התאבד המיליארדר הגרמני מרקלה לאחר שהפסיד הון: "תחושה של חוסר אונים שברה את היזם החם והנלהב"

[למדור שוקי עולם] הונו האישי של מרקלה נאמד ב-9 מיליארד דולר והוא המעסיק של 100 אלף עובדים ; מצבו הפיננסי של מרקלה הורע מאוד בשנה שעברה, לאחר שהוא מכר בחסר (שורט) מניות של פולקסווגן, בהימור על כך שהן צפויות לרדת

המיליארדר אדולף מרקלה, מעשירי גרמניה, התאבד שלשום (ב') לאחר שבועות שבהם הוא ניהל משא ומתן עם נושיו, בניסיון להציל את אימפריית העסקים שלו מקריסה על רקע המשבר הפיננסי העולמי.

לדברי קרובי משפחה, מרקלה בן ה-74 היה "שבור" ממצבה העגום של האימפריה שלו, שכוללת בין היתר, ייצור ושיווק של תרופות ומלט. הוא מת שלשום בלילה, כנראה לאחר שקפץ על פסי רכבת בתחנה הנמצאת במרחק כמה מאות מטרים מביתו בדרום-גרמניה.

בהודעה שפרסמה משפחתו של מרקלה, נאמר שהוא התאבד בגלל "המצב הנואש" של העסקים שלו. עוד טענה המשפחה כי "אי-הוודאות של השבועות האחרונים ותחושה של חוסר אונים שברו את היזם המשפחתי החם והנלהב".

על האופניים

מרקלה, שהתרחק מהתקשורת וסלד מהופעות פומביות, נודע כאדם צנוע שנהג לרכוב לעבודה על אופניו. למרות הגינונים הללו, מרקלה היה אחד התעשיינים החזקים בגרמניה, שהפך את מפעל התרופות הקטן של משפחתו לתשלובת של 120 חברות המעסיקה 100 אלף עובדים.

לפי המגזין "פורבס", שוויו האישי של מרקלה נאמד ביותר מ-9 מיליארד דולר, מה שהפך אותו לאדם החמישי בעושרו בגרמניה. המחזור הכולל של התשלובת שניהל הגיע ל-30 מיליארד אירו (40 מיליארד דולר).

מצבו הפיננסי של מרקלה הורע מאוד בשנה שעברה, לאחר שהוא מכר בחסר (שורט) מניות שלפולקסווגן , בהימור על כך שהן צפויות לרדת. המניה זינקה בבת אחת בעשרות אחוזים, כאשר התברר שיצרנית הרכב פורשה מחזיקה בכמות גדולה של מניות פולקסווגן, בהשוואה למה שהיה ידוע בשוק עד אותה עת. מרקלה לווה את המניות, ולא יכול היה להחזיר את ההלוואה הזו. גם השקעות אחרות שלו צברו הפסדים.

הפוליטיקאים סירבו לעזור

במסגרת מאמציו להציל את האימפריה, מרקלה ניסה לגייס את תמיכתם של פוליטיקאים מקומיים במדינת המחוז באדן-וירטמבורג, שבה פועלות רבות מהחברות שלו, אך הפוליטיקאים דחו את בקשותיו לערבות להלוואות. מותו של מרקלה התקבל אתמול בגרמניה בהלם מוחלט. גונתר אוטינגר, ראש ממשלת באדן-וירטמברג, אמר שהוא "מזועזע עמוקות" מלכתו של "יזם גדול".

מותו של מרקלה מגביר את אי-הוודאות באשר לגורלן של החברות הרבות שבהן הוא שלט, כולל היידלברג צמנט, החברה שקנתה את נכסיה של התשלובת הבריטית הגדולה לשעבר הנסון, רטיופארם, יצרנית תרופות גנריות, ופניקס, סיטונאית תרופות.

מרקלה ניהל מו"מ עם כ-30 בנקים על פריסת הלוואות כדי לשמר את השליטה בעסקיו, למרות הפסדיו הגדולים, שכנראה הגיעו למאות מיליוני אירו מהשקעות במניות. הבנקים הנושים דרשו ממרקלה רה-ארגון של התשלובת, כולל מכירה של רטיופארם. הבנקים דרשו ממנו גם להעלות את רמת הביטחונות על הלוואות שניתנו לו כדי לרכוש את השליטה בחברת המלט היילדברג צמנט.

כמעט הסכם

מרקלה הגיע בשבוע שעבר להסכם חלקי עם הבנקים, שהיה צפוי להעניק לו "מרווח נשימה", באמצעות הלוואת גישור שנועדה לאפשר לו לממש נכסים בצורה מסודרת. נראה שמרקלה הסכים לוותר על חלקים גדולים מהתשלובת שלו, שבנקאים תיארו כממונפת מאוד, בתמורה לסיוע בנקאי ארוך טווח.

היידלברג צמנט, ש-80% ממניותיה מצויות בבעלותה של משפחת מרקלה, ירדו אתמול ביותר מ-5% על רקע חששות המשקיעים שמהלך הרה-ארגון של התשלובת יתעכב, או שהוא יוביל למכירה בזול של החברה הזו. דובר חברת האחזקות של מרקלה, VEM, אמר אתמול שלמותו לא תהיה השפעה על תהליך הארגון מחדש של הקבוצה.