התקפה מסיבית של צה"ל על המנהרות באזור רפיח ובציר פילדלפי; טילים נפלו באשקלון ובבאר-שבע, אין נפגעים

חמ"ל "גלובס" למבצע "עופרת יצוקה" ; לפני ההתקפה, צה"ל הזהיר באמצעות כרוזים את האזרחים, וביקש שיפנו את ביתם ; דובר צה"ל, אבי בניהו: "אני מכיר לפחות 2-3 מקרים שבהם טייסים של חיה"א לא ביצעו את משימותיהם משום שהבחינו בציבור גדול בסמוך למטרות" ; נסראללה: "אם תבואו לאדמתנו אתם, הציונים, תגלו שמלחמת 2006 היתה פיקניק" ; ליומן אירועי המבצע

לאתר חדשות ערוץ 2 (Mako / רשת)

היום ה-12 למבצע עופרת יצוקה

לאחר כשלוש שעות של הפסקה הומניטרית, בין השעות 13:00 ל-16:00, צה"ל וחמאס חזרו להילחם. ע"פ הדיווחים, חיל האוויר תקף הערב תקיפה מסיבית כנגד תשתיות הברחת הנשק והמנהרות התת קרקעיות בציר פילדלפי. צה"ל הזהיר באמצעות כרוזים, את האוכלוסיה באזור רפיח, שע"פ הערכות מוחזקת כבת ערובה בידי החמאס, ומתחת לביתם של האזרחים נחפרות המנהרות להברחות הנשק, וביקש מהם לפנות את ביתם למען שלומם. לאחר האזהרה, צה"ל ביצע התקיפה מסיבית באזור להשמדת המנהרות.

בסביבות השעה 23:30 בערב דווח על נפילות טילים בשטח פתוח באשקלון - לא היו נפגעים. דיווחים פלסטינים טוענים כי צה"ל התקיף והרס 2 מסגדים הערב. מוקדם יותר דווח כי ארבעה בני אדם, בהם שלושה ילדים, נהרגו בתקיפת חיל האוויר.

הערב נורו טילים לעבר העיר באר שבע. לא דווח על נפגעים. שרי הקבינט המדיני-ביטחוני החליטו בצהריים בדיון מיוחד בנושא מבצע "עופרת יצוקה", כי המבצע הקרקעי יימשך במתכונתו הנוכחית, אך נכון לעכשיו לא יורחב ויועמק עד כדי כיבוש הרצועה.

דובר צה"ל, אבי בניהו, התראיין הערב לערוץ 2 ואמר: "אני מכיר לפחות 2-3 מקרים שבהם טייסים של חיה"א לא ביצעו את משימותיהם משום שהבחינו בציבור גדול בסמוך למטרות". בניהו הבהיר, כי צה"ל מתמקד כעת בפגיעה בזרוע הצבאית של החמאס.

מוקדם יותר בצהריים, בתום ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני שכונס בקריה בתל אביב, הודיע ראש הממשלה, אהוד אולמרט, כי ישראל מוכנה לדון ביוזמת הפסקת האש של נשיא מצרים חוסני מובארק.

"ישראל רואה בחיוב דיאלוג בין גורמים מצריים וישראליים על מנת לדון בקידום סוגיות אלה", נכתב בהודעת משרד ראש הממשלה. "ישראל פועלת לשיפור המציאות הביטחונית בדרום הארץ, ומודה לנשיא מצרים ולנשיא צרפת על מאמציהם לקדם פתרון להפסקת פעולות הטרור מעזה והפסקת הברחות אמצעי הלחימה לרצועת עזה", נמסר עוד.

הקבינט כונס הבוקר על מנת לדון באפשרות להעמקת המבצע הצבאי, במסגרתו יחל צה"ל בשלב השלישי של המבצע ויכנס למרכזי הערים, או שישראל תאמץ את היוזמות להפסקת אש. ככל הנראה, לאחר הסקירות ששמעו השרים מהרמטכ"ל, גבי אשכנזי ומראש השב"כ, יובל דיסקין החליטו חברי הקבינט להתמקד במציאת פתרון שיסיים את המבצע.

בימים הקרובים צפויים לצאת נציגים ממשרד ראש הממשלה וממשרד הביטחון למצריים לדון ביוזמה המצרית. בתוך כך, הלימודים בדרום צפויים להתחדש בתחילת השבוע הבא. משרד החינוך הודיע היום כי ביום ראשון הקרוב יחזרו התלמידים בדרום הארץ לבתי הספר שבהם יש מקלטים וחדרי מיגון. ביניים: הפעילות ברצועת עזה תושהה בכל יום לשלוש שעות.

בעקבות הודעתו אמש של ראש הממשלה, אהוד אולמרט, על פתיחת מסדרון הומינטרי לתושבי עזה, הודיע היום צה"ל כי מדי יום תופסק הלחימה ברצועה לזמן מוגבל- בין השעות 13:00 ל-16:00 על מנת לאפשר לתושבים להצטייד במזון ובמים וכן על מנת לאפשר כניסת סיוע הומניטרי לרצועה. כדי למנוע משבר הומניטארי ברצועת עזה, החליט אולמרט, לאמץ הצעה של מערכת הביטחון ולקיים מסדרון הומניטארי ברצועת עזה שנועד לסייע לאוכלוסיה.

לשכת ראש הממשלה מסרה אמש כי מדובר בפתיחת אזורים גיאוגרפים לפרקי זמן מסויימים במהלכם יכולה האוכלוסייה להצטייד ולקבל את הסיוע. את הפרטים מדוייקים של התוכנית יקבע מתאם הפעולות בשטחים. "כידוע ישראל הזרימה לרצועת עזה מאז החל המבצע הצבאי מאות טונות של ציוד, סחורות ומזון בכמות שזהה לכמות שהזרימה פנימה בחודשיים שקדמו למבצע. על-אף זאת בשל פעילות חמאס מתוך ריכוזי האוכלוסייה והמשך הלחימה כנגד פעילי הטרור של הארגון נוצר קושי בהגעת הציוד לאוכלוסיה האזרחית", נמסר בהודעת משרד ראש הממשלה.

הבוקר, לאחר לילה שקט, התחדשו מטחי הירי לעבר ישראל. באשקלון נפלה רקטה בחצר בניין בן 3 קומות. תשעה בני אדם לקו בחרדה ואשה אחת נפצעה קל מאוד. נפילת הרקטה גרמה נזק רב לבתים ולכלי רכב שחנו בסמוך. רקטה נחתה גם באזור המועצה האזורית באר טוביה ושני בני אדם לקו בחרדה. שתי רקטות נפלו באזור אשדוד, לא דווח על נפגעים ולא נגרם נזק. רקטות נוספות נפלו בשטחים פתוחים במועצה אזורית מרחבים שבנגב הצפוני. מוקדם יותר נפלה רקטה אחת במועצה האזורית אשכול, ואחת במועצה האזורית שער הנגב. לא דווח על נזק ועל נפגעים.

במהלך הלילה המשיכו כוחות צה"ל בלחימה בצפון רצועת עזה. הפעילות כללה איתור ריכוזי מחבלים וניטרול מבנים ממולכדיםו. כמו כן, חשפו הכוחות מצבורי אמצעי לחימה רבים ובהם מנהרות מסתור, מלכודים שונים וחומר נפץ.

היום בצהריים הובא למנוחות סמ"ר אלכסנדר משביצקי (21) מבאר שבע, שנהרג אתמול בהיתקלות עם אנשי חמאס בצפון רצועת עזה. משיבצקי, לוחם ביחידת "יהלום" של חיל ההנדסה הקרבית, השאיר אחריו הורים ושני אחים. בהיתקלות, שאירעה בעת פעילות משותפת של חיילי גולני וההנדסה הקרבית, נפצעו גם ארבעה חיילים.

סמוך לשעה 10:00 בבוקר הכוח נתקל בחוליית מחבלים, וניהל מולו חילופי אש מטווח קצר, שבהם הצליחו חיילי צה"ל לפגוע במחבלים ולהרוג חלק מהם. אתמול סיכל כוח מחטיבת הצנחנים ניסיון מחבלים לחטוף חיילים. הכוח, שפעל באזור אל עטרה שבצפון הרצועה, זיהה מלכודת בדמות בובה שמתחתיה הייתה מנהרה שיועדה לחטיפה של חיילים הפועלים כעת ברצועה. כמו כן, חשפו כוחות צה"ל בצפון רצועת עזה מצבורי נשק רבים, רקטות מוכנות לשיגור וזירות מטענים מוכנות להפעלה, אשר פוצצו באופן מבוקר. עוד נחשפו מנהרות ומחילות תת-קרקעיות ששימשו מחבלים לתקיפת כוחותינו.

מנהיג החיזבאללה שב ומשגר היום איומים ואזהרות חריפות לכיוון ישראל. "אם אתם תבואו לאדמתנו, לכפרים שלנו, לשכונות שלנו, לבתים שלנו, אתם הציונים תגלו שמלחמת 2006 היתה פיקניק, לעומת מה שהכנו לכם אם תתקפו אותנו" - כך קרא היום מנהיג חיזבאללה, חסאן נסראללה, בנאום מול קהל של מאות אלפים במרכז ביירות.

נסראללה התייחס גם לפעולות צה"ל ברצועת עזה, והפציר בישראל שלא תנסה לפתוח חזית נוספת בצפון: "אני אומר לאולמרט הכושל שהובס בלבנון - לעולם לא תוכל לחסל את חמאס ואת חיזבאללה".

בשבוע שעבר מתח נסראללה ביקורת חריפה על מנהיגי העולם הערבי הסוני, בעיקר נשיא מצרים מובארק ועבדאללה מלך ירדן, על התעלמותם מהסבל הפלסטיני ואזלת היד במאבק מול ה"כובש הציוני". עוד אמר נסראללה כי המנהיגים הערבים הם בובות של ישראל וארצות הברית. בימים האחרונים הגביר יוניפי"ל את הכוננות בדרום לבנון לאורך הגבול המשותף עם ישראל. על פי דיווחים מלבנון, גם חיזבאללה העלה את הכוננות למקרה של תקיפה ישראלית. המלחמה שמנהלת ישראל מול החמאס בדרום, לא מורידה במאומה את הכוננות של צה"ל בצפון. ראש הממשלה, אהוד אולמרט, אמר בשבוע שעבר כי "צה"ל שומר את עיניו פקוחות לכיוון גבול הצפון במהלך כל הלחימה".

7 רקטות נפלו הבוקר ביישובי הדרום וגרמו למספר נפגעי חרדה. בשדרות נפלו בעיר מספר קסאמים שלא גרמו לנפגעים. חיל האוויר המשיך הבוקר להפציץ את עזה.

"אנו צריכים ליישם באופן דחוף הפסקת אש יציבה, אשר תוכל להבטיח ביטחון אמיתי", אמרה רייס בנאומה, ושיבחה את התכנית שהציג הנשיא המצרי קודם לכן בתום פגישתו עם נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי. עם זאת הדגישה מזכירת המדינה כי ארצות הברית מתעקשת על הפסקת אש מתמשכת, שלא תסתיים בחזרה למצב הקודם, טרם החלה ישראל את הפעולה בעזה, בתגובה לירי החמאס על יישובי הדרום. "הפסקת אש שתביא שוב לנסיבות הנוכחיות, אינה מקובלת ולא תימשך", הצהירה רייס.

רייס, אשר תסיים את תפקידה בעוד כשבועיים, קראה למאמץ עולמים על מנת לסייע לשקם את עזה, והביעה תקווה שהלחימה ברצועה תסתיים בזמן הקרוב. "אנחנו עדיין מודאגים מסבל הפלסטינים והישראלים החפים מפשע, ועובדים מסביב לשעון כדי להביא קץ לאלימות", אמרה.

גורם בכיר בממשל האמריקני הוסיף כי למרות תמיכתה של ארצות הברית ביוזמה המצרית, הכוללת הצעה לראש הממשלה אהוד אולמרט לעבוד ביחד לקידום הפסקת האש, הממשל האמריקני לא ייסוג מעקרונותיו הבסיסיים בנושא: הפסקת הירי על ישראל, הפסקת הברחת הנשק לרצועה ופתיחת מעברי הגבול בהמשך.

איתות מהחמאס

מוקדם יותר אמר בכיר פלסטיני לסוכנות הידיעות רויטרס כי חמאס מעורב בדיונים עם מצרים, בנוגע להפסקת אש אפשרית עם ישראל. הבכיר, שאמר את הדברים לאחר לאחר הודעתו של נשיא מצרים חוסני מובארק, דיווח כי חמאס שקל את האפשרות של הסכמה להצעה שכזאת.

היוזמה של מובארק

נשיא מצרים חוסני מובארק אמר בהצהרה קצרה לתקשורת כי "על ישראל והפלסטינים לקבל את הצעתנו להפסקת אש זמנית, ואז לקיים מו"מ המשכי". לפי דיווח של בכיר פלסטיני, חמאס מעורב במו"מ ושוקל את ההצעה.

בכיר פלסטיני אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי חמאס מעורב בדיונים עם מצרים, בנוגע להפסקת אש אפשרית עם ישראל. הבכיר, שאמר את הדברים לאחר לאחר הודעתו של נשיא מצרים חוסני מובארק, דיווח כי חמאס שקל את האפשרות של הסכמה להצעה שכזאת.

"חמאס הציג כמה דרישות וסיפק כמה הסברים, אך העניין כולו נמצא עדיין בדיונים בתוך חמאס", אמר הבכיר. עוד אמר הבכיר כי הפסקת האש נמצאת "בלב" השיחות שמקיימים נציגי חמאס עם מצרים בקהיר בימים האחרונים.

נשיא מצרים חוסני מובארק אמר הערב כי "בכוונת מצרים להזמין בקרוב את ישראל ואת הפלסטינים, כדי לדון בהפסקת אש זמנית שתבלום את ההדרדרות ברצועת עזה".

מובארק לא התייחס בהצהרה הקצרה שנתן לתקשורת לדיווחים הקודמים על אפשרות שכוח בינלאומי יוצב בגבול מצרים וימנע את הברחות האמל"ח לעזה. "עלינו לדאוג להגנת הגבול, לפתיחת המעברים ולהסרת המצור על עזה", אמר נשיא מצרים לאחר פגישתו עם נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי.

האם כוח בינלאומי הוא מה שיביא לסיום מבצע "עופרת יצוקה" בעזה? לפי הצעה שנתן נשיא צרפת ניקולא סרקוזי לראש הממשלה אהוד אולמרט הערב, ושסוכמה גם מול המצרים, יוצבו משגיחים בינלאומיים, מומחי הנדסה, מצידו המצרי של הגבול וימנעו את הברחות אמצעי הלחימה מסיני לארגון החמאס.

אולמרט ולבני מנסים לגייס בימים האחרונים תמיכה בינלאומית למהלך שיביא להפסקת אש - "אבל לא במילים גבוהות, אלא באמצעים מעשיים בשטח", אמר היום רה"מ בשדרות. נשיא צרפת סרקוזי התבקש בהתאם להפעיל לחץ על סוריה, שתשפיע על חמאס לקבל את התנאים.

ראש הממשלה יצא הבוקר מירושלים לקו האש, או יותר נכון - לקו הנפילות. בשיירה המאובטחת הוא נכנס לשדרות, בפעם המי-יודע-כמה. הפעם לא על תקציב ולא על מיגון, אלא על מה קורה עכשיו עם המבצע.

היומיים הבאים - קריטיים

אנחנו מקווים שהמערכה הצבאית תהיה מהירה ביותר", אמר אולמרט בשדרות. לפני שטס לדרום נפגש ראש הממשלה עם שרי החוץ של אירופה שמציעים הפסקת אש הומניטארית. "נמאס לנו ממחוות, אנחנו רוצים תוצאות", אמר ראש הממשלה.

היומיים הבאים צפויים להיות קריטיים בכל מה שקשור להסכם עם חמאס. הערב דנו בנושא השלישייה - ראש הממשלה, שר הביטחון ושרת החוץ, ומחר ידונו בעניין שרי הקבינט המדיני-ביטחוני. הממשלה תצטרך בזמן הקצר של היומיים הקרובים לקבל הכרעה לגבי המשך הפעולה בעזה.

הצמרת המדינית עצמה חלוקה באשר לרגיעה ה"אופטימאלית" בעזה. ברק חותר לרגיעה משופרת, לבני רוצה רגיעה ללא חמאס, ואולמרט מעדיף פיקוח בינלאומי אפקטיבי.

מסדרון הומניטרי

ראש הממשלה, אהוד אולמרט, החליט לפתוח "מסדרון הומניטרי" ברצועת עזה שנועד לסייע לאוכלוסייה ברצועה. מתקשורת רה"מ נמסר כי מדובר בפתיחת איזורים גיאוגרפיים לפרקי זמן מסויימים.

אובמה: אני מודאג מהמצב

אתמול בערב אמר הנשיא הנבחר של ארה"ב, ברק אובמה כי "אני מודאג מאד בקשר למצב באיזור" והוסיף: "אנו עוקבים אחר המתרחש באיזור על בסיס יומי, אני מודאג מאד ממותם של אזרחים בעזה ובישראל, לאחר ה-20 בינואר (יום השבעתו לנשיא) יהיה לי הרבה מה להגיד בנושא".

נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, אמר אתמול בערב כי רגיעה בין ישראל לחמאס נמצאת בהישג יד: "ישנם פתרונות, ואיננו רחוקים מהשגתם", טען. גורמים דיפלומטיים אירופים דיווחו כי סרקוזי שוקד על הצעה להפסקת אש מול מצרים, שתכלול הצבת כוח בין-לאומי על ציר פילדלפי.