית של טרישה, ייתכן ולא יהיה מנוס מהמשך קיזוזי הריבית גם בגוש האירו. נזכיר כי פגישתו הבאה של הבנק המרכזי צפויה ב-15 לחודש, והערכות הן כי טרישה יאלץ להוריד את הריבית ב-0.5% לרמה של 2%.

השבוע במט"ח: המיתון ממשיך להעמיק - האם יישאר הדולר נכס בטוח?

2008 נסתיימה והסוחרים צפויים לחזור היום (ב') לזירת המט"ח לאחר חופשת החג הארוכה. נזכיר כי בשליש האחרון של 2008 שלטה בשווקים שנאת הסיכון, וזאת על רקע מחנק הנזילות, המיתון וסבב הורדות הריביות ברחבי הגלובוס.

חששות אלו לא צפויים להיעלם ב-2009, סביר להניח כי נמשיך לראות ירידה בצמיחה הכלכלית בכלכלות המובילות, אשר יתחדדו לאור המאמצים האדירים שהפגינו הבנקים המרכזיים בעולם, ובראשם הפד' שסיים את השנה החולפת בריבית של 0%, כל זאת במטרה לנסות למנוע את הגלישה לעבר מיתון עמוק יותר.

"הפד' אינו יכול לעשות שימוש בכלי המוניטרי העיקרי שלו - הריבית הקצרה, לאחר שהוריד אותה ל-0%. אך מצד שני, כדי למגר את הדיפלציה, הוא חייב לשמור על ריביות נמוכות ביותר ולהדפיס כסף". ציינו במחלקת המחקר של הבינלאומי.

לכן, ציינו האנליסטים כי האמצעי האחרון העומד בפני הפד' הוא ניסיון לשלוט בריביות הארוכות על ידי רכישות מאסיביות של אג"ח, ולכל אלו כמובן, צפויה השפעה ישירה על המסחר בדולר.

במבט לעבר הפרסומים הצפויים השבוע בשוק המטבעות, יקבלו המשקיעים מנה גדושה של נתונים פונדמנטלים משמעותיים, שימקדו את תשומת הלב בספקולציות לגבי חומרתו של המיתון הכלכלי בארה"ב, ולגבי התאוששות של הדולר האמריקני על רקע הנפילה החדה שרשם כנגד האירו, אשר התחיל במסע תיקון מול המטבע האמריקני עם תחילת דצמבר האחרון, כאשר עלה משפל של 1.26 דולר לעבר רמת ה-1.44 דולר.

בגזרה האירופית יתפוס השבוע את מרכז הבימה מדד המחירים לצרכן בקרב מדינות גוש האירו, אשר צפוי להתפרסם מחר (ג') 13:00 שעון ישראל. על פי ההערכות המוקדמות, יצביע המדד על רגיעה באינפלציה לקצב חודשי של 1.8%.

"בהתחשב בעמדתו הדובית של טרישה, עשוי נתון נמוך מהצפוי להגביר את ההערכות כי הבנק המרכזי יקזז את הריבית פעם נוספת ב-15 בינואר, דבר העשוי להכביד על האירו. אך מדד אשר יעמוד ביעדי הבנק, 2%, עשוי לחזק את האירו, ולהניא את הבנק המרכזי מלמהר ולהוזיל את הריבית". ציינו במחלקת המחקר של TRIFX, הזרוע הישראלית של FXCM.

אירוע הסיכון השני השבוע נוגע לליש"ט, והכוונה היא להחלטת הריבית של הבנק המרכזי באנגליה, ביום ה' 14:00 שעון ישראל. נזכיר כי הלי"שט נמצאת מזה מספר חודשים במגמת פיחות חדה ביחס לדולר, ובעיקר ביחס לאירו מולו היא קרובה לרמת שיוויון.

הבנק המרכזי של אנגליה שאימץ את הקו האגרסיבי של הפד' והחל לקצץ את הריבית מ-5.75% ל-2% כיום, צפוי ביום ה' הקרוב להודיע על קיצוץ נוסף, הפעם בגובה של 0.5% לרמה של 1.5%. אך השאלה המרכזית היא: האם מתכוון יו"ר הבנק, מרווין קינג, ללכת בעקבות צעדיו של ברננקי ולהמשיך במסלול המוביל לריבית אפס.

הנתון המשמעותי ביותר השבוע עבור הדולר, יהיה דו"ח התעסוקה (NFP), שצפוי להתפרסם ביום שישי, 15:30 שעון ישראל. בבנק הפועלים מעריכים כי כמות המועסקים הלא חקלאיים צפויה לרדת בחודש דצמבר בהיקף של 478 אלף איש, לאחר ירידה בהיקף של 533 אלף מועסקים בחודש קודם, שיעור האבטלה צפוי לעלות בחודש דצמבר לרמה של 7%.

נציין כי דו"ח התעסוקה מהווה אומדן לצמיחה, כאשר צמצום נוסף בהיקף המועסקים במשק האמריקני יצביע למעשה על המשך ההרעה במצב הכלכלה האמריקנית. במחלקת המחקר של TRIFX ציינו כי רכיב השכר בדוח התעסוקה יהיה הפעם משמעותי יותר מבדרך כלל, וזאת משום שהוא מהווה אומדן לפוטנציאל ההוצאה הצרכנית.

[לפורטל הפיננסי] [לאתר המט"ח]