עו"ד יצחק חג'ג': "פתאום אפשר לקנות בקבוצת רכישה ב-4,000 דולר למ"ר במגדל בת"א, חצי ממה שהיה לפני חצי שנה"

חג'ג': "קבוצות רכישה הן הדרך למכור נכסי יוקרה בתקופת המשבר. מכרנו בסביון מגרשים כמעט במחיר של פתח-תקווה"

למרות ששוק נדל"ן די קפוא, דווקא השבוע נודע כי הושלם השלב הראשון של האופציה לרכישת עשרות מגרשים בסביון. בראש קבוצת הרכישה, שרכשה בתוך חודשיים 30 מגרשים מחברת אפריקה ישראל עומדים שני אחים, היזם ומארגן קבוצות הרכישה עידו חג'ג' ועו"ד יצחק חג'ג' השותף במשרד עוה"ד חג'ג'-בוכניק-ויינשטיין.

בדמצבר 2007 אפריקה ישראל השיקה את הפרויקט לשיווק 200 מגרשים בסביון. המשבר הכלכלי שגרם להאטה בשוק היוקרה גרם למכירת 40 מגרשים עד היום והביא את אפריקה ישראל לחתום על שיתוף פעולה עם מארגני קבוצת הרכישה.

עו"ד חג'ג' מזכיר כי השווי המוערך של 30 הבתים שייבנו על המגרשים שרכשה הקבוצה עומד על כ-36 מיליון דולר בחודשיים בלבד, למרות המיתון הקשה בענף. 74 מהמגרשים שהוצעו לפני כשנה תמורת החל מ-749 אלף דולר (למגרשים של חצי דונם) ועד ל-1.2 מיליון דולר (למגרשים של דונם) עברו לשיווק בידי קבוצת חג'ג'.

"לא מעניין את אפריקה ישראל למכור מגרש בודד ב-25% הנחה, אבל עסקה שיימכרו בה 74 יחידות, כאשר 30 הם תנאי מוקדם, והכל בסכום של 190 מיליון שקל טובה לשני הצדדים. "ההסתכלות על קבוצת הרכישה היא שמדובר ביזם עם כוח משלו, והעסקה מותנית בכמות מרוכזת שמאפשרת גם את הוזלת שירותי הבנייה", מסביר יצחק.

הפריפריה לא נמצאת במשחק

"אם אפריקה הייתה מכריזה על הנחה, היא הייתה מורידה את ערך המגרשים. אם אני שיווקתי בממוצע מגרש ב-2.2 מיליון שקל, אפריקה הציעה ועדיין מציעה את המגרש הקטן יותר ב-3 מיליון שקל".

בעבר תושבי סביון התנגדו לשכונה החדשה שתגדיל משמעותית את מספר התושבים ותקטין את גודל הבתים. לדברי חג'ג' "רבים מהרוכשים הם תושבי סביון והם צריכים לברך על זה.

"זה מגוון את הישוב ונותן אלטרנטיבות לבנים ממשיכים. חתך האוכלוסייה הוא מאוד גבוה, כי זה סוג הלקוחות שלנו. נכון שניתן לבנות כעת בית בסביון אפילו בפחות ממיליון דולר, בהתאם לסוג הבנייה, אבל מדובר באוכלוסייה ברמה גבוהה ביותר, והיא תעשה טוב גם לישוב וגם לאפריקה".

חג'ג' אומר כי קבוצות הרכישה הן הדרך להתמודד היום עם נכסי יוקרה. "כל פרויקט יוקרה, וכל יזם שתבחר מאקירוב, חבס ואחרים, מי מוכר היום יותר מיחידה בחודש? מי יכול למכור 30 יחידות תוך קצת יותר מחודש? רק הקבוצות החזקות ביותר יכולות לעשות את זה. אנחנו מכרנו בסביון מגרשים כמעט במחיר של פתח תקווה או כפר סבא.

"מייד אחרי סיום האופציה אפריקה מן הסתם לא תמכור, אבל אפריקה לא נלחצת מזה, שכן אחרי שהשלדים יתחילו לצוץ בישוב בעוד חצי שנה מחירי המגרשים של אפריקה יקפצו בצורה ניכרת. בכלל, אפריקה עשתה בסביון עבודה יוצאת מן הכלל, היא פיתחה את כל המתחם, שילמה מראש את כל ההיטלים, הכינה תב"ע לבריכת שחיה לכל מגרש, ואפילו הפיר של החשמל או השתילים מוכנים, רק צריך לבוא ולבנות".

לדברי חג'ג' המצב הנוכחי של שוק היוקרה יצר נגישות לחטיבות קרקע שעד כה היו נגישות רק לאלפיון העליון בלבד. "זה מה שקורה בתל אביב. פתאום ניתן לקנות בקבוצת רכישה ב-4,000 דולר למ"ר במגדל בתל אביב, חצי ממה שהיה לפני חצי שנה".

ומה לגבי הפריפריה? לדברי חג'ג'. "הפריפריות לא מעניינות את קבוצות הרכישה. העיקר זה האזורים שעד לפני כמה חודשים העלות שלהם הייתה בלתי ניתנת להשגה. בפתח תקווה אם אני מוריד לרוכשים 50-100 אלף שקל זה מרווח קטן, באזורי היוקרה המרווחים הם של מאות אלפי דולר".