העליון: חברה בפירוק אינה פטורה מעמידה בהסדרי פריסת חוב למס הכנסה

השופט סלים ג'ובראן ציטט מתקדים שניתן בעליון, לפיו אין בהליך פירוקה של החברה להוות הצדק סביר לאי עמידת החברה בהסדר פריסת החוב

בית המשפט העליון אישר לאחרונה את עמדת המדינה לפיה מצב כלכלי קשה של חברה וכניסתה להליכי פירוק אינה מצדיקה אי עמידה של החברה בהסדרי פריסת חוב למס הכנסה.

*נגד חברת אסף הכסף הוגש כתב אישום בשל עבירות של אי תשלום מס שנוכה במשך 15 חודשים בשנים 2000-2001 בסכום כולל של 777 אלף שקל ואי הגשת דו"ח במועד. מנהל החברה, נועם מלמד, הועמד לדין גם בשל עבירות של אחריות מנהל.

*בית משפט השלום זיכה את הנאשמים מעבירות של אי תשלום מס שנוכה בשנת 2001, לאחר שקבע כי הסבר החברה לאי-קיום הסדר תשלומים עם פקיד השומה עקב מצבה הכלכלי הקשה וכניסתה להליכי פירוק - הינו סביר.

בית המשפט המחוזי קיבל את ערעור המדינה בעניין אי תשלום הסדר פריסת החוב, וקבע כי אין חשיבות לכך שהסיבה לאי עמידה בהסדר נעוצה בקריסתה הכלכלית של החברה.

הנאשמים הגישו לבית המשפט העליון בקשת רשות ערעור, בה טענו כי קריסה כלכלית היא הצדק סביר לאי תשלום המס שנוכה במסגרת הסדר פריסת החוב. עוד נטען כי לא הוכחה כל מחשבה פלילית מצד מנהל החברה ולכן אין להרשיעו באי תשלום מס.

השופט סלים ג'ובראן דחה את הבקשה לאחר שקבע כי רשות ערעור ניתנת רק במקרים חריגים המעוררים שאלה בעלת חשיבות כללית וציבורית. עוד ציטט השופט מתקדים שניתן בעליון, לפיו אין בהליך פירוקה של החברה להוות הצדק סביר לאי עמידת החברה בהסדר פריסת החוב. זאת, כיוון שלמנהל החברה היתה בחירה בין השקעת הכנסות החברה בחברה עצמה לבין המשך הסדרת חובו מול רשויות המס.

את המדינה ייצג עו"ד איתן אמנו מהמחלקה הפלילית ברשות המסים. (רע"פ 7504/08).