בלחץ הירוקים: מע"צ ביטלה המכרז לסלילת כביש 551 מזרח בהיקף של 300-400 מיליון שקל

גם החלק המערבי של הכביש, שאמור היה לצאת במכרז PFI, מתעכב בשל בחינת התוואי מחדש

עוד מכרז גדול בתחום תשתיות התחבורה שהיה אמור לצאת לדרך בשנת 2009 נתקע בגלגלי הביורוקרטיה. ל"גלובס" נודע כי החברה הלאומית לדרכים (מע"צ החדשה) הודיעה באחרונה לחברות התשתית כי החליטה לבטל את המכרז לסלילת כביש רוחב 551 מזרח המקשר בין כביש החוף במערב (מחלף הדרים) לכביש חוצה ישראל במזרח (מחלף אייל).

המכרז תוכנן להתבצע בשיטת התכנון-ביצוע, בה לקבלן יש אופציה לבצע גם את התכנון המפורט של הכביש במקביל להקמתו. הסיבה לביטול המכרז היא החלטת הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה להורות על ביצוע תסקיר כללי נוסף לבדיקת ההשפעה על איכות הסביבה, זאת עקב עתירה של ארגוני הירוקים.

לאור החלטת ועדת התכנון, מועד הגשת ההצעות למכרז נדחה פעמיים, ובאחרונה הודיעה כאמור מע"צ על ביטולו. היקפו הכספי של הפרויקט נאמד ב-300-400 מיליון שקל.

ביטול המכרז עורר כעס רב בקרב חלק מחברות התשתית הגדולות שנערכו חודשים להגשת ההצעות והשקיעו מאות אלפי שקלים בתכנון מוקדם. לעומת זאת, במכתב שנשלח לקבלנים הציעה מע"צ פיצוי של 20 אלף שקל בלבד לחברות וזאת בגין עלות רכישת מסמכי המכרז.

יו"ר אגף קבלני התשתיות בהתאחדות הקבלנים, אייל גבאי, מסר בתגובה כי אין כיום הנחיות מסודרות בקרב חברות התשתית לפיצוי בגין ביטול מכרזים, והדבר גורם נזקים כבדים.

"סחבת של גורמי התכנון"

גבאי הוסיף כי "במכרז של כביש 551 יש קבלנים שהשקיעו למעלה מחצי מיליון שקל, ודקה לפני הגשת ההצעות המכרז בוטל. מע"צ הציעו לנו פיצוי של 20 אלף שקל, וזה בלתי מתקבל על הדעת".

בנוסף, גם סלילת חלקו המערבי של כביש 551 שתוכנן לצאת למכרז בשיטת ה-PFI, בהיקף של 600-700 מיליון שקל, תקוע לאור החלטה לבחון מחדש את קידומו.

"דווקא בתקופת מיתון בה מדברים על חשיבות ההשקעה בתשתיות פרויקטים שנחשבו כסגורים מתבטלים בגלל סחבת של גורמי התכנון", אמרו בכירים בחברות התשתית.

ממשרד האוצר אישרו בתגובה כי "טרם הסתיימו ההליכים הסטטוטוריים לאישורו של כביש 551 מערב, ולכן הוחלט על ידי משרד התחבורה ומע"צ לבחון את קידומו ביחס לכביש 541". *