בוש הגרמנית במגעים לכניסה לשוק החשמל הסולארי בישראל

בשלב הראשון מעוניינת בוש לספק ציוד ולהתקין קולטים ופאנלים פוטו-וולטאים לשוק החשמל הסולארי ; בענף מעריכים כי בהמשך היא עשויה להיכנס גם כיזמית בפרויקטים לייצור חשמל סולארי

קבוצת הענק הגרמנית בוש בוחנת כניסה לתחום החשמל הסולארי בישראל, כך נודע ל"גלובס". עוד נודע כי נציגים בכירים של החברה ביקרו באחרונה בארץ ונפגשו, בין היתר, עם שר התשתיות, בנימין (פואד) בן-אליעזר, ועם חלק מחברות האנרגיה הסולארית.

בשלב הראשון, מעוניינת בוש לשמש בעיקר כספקית ציוד וכמתקינה של קולטים ופאנלים פוטו-וולטאים לשוק החשמל הסולארי בישראל, הן למגזר העסקי והן למגזר הפרטי.

בענף מעריכים כי בהמשך עשויה בוש לבחון את האפשרות להיכנס גם כיזמית בפרויקטים לייצור חשמל סולארי תוך שיתוף פעולה עם חלק מחברות האנרגיה המקומיות.

בוש היא גם יצרנית חלפי הרכב הגדולה בעולם, ופועלת בישראל בתחום מוצרי הצריכה הלבנים (מכשירי חשמל, כלי עבודה) ואספקת חלפים, מערכות ואביזרים לכלי-רכב. בוש הציגה מכירות של כ-63 מיליארד דולר (בשנת 2007) ומעסיקה כ-272 אלף עובדים ברחבי העולם.

בוש מיוצגת בישראל על-ידי חברת לדיקו מוצרי צריכה בתחומי מערכות מתקדמות לרכב, חלפים ואביזרים לרכב, כלי עבודה חשמליים, טכנולוגיה תעשייתית, מערכות אבטחה ומערכות גילוי אש ובקרה. לפי הערכות, לדיקו, בניהולו של יצחק גולדמן, צפויה לייצג את בוש גם בתחום המערכות הסולאריות.

ביוני האחרון רכשה בוש את השליטה בחברת האנרגיה הגרמנית ארסול, זאת על רקע כוונתה להרחיב הפעילות בתחום הסולארי. בוש רכשה כ-50% ממניות ארסול תמורת כ-850 מיליון דולר.

ארסול נחשבת לחברה מובילה באירופה בתחום האנרגיה הסולארית ומחזיקה בפרויקטים סולאריים בהיקף ייצור כולל של כ-180-200 מגאווט.

החברה, שעוסקת בייצור ובהתקנה של פאנלים פוטו-וולטאים, מעסיקה כ-1,000 עובדים ובשנת 2007 הסתכמו מכירותיה בכ-250 מיליון דולר.

על רקע רכישת ארסול, בחנה בוש אפשרות להתמודד במכרז שפרסמה המדינה להקמת תחנת הכוח הסולארית באשלים בהיקף של כ-600-700 מיליון דולר, אולם בשלב זה נוטה החברה להתרכז בעיקר באספקת ציוד לפרויקטים ובכניסה לשוק ההתקנות של פאנלים פוטו-וולטאים.

בכירים בחברות הסולאריות אומרים שבוש מייבאת לארץ במשך שנים מוצרי חשמל וחלפים לרכב, וכי בשנה שעברה קיבלה החלטה אסטרטגית להיכנס לתחום הסולארי - הן מבחינת אספקת הציוד והן מבחינת ההתקנות. התקווה היא שכניסת החברה לשוק הסולארי בארץ תביא לשיפור השירות, מחירים טובים יותר ורמה טכנולוגית גבוהה יותר.

שוק החשמל הסולארי בארץ אמור לצבור תאוצה בחודשים הקרובים עם פרסום הרגולציה לייצור חשמל במתקנים סולאריים בינוניים, בפברואר 2009.

אלה הן מערכות סולאריות בטכנולוגיה פוטו-וולטאית, בהספק שינוע שבין 50 קילוואט ל-5 מגוואט. זאת, בשונה ממתקנים קטנים בהיקף של 15 עד 50 קילו-וואט שאושרו עד כה.

לפי הערכות, התעריפים למתקנים בינוניים ינועו בין 1.6-1.7 שקל לכל קוט"ש מיוצר, לעומת כ-2.01 שקל לקוט"ש במתקנים קטנים.

הקמת המתקנים הקטנים נתקלה בחסמים ביורוקרטים ובקשיי מימון מצד הבנקים על רקע המשבר הפיננסי העולמי. לעומת זאת, בענף תולים תקוות רבות במערכות הסולארית הבינוניות, שהכדאיות הכלכלית שלהם גבוהה יותר וניתן להקים אותם על קרקעות חקלאיות במושבים ובקיבוצים.

לפי הערכות, התקנת המתקנים הבינוניים תאפשר למשקיעים לרשום תשואה גבוהה יותר ביחס למתקנים הקטנים, זאת תוך אפשרות לגיוס מימון מהבנקים כנגד ההכנסות ממכירת חשמל.