הנפט המשיך לאבד גובה: ירד ב-2.2% ונקבע ב-41.7 דולר לחבית

[למדור שוקי עולם] החשש מפני המשך הירידה בביקושים לנפט והצטברות מלאים הובילו לעוד יום של ירידות במחירו ; במהלך היום נסחר הנפט בעליות על רקע החששות מפתיחת חזית לחימה נוספת בישראל לאחר נפילת הטילים הבוקר בצפון

הנפט נכנס לטווח המתיחות במזרח התיכון והיחלשותו של השטר הירוק בזירה הגלובלית הביאו לזינוק במחירי הנפט במהלך השבועים האחרונים אך עם פרסום המלאים בארה"ב נסתיימה החגיגה, וביומיים האחרונים איבד 14.4% מערכו.

כניסתו של צה"ל לעזה וירי מכיוון צפון הבוקר העלו את החששות מפני זליגת העימות למדינות נוספות באזור אשר יוביל לשיבושים קשים באספקה. חששות אלו באו במקביל להחלשות של הדולר בזירה הגלובלית והזניקו את מחיר הנפט בימים בעברו אל עבר רמות ה- 50 דולר לחבית. אך ביומיים האחרונים השתנתה המגמה ואתמול צלל מחירה של חבית נפט בשיעור ל 12.2% - זוהי הירידה בשיעור החד ביותר שנרשמה מזה 7 שנים. בשעות המוקדמות של היום נרשמה עלייה במחיר הנפט, אך בערב התהפכה המגמה ושבה להיות שלילית.

מחיר החוזים העתידיים על הנפט למסירה בפברואר ירד ב-2.2% ונקבע ב-41.68 דולר לחבית בסיום המסחר בבורסת הסחורות של ניו יורק.

עננה כבדה: מהלך העליות לא החזיק מעמד זמן רב, אתמול ארה"ב פרסמה את דו"ח המלאים אשר הצביעו על עליה של כ 6.7 מיליון חביות לעומת צפי ל 0.7 מיליון. במהלך הימים האחרונים פורסמו נתונים קודרים מכיוונן של כלכלות ברחבי הגלובוס כשגרמניה מדווחת על צניחה של 10.6% בפעילות היצוא, אמש הראה סקר ADP למשרות החדשות בארה"ב על גריעה של קרוב ל 700 אלף מקומות עבודה והוביל להערכות כי רמת האבטלה בכלכלה הגדולה בעולם עשויה לחצות את רמת ה 10% במהלך השנה הקרובה. בשוק ממתינים בדריכות לפרסום דו"ח התעסוקה החודשי בארה"ב שיפורסם ביום ו' לפני תחילת המסחר בוול סטריט.

עם פתיחתה של 2009 מצביעים מרבית האינדיקאטורים כי הפעילות הכלכלית העולמית נמצאת בהאטה משמעותית. המסקנה הבלתי נמנעת היא כי הביקושים לאנרגיה צפויים להמשיך ולרדת כשהחשש מנפילה חדה גם במדינות המתפתחות מתעצם. ירידה בביקושים מכיוונן של סין הודו ושווקים מתעוררים נוספים במקביל לירידה בשווקים המפותחים עשויה לשלוח את מחיר הנפט אל עבר מחוזות בהם לא ביקר מאז שנת המילניום.

פינוטק - תחזית של שגיב פרץ לנפט ולפלטיניום

בשבוע הקרוב צפויים להמשיך ולזרום נתונים קודרים מכיוונן של כלכלות המערב כשבראשם צרחנית הנפט הגדולה בעולם ארה"ב. נתונים אלו עשויים להמשיך ולהעיב על מחיר הנפט ולדחוק אותו חזרה אל עבר רמות ה 30 דולר לחבית חזרה. מנגד, רגיעה מדינית במזרח התיכון בצרוף לסחרור של הדולר בזירה הגלובלית עשויים למתן את הירידות להעניק תמיכה מסוימת לשחקני הלונג. כמו כן חברות תעופה וצרכניות נפט עשויות לנצל את רמות המחירים הנמוכות יחסית בכדי לצבור מלאים ואזן מעט את צד הביקושים. מההיבט הטכני ניראה כי ההתנגדות הפסיכולוגית המשמעותית ניצבת סביב רמות ה 50 דולר כשתמיכה נוצרת סביב רמות ה 35 דולר כשהמחירים נסחרים בטווח זה.

פלטיניום לטובת כלכלת ארה"ב התוכניות לתמרוץ כלכלת ארה"ב הובילו לספקולציות כי הביקוש למתכות וביניהם פלטיניום עשוי לעלות משמעותי. מתכת הפלטיניום משמשת ביצור מכשירי בקרת זיהום במרכבים, המקיימים קורלציה גבוהה עם תעשיית הרכב בארה"ב. מחירי הפלטיניום זינקו מעל רמת ה 1000 דולר לחוזה לראשונה מזה שלושה חודשים על רקע הזרמת המזומנים לענקיות הרכב. צעדים נוספים בכיוון זה מצד משלת ארה"ב עשויים להמשיך ולתמוך בעלייתו של הפלטיניום.

מההיבט הטכני נראה כי לאחר כישלון פריצה של רמת ה 1000 מומשה מעט המתכת וחזרה לסחר סביב רמות ה 980 דולר לחוזה. התמיכה הקרובה ניצבת סביב רמות ה 960 דולר כשהתנגדות משמעותית נוצרת סביב רמות ה 1045, פריצה של רמות אלו עשויות להתלוות במהלך נרחב של מחירי הפלטיניום.

[לאתר חוזים עתידיים]