אולמרט: "גורם חיצוני לא יקבע את זכות ישראל להגן על ביטחון אזרחיה"

(עדכונים שוטפים) חמ"ל "גלובס" למבצע "עופרת יצוקה" ; בעקבות מתקפת הרקטות הבוקר על ישראל, והחלטת האו"ם מהלילה על הפסקת אש מיידית ברצועה אמר ראש הממשלה כי למרות ההחלטה צה"ל ימשיך לפעול ברצועה ; גורמים ישראליים בוושינגטון: מועצת הביטחון יכולה לכל היותר להציע מסגרת להפסקת אש; העובדות יקבעו בקהיר ; ליומן אירועי המבצע

לאתר חדשות ערוץ 2 (Mako / רשת)

היום ה-14 למבצע עופרת יצוקה

ראש הממשלה, אהוד אולמרט הגיב בצהריים לראשונה על החלטת מועצת הביטחון של האו"ם מהלילה, הקוראת להפסקת אש ברצועת עזה. "ישראל מעולם לא הסכימה ששום גורם חיצוני יקבע את זכותה להגן על ביטחון אזרחיה", אומר אולמרט.

הדברים נאמרו במסגרת דיון מיוחד של חברי המטבחון המשולש - ראש הממשלה, אהוד אולמרט, שר הביטחון, אהוד ברק ושרת החוץ, ציפי לבני שהתקיים הבוקר כדי לבחון לעומק את הצעת הפסקת האש המצרית, המגובה על-ידי האמריקנים, הצרפתים והגרמנים.

"צה"ל ימשיך לפעול כדי להגן על אזרחי ישראל ויבצע את המשימות שהוטלו עליו במבצע". עוד הוסיף ראש הממשלה, ואמר כי "ירי הרקטות הבוקר נגד תושבי הדרום רק מוכיח כי החלטת האו"ם אינה מעשית ולא תקויים בפועל על יד ארגוני הרצח הפלסטינים".

מפלגת ישראל ביתנו בירכה על החלטתו של אולמרט להמשיך במבצע בעזה. "חייבים להמשיך במבצע עד להשגת היעדים שיביאו ביטחון לישראל", אומרים במפלגה. "היעדים הם הפלת שילטון חמטס, השתלטות על ציר פילדלפי ומעבר רפיח".

בתוך כך החליט שר הביטחון כי המעברים באזור יהודה ושומרון יהיו סגורים עד למוצאי שבת בחצות, למעט במקרים הומניטרים דחופים.

נמשך ירי הרקטות על ישראל

12 רקטות קסאם וטילי גראד נורו מאז שעות הבוקר לעבר יישובי הדרום. למרבה המזל איש לא נפגע. הלילה תקפו כלי טיס של חיל האוויר מעל ל-50 יעדים ומטרות של חמאס בהם מוצבי משטרה, אתרי שיגור, ומחסנים שאחסנו אמצעי לחימה ותחמושת.

כוחות צה"ל המשיכו לפעול בליל אמש באזור רצועת עזה. כוחות גדולים של חי"ר, שריון, הנדסה, ארטילריה ומודיעין בסיוע של חיל האוויר והים פעלו ברצועה. הכוחות הימיים במרכז רצועת עזה פעלו באזור דיר אל באלח. הכוחות המשיכו לסייע וללוות את כוחות היבשה באמצעות ירי לעבר נקודות שיגור של החמאס. היום (ו') נפצעו 3 חיילי צה"ל - אחד בינוני ושניים קל.

אחרי לילה שקט, הבוקר חודש ירי הרקטות לשטח ישראל. הבוקר נורו רקטות לעבר אשקלון, אשדוד ובאר שבע. בסמוך לשעה 09:15 נחתו שתי רקטות קסום במועצה האזורית שער הנגב. אחת מהן בכניסה למוסד חינוכי שהיה ריק. נזק קל נגרם לכביש ואיש לא נפגע. לעבר באר שבע נורו הבוקר ארבע רקטות. כולן נפלו בשטחים פתוחים ולא נגרם נזק.

רקטה אחת לפחות נורתה לעבר אשדוד, גם במקרה הזה לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.
לעבר חבל אשכול נורו הבוקר מספר רקטות, אחת מהן נפלה בתוך ישוב במועצה האזורית אשכול ונגרם נזק למבנה, אולם גם בירי זה לא היו נפגעים.

עם סיומה של ההפוגה בת 3 השעות לצורך מסדרון הומניטרי, נורו 3 רקטות קסאם נוספות: 2 נורו לעבר המועצה האזורית אשכול ונחתו בשטח פתוח, ואחת לעבר אופקים. בכל המקרים, לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

מועצת הביטחון החליטה על הפסקת אש

מועצת הביטחון קיבלה לפנות בוקר (ו') החלטה שקוראת להפסקת אש "מיידית ובת-קיימא" ברצועה, לאחר מו"מ קדחתני בין שרי-החוץ של ארה"ב, בריטניה וצרפת לבין נציגי מדינות ערביות.

בהישג לישראל, קוראת ההחלטה גם לשים קץ להברחות נשק ותחמושת לעזה וקובעת שישראל אינה חייבת לסגת מעזה לפני שייקבע שאכן שוררת שם הפסקת אש בת-קיימא. זה רמז לטיעון של ישראל, שקיבל גיבוי נמרץ מארה"ב, ששום הפסקת אש לא תוכל להאריך ימים אם חמאס יוסיף להבריח רקטות ונשק אחר לעזה ממצרים, באמצעות מנהרות.

ארה"ב נמנעה בהצבעה. כל 14 החברות האחרות במועצה הצביעו בעד ההחלטה. שרת-החוץ האמריקנית, קונדוליסה רייס, אמרה כי וושינגטון "תומכת תמיכה מלאה" בהחלטה וכי ההימנעות נובעת מכך שארה"ב רצתה לראות תחילה את התוצאות של מאמצי התיווך המצריים. עם זאת, היא העדיפה לא להטיל וטו מפני שההחלטה היא "צעד בכיוון הנכון".

עוד לפני ההצבעה המעיטו גורמים ישראליים בוושינגטון בחשיבותה של החלטה כלשהי של מועצת הביטחון. הם אמרו, כי כל הצעה שתתקבל יכולה, לכל היותר,להציע מסגרת להפסקת אש אפשרית, אך העובדות ייקבעו במו"מ שמנהלת ישראל בקהיר.

נוסח ההחלטה הוא תוצאה פשרה בין דרישות ארה"ב, בריטניה וצרפת לבין נציגים ערביים. חילוקי הדעת התמקדו בהגדרתה של הפסקת האש, בדרישה המערבית לאסור הברחת נשק לעזה, ובמאמצי ארה"ב ובעלות בריתה לסווג את ההחלטה כ"הצהרה של נשיא מועצת הביטחון", סיווג פחות מחייב מהחלטה רשמית של המועצה.

וזה משפט המפתח בחלק האופרטיבי של הטקסט: ההחלטה "מדגישה את הקריאה להפסקת אש מיידית, בת-קיימא שתכובד במלואה, ותוביל לנסיגה מלאה של כוחות ישראליים מעזה". המילה 'קריאה' שקולה למעשה למילה 'דרישה' בעגה האו"מית, אך הנוסח מציין, שישראל אינה חייבת להסיג את כוחותיה עד להשגתה של הפסקת אש בת-קיימא. הניסוח יעניק לגיטימציה לטיעון אפשרי של ישראל, שהיא רשאית להחזיק כוחות ברצועה עד שיוקם מנגנון אמין לבלימת הברחות נשק לעזה.

ההחלטה קוראת לחברות או"ם "להגביר את מאמציהן להשגת הסדרים וערבויות בעזה כדי לאשש הפסקת אש בת-קיימא ורגיעה באזור, לרבות (עשיית מאמצים) למנוע הברחות בלתי-חוקיות של נשק ותחמושת, ולהבטיח פתיחה מחדש של מעברי הגבול שתימשך לאורך ימים".

הגוש הערבי נאלץ אפוא להסיר את התנגדותו לאזכור הברחות נשק ולהגדרתה של הפסקת האש כ'בת-קיימא'. בתמורה, ויתר הגוש המערבי על דרישתו לסווג את ההחלטה כ"הצהרה נשיאותית" והסכים להעלותה דרגה ל'החלטה של מועצת הביטחון', שיש לה תוקף מחייב. יחד עם זאת, ההחלטה לא נוסחה לפי קווי פרק 7 באמנת או"ם, שהיו מאפשרים הפעלת כוח צבאי של או"ם לאכיפת ההחלטה.

ההחלטה מביעה "דאגה חמורה" מהסלמת האלימות והמשבר ההומניטרי המעמיק בעזה. היא "מגנה את האלימות והפעולות העוינות נגד אזרחים", קוראת ל"מתן גישה ללא הפרעה" לסיוע הומניטרי לעזה ומקדמת בברכה את היזמה הישראלית לפתיחת "מסדרונות הומניטריים". עוד קוראת ההחלטה ליזום מאמצים בינלאומיים לספק סיוע הומניטרי לעזה ולשקם את כלכלתה.

היום הובאו למנוחות שני חיילי צה"ל שנהרגו בקרבות בעזה

בקרבות אמש ברצועת עזה נהרגו שלושה חיילי צה"ל. רס"ן רועי רוזנר בן 27, קצין מסיירת חרוב שנהרג בחילופי אש עם פעילי חמאס באיזור בית לאהיא הובא למנוחות אמש.
חייל השריון סמל עמית רובינזון בן 20, מקיבוץ מגל שבעמק חפר יובא למנוחות היום. הלווייתו של רובינזון תתקיים בשעה 13:00 בצהריים בקיבוצו.

צה"ל התיר אמש לפרסום כי חייל צה"ל נוסף נהרג במהלך יום הלחימה הקשה בעזה: סרן עומר רבינוביץ', בן 23 מערד, מפקד צוות בחטיבת גולני. סרן רבינוביץ' הוא ההרוג התשיעי לכוחות צה"ל, מאז החלה הלחימה ברצועת עזה.

הלווייתו של ריבנוביץ' התקיימה היום בשעה 12:00 בצהריים בבית העלמין הצבאי בערד. לאחר מותו הועלה רבינוביץ' מדרגת סגן לסרן.