עיצוב הפנים במערך החיים

לבוני הבתים צמודי הקרקע וגם לרוכשי דירות מקבלן: טיפים מעשיים לעיצוב פנים של הבית - כיצד לגשת לנושא, ועל מה לשים את הדגש

לעיצוב הפנים תפקיד חשוב מאוד בעיצוב החלל בו אנו חיים. יש לו נגיעה בכל תחומי חיינו - במקומות העבודה, בגנים, בבתי הספר, במוזיאונים, במסעדות ובבתי מגורים - עיצוב הפנים חשוב ומשמעותי בכל חלל נתון.

ההצלחה בעיצוב היא יכולת ההקשבה לצורכי המקום ולתקציב הפרויקט. היות וכיום יש מבחר רחב בכל המרכיבים המשלימים את עיצוב החלל, ועם כולם ניתן להשלים עיצוב חלל אסטטי ונעים, כאן בא לידי ביטוי כישרונם של מעצבי הפנים, ושיתוף הפעולה עם מזמין הפרויקט.

את אופי החלל ניתן להגדיר באמצעות צבעים, וילונות, בתאורה, ברצפות, בצורת החלונות וכן באמצאות דלתות פנים ודלתות חוץ. התהליך הנכון הוא להחליט איזה מהפרטים יהיה השחקן הראשי ויקבל את קידמת הבמה והיתר ישלימו אותו. עם קביעת הנתונים האלה, ניתן יהיה להגיע לתקציב האופטימלי. השלבים הנכונים בתהליך הם:

1. חלוקה ופרספקטיבות, ואם יש צורך אף להזמין מודל. 2. העמדת הפונקציות ללא פרטים, וזאת כדי לאפשר את מיקומם המדויק של נקודות המים, נקודות החשמל ומיזוג האוויר וניקוזם. 3. חומרים כגון סוגי הקירות, טיח, תקרות ורצפות, סוגי השקעים וסוגי התאורה, גודל החלונות והדלתות והחומרים מהם יהיו עשויים, לרבות הוילונות והשטיחים. 4. אומנות: פסלים, תמונות, אוספים ומיקומם בחלל, והתאמת התאורה עליהם. 5. בחירת בעלי המקצוע. 6. קביעת לוח זמנים. 7. חלוקת התשלומים. 8. חלוקה: בחלוקה ניתנים כל הנתונים במידות ברורות: פתחים, מיקום חלונות ודלתות, גובה התקרה וכו', לרבות תוכניות אינסטלציה וחשמל. 9. פירוט הרהיטים, כולל אפיונים מפורטים כגון חומרים, פירזולים, פרטי גמר, חומרי גמר וגוונים. לכל רהיט יש לצרף פרספקטיבות, חזיתות, מבטים וחתכים. 10. פרטים יש להגיש בקנה מידה של 1:1 או 1:5.

לפיקוח מעצב הפנים יש שתי אלטרנטיבות: פיקוח יום יומי או פיקוח לפי התקדמות הפרויקט. שכר הטרחה נקבע לפי שעות, לפי אחוזים מסך ההשקעה או לפי מחיר קבוע שנקבע מראש. אדריכלים ומעצבי פנים טובים הם אלו שעוקבים אחרי התקדמות הפרויקט גם ללא בקשת המזמין, והם זמינים ומגישים דו"ח התקדמות של הפרויקט לבעלים.

* טיפים לבוני בית צמוד קרקע: 1. לבקש תכנון ללא עמודים בחלל הבית. זה אומנם מייקר במקצת את עלות השלד, אבל היתרון הוא, לטווח הקצר והארוך, שחלוקת הבית תהיה יותר גמישה וחסכונית. 2. להיות נוכחים בהעמדת השורה הראשונה של הבלוקים בחלוקת הבית, יחד עם המתכנן והקבלן. 3. כדי לשמור על הזוגיות והבריאות, יש לחלק את האחראיות לעיצוב הבית בן בני הזוג, כל אחד והחלל המועדף עליו. במידה ויש ילדים, מומלץ לשתף אותם. 4. לא לאפשר לחברים להתערב בתכנון שלכם. עיצבו אותו למענכם בלבד, לפי התקציב העומד לרשותכם ולפי טעמכם האישי. 5. חשוב לזכור שלא תמיד ניתן לבצע הכל בפעם אחת. סבלנות ואיפוק מאריכים את החיים.

* טיפים לרוכשי דירה מקבלן: 1. הקפידו לקבל מפרט מפורט ותוכנית הדירה לביצוע בקנה מידה 1:50. 2. יש לסכם מראש את כמות נקודות החשמל והמים. 3. במידה ויהיו תוספות בלתי צפויות, סכמו מראש מחיר לכל תוספת: מ"ר בנייה, נקודת חשמל כח וכדומה. 4. מעצבי הפנים יחסכו לכם הרבה כסף ושיער שיבה בטרם עת. הם יתרגמו לכם את החלומות למציאות. עיצוב פנים מוצלח הופך את חיינו לנוחים יותר ורגועים יותר. *

הכותב הוא אדריכל פנים, חבר אגודת אדריכלי הפנים בישראל.