דן אנד ברדסטריט: שווי ההשקעות הסחירות של הקבוצות החזקות בישראל ירד ב-2008 ב-80% - אבל אין שינוי בצמרת

כך עולה מבדיקת "דנס100" של דן אנד ברדסטריט ; ראובן קובנט: "נפילת קבוצה חזקה משולה לנפילה של אחד הבנקים הגדולים בישראל"

שווי ההשקעות הסחירות של המשפחות החזקות במשק הישראלי ירד ב-80% ב-2008 - כך עולה מבדיקת "דנס 100" של דן אנד ברדסטריט ל-2009, המסכם את שנת 2008. עם זאת, החברה אינה מדרגת את המשפחות החזקות לפי סדר השפעתן על המשק. בשבוע הבא יפורסם "מדד העוצמה" של דן אנד ברדסטריט לחברות הגדולות במשק הישראלי.

מבדיקת כלכלני 'דן אנד ברדסטריט' עולה כי רוב ההפסדים בהשקעות מגיע מחו"ל.

למרות הירידה בשווי הבורסאי שלהן, מהבדיקה עולה כי אין שינויים בצמרת הקבוצות החזקות במשק. עפ"י כלכלני דן אנד ברדסטריט, "עושרן של המשפחות אולי נפגע, אבל כוחן והשפעתן על המשק דרך החברות שהן מחזיקות לא נפגעו". הענפים הבולטים בצמרת הקבוצות החזקות במשק של "דנס 100" מככבות קבוצות שפרושות על פני מספר תחומים במשק, כשהענפים הבולטים בקרב הקבוצות הם בנקאות, ביטוח ונדל"ן.

כל בעלי השליטה בבנקים הגדולים דורגו בצמרת הקבוצות החזקות במשק. שרי אריסון המחזיקה בשליטה בבנק הפועלים לצד השליטה בחברת הנדל"ן שיכון ובינוי , היא מהאנשים החזקים במשק; מתיו ברונפמן, שמחזיק בשליטה בבנק דיסקונט וגם בשליטה בחברת הרהיטים איקאה, הוא גם מהמשפיעים במשק, וכך גם צדיק בינו ששולט בבנק הבינלאומי לצד אחזקות בחברת פז נפט .

מוזי ורטהיים, שמחזיק בשליטה משותפת בבנק מזרחי טפחות במקביל לשליטה בחברה המרכזית לייצור משקאות; קבוצת האחים עופר ששולטים בבנק מזרחי יחד עם מוזי ורטהיים כשבמקביל הם מחזיקים בחברות נוספות, בעיקר דרך חברת האחזקות החברה לישראל . גם לשלמה אליהו יש אחזקה משמעותית במניות בנק לאומי , אם כי בשלב זה הוא רחוק מהשליטה בבנק שנמצאת עדיין בידי המדינה. המקום שלו בצמרת הקבוצות החזקות במשק נובע בעיקר מהשליטה בחברת הביטוח אליהו.

באופן כללי, בעלי שליטה של חברות הביטוח שהפכו בשנים האחרונות בעקבות רפורמת בכר לגופים גדולים יותר שעוסקים גם בניהול השקעות, בולטים ברשימת הקבוצות החזקות - נוחי דנקנר ששולט בקבוצת אי.די.בי הפזורה כמעט על פני כל תחום משמעותי במשק שופרסל , סלקום , נטוויז'ן ועוד, מחזיק בשליטה בכלל ביטוח ; ומשפחת המבורגר מחזיקה בשליטה בקבוצת הביטוח הראל .

קבוצות חזקות נוספות ברשימת 'דנס 100' הן קבוצת ויסמן בירן שמחזיקה ברבוע כחול ואלון דלק; קבוצת סבן שמחזיקה בשליטה בבזק ; קבוצת עזריאלי שמתמקדת בהשקעות בקניונים ברחבי הארץ ובקבוצת גרנית וכן הקבוצות של לב לבייב, אליעזר פישמן ויצחק תשובה. למרות הפגיעה ב-2008, בדן אנד ברדסטריט סבורים שהשלושה ימשיכו לככב ברשימות הקבוצות הגדולות גם בשנה הבאה.

"צריך לזכור שהיזמים הללו יודעים להתמודד עם לחצים ועם שוק משתנה", אמר ראובן קובנט, מנכ"ל דן אנד ברדסטריט ישראל, "לנפילה של אחת מהקבוצות החזקות בישראל עשויה להיות השפעה מרכזית על כלל המשק, משמע נפילה של אחת הקבוצות משולה לנפילת אחד מהבנקים הגדולים בישראל ולכן מבחינה לאומית, חייבים לבחון את ההתנהלות בקבוצות אלו ובתקופות משבר, לסייע. כי בנפול קבוצה מרכזית, הנזק שעשוי להיגרם למשק יכול להיות בהיקף שלא ניתן להערכה.