רשת עורכת בדיקה בנוגע לדמי הזיכיון המשולמים לרשות השנייה

הדעה הרווחת בזכיינית ערוץ 2 היא שחלק מהסכומים גבוהים בצורה לא פרופורציונלית ; בתום הבדיקה שעורכת רשת בכוונתה להציג את הנתונים בפני הרשות ולהפחית את הסכומים באופן משמעותי

לידיעת הרשות השנייה: זכיינית ערוץ 2 רשת עורכת בדיקה מקיפה של המרכיבים השונים של דמי הזיכיון אותן משלמות זכייניות הערוצים המסחריים לרשות השנייה - כך נודע ל"גלובס". עיקר הבדיקה מתבצעת בנוגע להוצאות הרשות בגין הפצת השידורים ואגרת התדרים, שני המרכיבים שמהווים את עיקר תקציב הרשות השנייה.

תקציב הרשות השנייה לשנת 2009 עומד על כ-60 מיליון שקל, כאשר בעבר הצהירה הרשות השנייה כי כ-30 מיליון שקל מיועדים לאגרות התדרים והפצת השידורים. מדובר בקיצוץ לעומת התקציב של 2008, אז הוא עמד על כ-69 מיליון שקל.

מסתבר כי בימים אלה בוחנות זכייניות ערוצים 2 ו-10 את כל מבנה ההוצאות שלהן מחדש, זאת על רקע הירידה בפרסום, הירידה בהכנסות וחוסר הוודאות לשנת הפעילות הקרובה. יש לציין כי דמי הזיכיון המיועדים למימון תקציב הרשות השנייה מכבידים על הזכייניות, אשר מעוניינות להפחית בגובהם בצורה משמעותית.

הדעה הרווחת ברשת היא כי גובה דמי הזיכיון בכלל, וגובה הנגזרות ממנו המיועדים להפצת שידורים ודמי תמלוגים, גבוהים בצורה לא פרופורציונלית. בתום הבדיקה שעורכת רשת בכוונתה להציג את הנתונים בפני הרשות ולהפחית את הסכומים באופן משמעותי. גורמים המקורבים לבדיקה הבהירו כי אין כוונה לבצע מהלך חד-צדדי בעניין זה.

מרשת נמסר בתגובה: "נערכת בדיקה ברשת לגבי המרכיבים השונים של דמי הזיכיון וגובהם".

כאמור, כמחצית מתקציב הרשות השנייה מיועד להפצת השידורים. ברשות מרכזי שידור מתקדמים ביותר, האחד אנלוגי והשני דיגיטלי, אולם לא פעם הלינו הזכייניות כי מרכז השידורים אינו יעיל דיו - הן מבחינת מספר העובדים המועסקים בו והן מבחינת הכספים המיועדים לו. לא פעם אמרו הזכייניות כי אילו הן היו מפיצות את שידוריהם באופן עצמאי, העלויות היו נמוכות בהרבה. בעניין זה אמרו בעבר ברשות כי הוצע לזכייניות להפיץ את השידורים בעצמן, אולם הן סירבו.