לקוחות פרטנר יוכלו לענות בקרוב לשיחות סלולריות בטלפון קווי - ולהיפך

המחיר לא שווה לכל נפש: 9.90 שקלים לחודש - מחיר שכמעט אף שירות בודד בטלפוניה הקווית לא מגיע אליו

בקרוב יוכלו הלקוחות בישראל להחליט להעביר את שיחות הטלפון שלהם מהטלפון הקווי לסלולרי ולהיפך, ולענות על השיחות היכן שירצו. שירות ההקפצה הזה, שיהיה ייחודי (בינתיים) לחברת הסלולר פרטנר , יעלה ללקוחות 9.90 שקלים לחודש.

אין כמעט שירות בודד בעולם הטלפוניה הקווית בישראל שמתקרב לסכום הזה. גם לא השירותים המוכרים כמו תא קולי בבזק , שיחת ועידה, או אנטי-וירוס - מה שאומר, שפרטנר תצטרך לעבור עוד כברת דרך ארוכה כדי לצאת מבועת הסלולר ולהפנים שהתחרות בשוק הקווי היא שונה.

פרטנר מרשה לעצמה למכור שירותים במחיר כזה בתור חברה שיש לה מותג חזק ומוכרת שירות בעל ניחוח אריסטוקרטי. לשם המחשה, ספקיות האינטרנט מוכרות חבילת אינטרנט ב-40 שקל לחודש. לכן, מי שמוכר שירות אחד בלבד במחיר כזה, כמו שפרטנר מתכננת לעשות, צריך להיות מצויד לפחות בתחושה שהשירות שלו ייחודי ולקוחותיו הם חברי מועדון אקסקלוסיבי.

הכניסה של פרטנר לתחום התקשורת הקווית יצרה רעש. פרטנר דאגה להעביר את המסרים שלה בדרך אגרסיבית, עד שהיא מנסה ליצור את הרושם שהיא יוצרת מהפכה בשוק התקשורת הקווית - לא פחות. ובכן, שבוע לאחר שהושק המהלך ועוד לפני שהושק הקמפיין, מעניין לבחון מדוע נכנסה פרטנר לתחום התקשורת הקווית ומה היא מנסה להשיג באמצעותו.

לשמור על ביצי הזהב

פרטנר נכנסה לשוק ה-ISP (אספקת שירותי אינטרנט) ולטלפוניה נייחת במהלך משולב ומתואם היטב. זהו שוק שבו הרווחיות נמוכה ומספיק לראות את ההצעות של 012 סמייל בתקשורת הקווית, את ההנחות הגדולות ואת הדו"חות הכספיים שלה, כדי להבין עד כמה שולי הרווח בתחום נמוכים.

ל-012 סמייל יש 100 אלף לקוחות טלפוניה, ולמרות זאת התרומה למאזן החברה אינה יוצרת מפנה דרמטי. זאת, למרות שבזק בינלאומי לא פועלת עדיין בתחום ו-013 נטוויז'ן החלה רק לאחרונה לשחק במגרש הזה, וסביר להניח שהייתה מוותרת עליו אילו 012 סמייל לא היתה בו.

פרטנר הבהירה לפני ההשקה שההצעה שלה לא תהיה הכי זולה, אבל היא תהיה הכי משתלמת במרכיביה. פרטנר לא מוכנה לפגוע בעסקי הסלולר, ולכן ההצעה שלה לא "קורעת" את השוק והמתחרים. פרטנר מוכרת מותג, היא מוכרת שירות חווייתי, אבל היא יודעת שאם המחירים שלה יהיו נמוכים מדי הם עשויים לפגוע בשירותי הסלולר, שכן הרבה מאוד שיחות סלולריות נעשות מתוך הבתים ולא באמצעות טלפוניה קווית. אז מדוע שתפגע בתרנגולת המטילה ביצי זהב?

הסיבה קשורה לכך שפרטנר צריכה להגביר את האחיזה שלה אצל הלקוח. בכל דרך אפשרית, היא חייבת לנסות גם ולהגדיל את הכנסותיה בשוק סלולרי רווי, בעיקר בשל העובדה שהיא מוגבלת ביכולותיה לספק מגוון שירותי תקשורת מאחר שהיא אינה משתייכת לאף קבוצת תקשורת (דוגמת בזק ואי.די.בי ).

זו הסיבה שהחברה החליטה להקים פעילויות ותשתיות עצמאיות למצב שבו ההתגבשות של קבוצות התקשורת בשוק תהפוך לעובדה והרגולטור יאפשר זאת. אחרי שניסתה לרכוש את HOT ואת 012 סמייל ללא הצלחה, החליטה החברה ללכת לבד.

פרטנר נכנסת לשוק עם הצעה לא זולה. 013 נטוויז'ן מוכרת היום שירותי טלפוניה בשקל בודד ליום ללא הגבלה כמעט, ו-012 סמייל מוכרת שיחות ללא הגבלה כמעט ב-10 שקלים לחודש. וזה עוד לפני שדיברנו על המחירים של בזק שממילא אינם גבוהים, על ההצעות של 018 אקספון ועל חבילת הטריפל פליי של HOT שהיא הכי משתלמת היום בשוק.

הקשיים לא מעטים. פרטנר נכנסת לתחום הרשתות הביתיות שבו לבזק יש נוכחות דומיננטית למדי. בזק מחלקת נתבים בחינם תמורת התחייבות, וספקיות האינטרנט מוכרות נתבים במחירים נמוכים בהרבה מפרטנר, שאצלה מחיר הנתב הוא 720 שקל, לא פחות.

אמנם זהו נתב שהוא מרכזייה ביתית עם המון תכונות, אבל בכל זאת נתב אלחוטי, שדומים לו מותקנים אצל מאות אלפי לקוחות.

אלא שפרטנר צריכה את הזרוע האינטרנטית בכל מקרה. הכניסה לתחום הקישוריות לאינטרנט חיונית להבנת העולם הסלולרי החדש, העולם הסקייפי.

הדור הרביעי בסלולר ייקח את החברות לרשתות שיהיו מבוססות על IP (פרוטוקול אינטרנט) מקצה לקצה והשיחה הסלולרית תהיה אפליקציה בלבד - בדיוק כמו שהיום מדובר באפליקציה ברשתות הנייחות.

המתחרות בהמתנה

מבנה חבילות התעריפים ישתנה במוקדם או במאוחר, ולא יהיה מנוס ממעבר למבנה תעריפים קבוע, כי באינטרנט אין מושג שנקרא "השלמת שיחה". לכן, הצעד של פרטנר חיוני להבנת העולם החדש והוא נכון אסטרטגית עבורה.

אבל, כנראה אף אחד חוץ ממנה אינו יכול להעריך את המהלך והתרומה שלו להכנסות בטווח הארוך. פרטנר לא עושה מהלכים כאלה בשביל להפסיד כסף, וזו הסיבה שכל מתחרותיה יושבות ושוברות את הראש, מה לעזאזל עושה דוד אבנר, מנכ"ל פרטנר, שמצליח לשגע את השוק.

לא מפתיע, שבלי רגולציה אי אפשר, והשאלה המעניינת היא ההתחזקות של החברות הסלולריות והכוח שהן צוברות. פרטנר לא עושה משהו רע מבחינת מבנה התחרות בשוק, להיפך. צריך לראות בחיוב את העובדה שחברת תקשורת משקיעה ומרחיבה את התחרות בשוק. זה לא עניין של מה בכך בימים אלה.

יחד עם זאת, כאשר החברה טוענת שצריך לפרק את רשתות בזק ו-HOT (Unbundling של רשת הגישה), כאשר היא נכנסת ופועלת על הרשתות שלהן ואילו הרשת שלה (ושל החברות הסלולריות המתחרות) נותרות ללא הפרדה מבנית בין הפעילות הנייחת והפעילות הסלולרית, או לבין פעילות התוכן שמתחרה ב-yes וב-HOT - יש בכך חוסר איזון משווע ותחרות לא הוגנת.

התחרות הבלתי הוגנת הזו באה לידי ביטוי גם בזה שלקוח סלולרי לא יכול לבחור את ספק האינטרנט שהוא רוצה בדיוק כפי שזה בתחום הנייח. החברות הסלולריות מצליחות בצורה עקבית למנוע זאת, פשוט כי למשרד התקשורת אין את הכוח והיכולת להתמודד עימן.