הכסף הקטן של הטיול הגדול: כמה עולה סל אביזרים לציוד תרמילאים בחו"ל?

גורמים בענף מעריכים כי עלות סל כזה תסתכם ב-2,000-4,000 שקל, לא כולל תרופות שעלותן כ-400 שקל וחיסונים שעלותם מאות שקלים ; "גלובס" בודק אילו מכל המוצרים באמת חיוניים וכיצד אפשר להוזיל עלויות

40 אלף ישראלים יוצאים מדי שנה, על פי ההערכות, לטיולי תרמילאים ברחבי העולם. לא מעט הכנה מוקדמת כרוכה בנסיעה כזו, וכמובן לא מעט כסף. המלאכה קשה לא פחות בהתחשב בהיצע הענק הקיים היום בחנויות - לא רק שלל מוצרים שונים שאמורים לסייע יותר או פחות לצלוח את הטיול בבטחה ובנוחות, אלא גם טווח מחירים רחב ושורת מותגים מוכרים יותר ופחות מכל מוצר ומוצר.

האם ישפיע המיתון על מספר התרמילאים שיוצאים לטייל בעולם? מנכ"ל למטייל, יובל לימון, סבור שלא: "הצעירים שנמצאים מחוץ למעגל העבודה הקבוע ומסתמכים ממילא על עבודות מזדמנות, לרוב יגשימו את חלומם וייסעו לטייל בכל מחיר - תוך התאמה לתקציב במקרה הצורך. הקהל המבוגר שרגיל בטיולים בעולם גם לא יוותר כל כך מהר על התענוג, והנישה הקטנה שתיפגע בקלות היא דווקא זו של ההורים המצטרפים לילדים - ושאולי בתקופה זו, כשהחרב מונחת על הצוואר, לא יוכלו לעזוב את עבודתם בארץ לתקופה ארוכה".

3,000 שקל ואתם בשאנטי

אילו נתונים צריך לקחת בחשבון בטרם הרכבת סל רכישה אולטימטיבי - וכמה, בסופו של דבר, זה אמור לעלות? יש להבדיל כמובן בין ציוד בסיסי - נעליים וביגוד מתאימים, שק שינה, מגבת לייבוש מהיר (שנחשבת אף היא מוצר חובה למטיילים), חגורות כסף וכדומה, לבין אמצעים לשיפור התנאים שאפשר לצמצם במידת הצורך.

רשימת ציוד טיפוסית, אומרים ברשת המחנאות והסקי "מסעות", תכלול נוסף לפריטי החובה הבסיסיים (כמו נעליים, שק"ש וביגוד מתאים) פריטים שונים: אמצעי אבטחה שונים לתרמיל, סוללות ופנס, לדרמן או אולר הישרדות אחר, גזיות לבישול, אמצעים לאיטום הנעליים בסביבה רטובה (משחה או שקיות מיוחדות), גרבי הליכה, סנדלי טיולים, כובע, מעיל פליז או שכמייה, מכנס טיולים, מגבת טיולים, תיק כלי רחצה, ערכת תפירה וסיכות ביטחון, פותחן שימורים, נרות, מצתים וגפרורים, מצפן, כילה נגד יתושים, מצלמה והאביזרים הנדרשים לה (כולל כמובן נרתיק טוב שיגן עליה - והיד עוד נטויה.

בכמה תסתכם, בסופו של דבר, עלות סל אביזרים לציוד תרמילאים? מנהל אתר "למטייל", טל קארו, מעריך זאת ב-2,000-3,000 שקל. "אם קונים את כל הציוד מאל"ף עד ת"ו היא יכולה בקלות להגיע ל-3,000-4,000 שקל", נותן גלעד אבני, מנכ"ל ריקושט, הערכה מעט גבוהה יותר, "אלא אם משאילים חלק מהציוד מחברים - וגם זו, צריך לזכור, אפשרות לא רעה".

זה המקום להזכיר שגם השכרת ציוד היא אלטרנטיבה לא רעה לחיסכון בהוצאות. כך למשל משכירים בחברת "מסעות" ציוד תרמילאות לתקופות שונות: תרמילים, כיסוי תרמיל אוהלים, מקלות הליכה, אמצעי אבטחה לתרמיל וגזיות - וחיפוש פשוט ב"גוגל" יעלה אפשרויות דומות נוספות.

הקשר בין איכות למחיר

עד כמה קשורים פערי המחירים בין מותגים שונים לאיכותם? אבני סבור שקשר הדוק: "המחיר הוא אכן פונקציה של איכות", הוא אומר, "השאלה אם צריך את האיכות - תלוי מה המטרות ומה השימושים. גם עם תיק זול אפשר לטייל בכל מקום, השאלה אם הוא גם נוח ובריא. הבדלי משקל בשק השינה הם גם עניין של נוחות שבוחרים לשלם עליה או לא. אני ממליץ לחשוב במה יש סיכוי גבוה להשתמש גם אחר כך - ולפי זה להשקיע. מי שמטייל הרבה גם בארץ ודאי ישקיע בתיק טוב; אם צריך גם בהמשך פליז, אפשר להשקיע יותר. מי שמתחיל מאפס יכול להגיע גם לקנייה של 10,000 שקל, אבל זה לרוב מיותר".

"השאלה הראשונה שצריך לשאול", מזכיר אבני, "היא מה יעד הנסיעה ובעיקר מה אופי הטיול. אין הרבה שבאמת עושים טרקים, לא כל טיול למזרח הוא טיול תרמילאים. הרבה נוסעים לשבת בכל מיני מקומות, עוברים קצת ממקום למקום - בלי הרבה ציוד שהם צריכים באמת לסחוב". כך, למשל, אוהלים הם ציוד הנדרש בעיקר בדרום אמריקה ופחות במזרח, שם הלינה היא לרוב בגסט-האוסים הפזורים בשטח לרוב.

במזרח מומלץ על שימוש בכילה נגד יתושים. שק השינה, בהתאם, דורש יותר השקעה כשהלינה היא בתנאי שטח (לעתים קשים) ופחות במקום סגור. נחיצותו של ביגוד תרמי משתנה גם היא בהתאם לתנאי האקלים וגם איכותן של הנעליים תלויה לא מעט במה שהן עתידות לעבור. מובן שקיים קשר ישיר בין טיול אתגרי יותר והוצאה כבדה יותר לקראתו.

זה לא הגיל

מחוזות רחוקים כבר מזמן אינם נחלתם של בני הדור הצעיר. טיול שחרור הוא עדיין נורמה מקובלת, אך יותר ויותר אנשים מנצלים דווקא את שנותיהם המאוחרות להשלמות מסביב לגלובוס - גם כאלה מהסוג המאתגר יותר. "הטרנד רק הולך וגובר", אומר טל קארו, מנהל אתר "למטייל" המדווח כי כ-15% אחוז מהגולשים הם בני הגיל השלישי ולא מעט משתתפים באופן פעיל בפורום הרלבנטי באתר. "זה התחיל מהמטיילים בעקבות הילדים שלהם, והמשיך עם לא מעט אנשים שפרשו לפנסיה ושכוחם עוד במותניהם. הם אולי יבחרו בפחות מסלולים מסוכנים, ויעדיפו למשל לטוס מעל דרך המוות בבוליביה ולא לנסוע בה, אבל הם בהחלט מטיילים לא מעט".

קארו מציין כמה מאפיינים המבדילים את קהל המטיילים המבוגר מזה הצעיר: בראש ובראשונה - תקציב יותר גבוה המשפיע גם על תהליך ההצטיידות. "הם משקיעים יותר בציוד", הוא אומר, "קונים מותגים יקרים ואביזרי נוחות. הם הרבה יותר טוטאליים ואומרים לא פעם: 'אם כבר, נפנק את עצמי'". לרוב הם גם מתוכננים יותר, הוא מציין, יודעים מראש מתי חוזרים, נעזרים לא מעט בטיסות פנים וגם לנים יותר במלונות ופחות בשטח - "אם כי הרבה 'זורמים' ולא אכפת להם לישון במקומות זולים כמו כולם". המשמעות מתבטאת כמובן בסל הקניות - בצורך בשק שינה, בבגדים תרמיים וכד'.

"המבוגרים ישלמו לרוב על מלונות, גם אם לא ברמת חמישה כוכבים, ולכן יזדקקו לפחות חפצים, אומר מנכ"ל הרשת יובל לימון, "ואילו הצעירים מביאים את כל הבית בתוך התרמיל. הם לא מסתמכים על אירוח מקומי ומעדיפים להתנייד עם כל הציוד".

לרשימת הציוד הסטנדרטית, על ההתאמות לתנאי הלינה והשטח הצפויים, נוספים מוצרים המיועדים ספציפית למטיילים מבוגרים. כך למשל מקלות הליכה שונים, שנרכשים לא מעט על ידי טיילנים בגילים המתאימים. ב"למטייל" למשל מציעים מקל הליכה טלסקופי מאלומיניום עם בולם זעזועים במחירים המתחילים מ-99 שקל. עוד מוצעים למבוגרים מדרסים מיוחדים (החל מ-178 שקל ב"למטייל") וגרביים מיוחדים להפחתת נפיחות בקרסוליים (החל מ-150 שקל).

כמה יעלה הציוד?

* ציוד כללי:

תרמיל גדול - 400-2,000 שקל

ספר טיולים - 20-150 שקל

פנס ראש - 100-400 שקל

חגורת כסף - 15-120 שקל

גרביים מנדפות זיעה - 40-120 שקל

ביגוד מנדף זיעה - 150-300 שקל

שקית אטומה למים - 20-100 שקל

סך-הכול: 745-3,190 שקל

* ציוד נוסף לדרום אמריקה:

שק שינה - 500-1,500 שקל

תרמיל גב לטרקים: 200-800 שקל

ביגוד תרמי - 100-350 שקל לפריט

מעיל פליז - 100-500 שקל

אוהל דו-שכבתי - 380-2,000 שקל

נעלי טרקים - 420-1,100 שקל

סך-הכול: 1,700-6,250 שקל

* ציוד נוסף למזרח:

שק שינה קטן וקל - 150-600 שקל

סנדלי מטיילים - 220-470 שקל

כילה נגד יתושים - 100-150 שקל

ביגוד מנדף זיעה - 150-400 שקל

נעלי הליכה נוחות - 300-700 שקל

כרית לצוואר - 15-120 שקל

סך-הכול: 935-2,440 שקל

עלות התרופות והחיסונים - 700-1,400 שקל

החיסונים המקדימים שנדרשים לפני הטיול כרוכים בעלות לא מבוטלת. "הרכבת סל חיסונים שכזה מורכבת מפרמטרים כמו אזור הטיול", מסבירה ד"ר מיכל חוברס, מנהלת יחידה למחלות זיהומיות בבי"ח מאיר ומרפאת "מאיר לדרך" של שירותי בריאות כללית. "גם במזרח הרחוק יש הבדל בין אזורים, כשהודו נחשבת המסוכנת ביותר. בדרום אמריקה ובאפריקה נדרש חיסון מפני קדחת צהובה, ובאפריקה גם חיסון מפני דלקת קרום המוח. יש גם משמעות לאופי הטיול - פגישות עסקים או טיול ספארי".

נתון חשוב אחר הוא משך הביקור: ככל שהתקופה ארוכה יותר, נדרשת התחסנות מקיפה יותר. מצבו הרפואי של המטייל ומצבת החיסונים שלו משחקים תפקיד, וגיל המטייל הוא פרמטר מכריע, כשחיסון כמו חצבת למשל נדרש לבני 30 ומעלה.

המחירים אינם אחידים ומשתנים בין לשכת הבריאות הממשלתית, קופות החולים (שמעניקות לבעלי ביטוחים משלימים החזרים של כ-70%-80%), ובתי החולים, שנחשבים יקרים מעט יותר. "עניין המחירים נזיל", מסבירה חוברס, "לפעמים אוזל חיסון של יצרן מסוים, וחיסון של יצרן אחר עולה אחרת". הטיול "היקר ביותר", לדבריה, יהיה מהבחינה הזו טיול ממושך להודו, המחייב חיסון מפני קדחת מוח יפנית. סל חיסונים בסיסי יכלול חיסוני טטנוס, צהבת A, טיפוס הבטן וחצבת (בהתאם לגיל).

כמה זה בכל זאת עולה? מאות שקלים, ולעתים קרוב ל-1,000 שקל, ללא הביטוח המשלים (בעלי כללית "מושלם", למשל, זכאים להנחה של 75%).

לצד הציוד הסטנדרטי חשוב לזכור לקחת מלאי תרופות לגיבוי בעת הצורך. אילן שקד, מנהל שיווק בית מרקחת וטבע ברשת סופר-פארם, ממליץ על רשימת מוצרים שכדאי לקחת לטיול תרמילים:

תרופות כנגד שלשול (כ-20 שקל), משחות לחיטוי פצעים ומכות יבשות (כ-20 שקל), טיפות עיניים ליובש ולעיניים מגורות (כ-20 שקל), פלסטרים (10-20 שקל), משחות לשפשפות ולפטרת (30-60 שקל), תרופות להורדת חום (10-40 שקל), חומרים לכאבי בטן ובחילות (כ-30 שקל), חומרים על בסיס טבעי למניעת בחילה (כ-70 שקל), מטליות לחות (5-12 שקל), טבליות לכאבי גרון (25-35 שקל) ומוצרים לטיפול באלרגיה קלה (20-30 שקל). כדורי הרגעה על בסיס טבעי (30-40 שקל) עשויים לתרום, למעוניינים, לתנומה במשך הטיסה. בסך הכל, מעריך שקד, מסתכמת עלותו של סל כזה בעד 400 שקל.

כמה יעלו החיסונים?

טטנוס: 52 שקל

צהבת A (שתי זריקות): 180 שקל לזריקה

צהבת B: (שלוש זריקות): 24 שקל לזריקה

טיפוס הבטן: 120 שקל

חצבת, חזרת, אדמת: 32 שקל

דלקת מוח יפנית (3 זריקות): 120 שקל לזריקה

סך-הכל: 996 שקל