שוקי אסיה ננעלו בירידות חדות: טוקיו איבדה 3.9% והונג קונג נפלה ב-4.1%; לנובו צנחה בכ-26%

[למדור שוקי עולם] הלך המנוע - סין עוברת לצמיחה פנימית ; לא לשכוח את הסיניות ; הבנק המרכזי של יפן יעניק למוסדות הפיננסים הלוואת חירום של 13 מיליארד ין ; לנובו הודיעה על כוונתה לפטר 2,500 עובדים

המדדים המובילים באסיה סיימו את יום המסחר בירידות שערים חדות, בהובלת ענקית המחשבים לנובו וחברות הכרייה והאנרגיה של אוסטרליה וסין. נראה כי המשקיעים הפסיקו לקחת סיכונים בשל חשש למיתון מתמשך וירידה משמעותית בצריכה הפרטית.

בשבוע האחרונה ניתן היא להבחין באופטימיות מסויימת באשר לסיכוייה של הכלכלה העולמית להתאושש במהירות, אך המציאות טפחה פניהם של המשקיעים לנוכח פרסום נתוני מאקרו מאכזבים באסיה, אירופה וארה"ב.

הבנק המרכזי של יפן (BOJ) הודיע היום כי פתח בתוכנית חדשה למתן הלוואות חירום לגופים פיננסים במדינה בסכום של 1.22 טריליון ין (13 מיליארד דולר). הריבית על ההלוואות נקבעה על 0.1% - בהתאם לריבית המרכזית של ה-BOJ. נציין כי לרוב, על הלוואות ארוכות טווח נלקחת ריבית גבוהה יותר.

על פי התוכנית, הבנק המרכזי של יפן יסכים לקבל אג"ח, ני"ע ואג"ח קצרות טווח של גופים פיננסים כערבות למתן הלוואות בריבית נמוכה, בתקווה כי המהלך יביא לעידוד הפעילות של המגזר הפיננסי שנמנע מביצוע רכישות, מקשה על עסקים ואנשים פרטיים לקבל אשראי.

המאזן המסחרי של אוסטרליה הצטמק מעבר לצפוי בנובמבר. הירידה בביקושים העולמיים גרמה לאמון העסקי לרדת לשפל שיא והגבירה את הלחץ על האבטלה. הדבר יכביד על ההכנסה הפנויה ויגרום לחסכונות בחודשים הקרובים, דבר שיאיים על אוסטרליה במיתון. הבנק המרכזי של אוסטרליה הפחית באגרסיביות את הריבית ב-3% מאז ספטמבר וצפוי שימשיך לעשות זאת בניסיון לרסן את ההיחלשות של צמיחת הכלכלה. הסוחרים מתמחרים הפחתה של 0.75% כאשר גלן סטיבנס ועמיתיו יכריזו על המדיניות ב-2 בפברואר.

לנובו איבדה יותר מ-25% בהונג קונג לאחר שפרסמה אזהרת רווח והודיעה על כוונתה לפטר 2,500 עובדים - 11% מכוח העבודה העולמי של החברה.

מניות האנרגיה והכרייה איבדו גובה בתגובה לנפילת מחיר הנפט אמש בניו-יורק ב-12.2% ל-42.63 דולר לחבית כתוצאה מגידול חד מהצפוי במלאי הנפט בארה"ב.

המדדים המובילים בוול סטריט ננעלו אמש בירידות בתגובה לפרסום נתוני התעסוקה במגזר הפרטי וחששות מפני פגיעה ברווחי התאגידים הגדולים. היום לא מתקיים מסחר בבורסות הודו בשל חג לאומי - נזכיר כי אתמול נפל מדד הסנסקס של מומבאי ב-7.3% בהובלת מניית Satyam שנפלה ב-77% לאחר שהיו"ר הודה כי ניפח רווחים במשך שנים.

מדד ניקיי 225 איבד 3.93% ל-8,876 נקודות ; מדד הנג-סנג ירד ב-4.14% ל-14,355 נקודות ; מדד שנחאי המשולב נחלש ב-2.38% ל-1,878 נקודות ; מדד S&P/ASX 200 ירד ב-2.26% ל-3,694 ; מדד טייקס של טייוואן ירד ב-5.3% ל-4,535 נקודות

בזירת המטבעות, הדולר מאבד 0.8% ביחס למטבע היפני ל-91.95 ין לדולר והדולר האוסטרלי יורד בכ-1.7% ל-0.7015.

בזירת המאקרו

המאזן המסחרי של אוסטרליה הצטמק יותר מכפי שחזו הכלכלנים בנובמבר לרמה של 1.45 מיליארד דולר אוסטרלי. התוצאה הושפעה מהירידה החדה של 3.6% ביצוא, הקריאה השלילית הראשונה מזה תשעה חודשים. מבין שותפות המסחר העיקריות של אוסטרליה, המשלוחים לבריטניה ספגו את המכה הקשה ביותר וירדו ב-46.5%-. היצוא לסין וארה"ב גם הוא רשם ירידה דו-ספרתית של 18.7%- ו-10.7%-. המשלוחים לניו זילנד ירדו ב-7.8%- ואילו המשלוחים להודו ירדו ב-3.9%- ורק המשלוחים ליפן רשמו עליה חיובית של 2.8% בלבד.

מניות בכותרות

ענקית המחשבים הסינית לנובו (סימול: 0992 בהונג קונג) ירדה בכ-26% לאחר שפרסמה "אזהרת רווח" והודיעה על כוונתה לפטר 2,500 עובדים - 11% מכוח העבודה הגלובלי במהלך השנה הקרובה. החברה החליטה גם לקצץ את שכר ההנהלה הבכירה ב-30% עד 50%. לנובו פגיעה במיוחד בתקופה הנוכחית המתאפיינת בירידה חדה בצריכה הפרטית המהווה 60%-70% מהמכירות של החברה.

מניית קבוצת מקיורי ריכזה עניין לאחר שהיא הודיעה כי הרבעון שהסתיים בדצמבר היה "מאתגר במיוחד". זה כמובן לא הפתיע את המשקיעים, ובכל זאת, המניה יורדת.

מיצובישי מוטורס ריכזה עניין בטוקיו לאחר שעיתון ה"ניקיי" דיווח כי החברה תספק לפיג'ו סיטרואן כלי רכב חשמליים כבר בשנה הבאה.

מניות האנרגיה והכרייה BHP ביליטון , ריו טינטו וצ'אלקו איבדו בשל נפילת מחיר הנפט, אמש בניו-יורק.