הלוך הלכה החברותא

החברות בפייסבוק בין מחמוד מאיראן ויוסי מת"א לא מחזיקה מעמד תחת אש

"הסובלנות החברתית מתקדמת בצעדי ענק בגלל האינטרנט. ב-2020 אנשים יהיו סובלניים יותר, הודות לחשיפה האדירה לאחר ולדעות שונות שמביא איתו האיטנרנט. הדבר יבוא לידי ביטוי בירידה של רמות האלימות, של חיכוכים על רקע דתי, ושל פשעי שנאה". מה הסיכוי של תחזית כזו להתברר כנכונה? לא גבוה. האינטרנט נראה כפלטפורמה שמביאה איתה פלורליזם וחשיבה גלובלית, חשיפה לשונה ולאחר. בפועל, הוא מקרב קבוצות קטנות יותר בינן לבין עצמן, מאחד אותן כחזית נגד קבוצות אחרות.

על הרקע הזה, אך טבעי הוא שהמלחמה בעזה (או בשמה הרשמי, "מבצע עופרת יצוקה") לא נשארה על הקרקע ובאוויר והועברה למרחבי הרשת. ישראלים מפילים אתרים של חמאס וגופים איסלאמיים קיצוניים, והם בתמורה פורצים לאתרים ישראליים. ב-YouTube ובטוויטר מועברים מסרים מלאי רגש (בצד הפלסטיני, שהרי מי יכול לעמוד בפני תמונות של ילדים מתים), ומסרים מלאי פאתוס (מצד המוסדות הישראליים הרשמיים, שכדאי גם להם לשלב קצת רגש בצילומים ובטקסטים).

בינתיים, ככל שהלחימה מעמיקה בשטחה של עזה, כך גם גוברים הניסיונות המקוונים של הצדדים לשכנע בצדקת דרכם. סובלנות? ירידה ברמות האלימות? ירידה בשנאה? כל אלה נראים כמו תסריט רחוק מאוד בתקופה הנוכחית.

ללא קשר לסכסוך הישראלי-פלסטיני הפתלתל ורב השנים, סקר אקדמי אמריקני שהקיף מומחי אינטרנט מגוגל, סיסקו, וריסיין, יאהו, אלקטל-לוסנט וכן עתידנים, אנליסטים, בלוגרים טכנולוגים, חוקרים ומנכ"לים, בדק את עמדתם בנוגע לציטוט שמופיע בפתיחה. ובכן, שליש מהנשאלים סברו שכן, עד 2020 הסובלנות תעלה באמצעות האינטרנט.

שליש מחלוצי האינטרנט הללו מאמינים שאת הטבע האנושי אפשר לשנות. בתמימותם אולי, הם סבורים שאם מתפתח דיון תרבותי בטוקבקים לאחת הידיעות, שאם מחמוד מאיראן הפך להיות חבר של יוסי מישראל בפייסבוק, האידיליה הזו תושלך על העולם האמיתי. שלא רחוק היום שבו, ממש כמו השלום שפרץ ביניהם, יפרוץ שלום בעולם.

הסקר בוצע באחרונה על-ידי מכון Pew האמריקני שעובד בשיתוף עם אוניברסיטת אלון מצפון קליפורניה. זהו ארגון ללא מטרות רווח שממפה את האומה האמריקנית ואת סגנון החיים שלה. המחקר הקיף 1,196 אנשים שמתוכם 578 הם מומחי אינטרנט, וביקש לבדוק מה יהיה תפקיד הטכנולוגיה ב-2020 והאם היא תיצור עולם טוב יותר.

תמונת הראי של אותו שליש תמים היא שכמעט 60% מהנשאלים במחקר, שערכו החוקרים ג'אנה קוויטני אנדרסון, מאוניברסיטת אלון ולי רייני מ-Pew, לא הסכימו עם הקביעה שהאינטרנט יגדיל את הסובלנות. להיפך. הם סברו שהאינטרנט אמנם מרחיב את הפוטנציאל של אנשים להבין טוב יותר זה את זה, אבל בה בעת, הוא מרחיב את הפוטנציאל של שנאה וטרוריזם. "סובלנות היא לא בטבע של בני האדם", ענה אחד מהנשאלים, "הקוטביות בין אנשים תמשיך והאנשים הקיצוניים יהפכו אפילו לפחות סובלניים".

לפני שנזעקים ויוצאים בהכרזות ערכיות לגבי האינטרנט המשחית, המעודד סטודנטים ישראלים לצאת ביוזמות להפלת אתרים של החמאס ולהיפך, לפני שמאשימים אותו ביצירת חוסר סובלנות משווע הצפוי לנו, כך מתברר, ב-2020, כדאי להסתכל על התחזיות מזווית אחרת. הטכנולוגיה לא מכתיבה את שקורה, אין כאן דטרמיניזם טכנולוגי. היא זו שמעוצבת על-ידי החברה באמצעות שינויים חברתיים, פוליטיים וכלכליים. ואם כך אמנם הדבר, הרי שהטכנולוגיה, ובכלל זה האינטרנט, רק ישקפו את מה שמתרחש גם ככה בחברה.