בכירים בבנק המרכזי של אירופה מציעים להרחיב את סמכויות הפיקוח של ה-ECB על מוסדות פיננסים

[למדור שוקי עולם] סגן נשיא ה-ECB: הבנק צריך לקבל את הפיקוח על מוסדות פיננסיים בינלאומיים המהלך צפוי לעורר התנגדות מפני שהוא יפגע בעצמאות הרגולטורים במדינות ; שוקי אירופה נסחרים במגמה מעורבת

לוקאס פפדמוס, סגן נשיא הבנק האירופי המרכזי (ECB) מציע כי להרחיב את סמכויות הבנק במסגרת הצעדים להגברת הפיקוח על הבנקים בגוש האירו. הדברים של פפדמוס הם האיתות הברור ביותר עד כה שהבנק מייחס דחיפות רבה לביצוע רפורמה ברגולציה.

פפדמוס אמר שהבנק עשוי ליטול על עצמו את האחריות לפיקוח על בנקים גדולים שפעילים ביותר ממדינה אחת בגוש האירו, הכולל 16 מדינות. לצורך כך, הבנק האירופי המרכזי ישתף פעולה עם הבנקים המרכזיים של המדינות השונות. כ-70% מהנכסים הבנקאיים באיחוד האירופי מנוהלים בידי 45 מוסדות פיננסיים בינלאומיים.

מבנה מפוצל

למרות שבאירופה לא קרסו בנקים בקנה המידה של ליהמן ברדרס, חוששים קובעי המדיניות האירופיים שהמבנה המפוצל של מערכת הפיקוח על הבנקים, המבוססת על מוסדות ברמה הלאומית, מסכן את גוש האירו.

כל הצעה להרחבת סמכויותיו של הבנק האירופי המרכזי על חשבונן של רשויות הפיקוח הלאומיות צפויה לעורר התנגדות עזה בקרב המדינות החברות בגוש האירו. כמה מקובעי המדיניות באיחוד האירופי מתנגדים לכך שהגוף המפקח על המערכת הבנקאית יקבע במקביל את הריבית וגם ייאבק באינפלציה.

עם זאת, יש סימנים לכך שהצעותיו של פפדמוס זוכות לתמיכה בקרב 22 החברים במועצת הנגידים של ה-ECB. עד כה נמנע נשיא ה-ECB, ז'אן-קלוד טרישה, מלהציע במפורש הרחבה של סמכויות הבנק. בחודש שעבר, בראיון ל"פייננשל טיימס" רמז טרישה לכיוון הזה כשאמר כי "ברור שביכולתנו לשפר את המסגרת הקיימת". טרישה התייחס להצעות בנושא שהועלו בפרלמנט האירופי. כמו כן, ציין נשיא ה-ECB כי במגזר הפרטי קיימת תמיכה בהרחבת סמכויותיו של הבנק.

מרחיק לכת

פפדמוס, הממונה על שמירת היציבות הפיננסית, הרחיק לכת עוד יותר בראיון לכתב העת העסקי הגרמני, Wirtschaftswoche"". הוא טען שתוכנית האיחוד האירופי להגברת שיתוף הפעולה בין רשויות הפיקוח במסגרת המוסדית הקיימת עשויה "להיות יעילה בטווח הבינוני, אך קרוב לוודאי שהיא לא תהיה הפתרון הטוב ביותר בטווח הארוך".

לפני חג המולד אמר אתנסיוס אורפנידס, נגיד הבנק המרכזי של קפריסין, כי המצב הכלכלי הנוכחי "יוצר הזדמנות נהדרת לקדם את מיזוג הפיקוח והרגולציה במגזר הבנקאות באיחוד האירופי - דבר חשוב למניעת משברים דומים בעתיד".