"חוק עסקה קצובה" נכנס לתוקף: ספקי השירות יידעו צרכנים מראש על תום תקופת המבצע

התיקון לחוק הגנת הצרכן קובע עוד כי החברה נותנת השירות תהיה מחויבת לנתק את השירות בתום תקופת העסקה ולא להאריכו באופן אוטומטי - אלא אם תקבל מהצרכן את הסכמתו המפורשת להמשך החוזה

לאחר חודשים רבים של דיונים בוועדת הכנסת, נכנס היום (א') לתוקפו תיקון לחוק הגנת הצרכן, שזכה לכינוי "חוק עסקה קצובה", הקובע כי ספקי השירות השונים במשק יידעו את הצרכנים מראש על כך שתקופת המבצע שהתחייבו אליו עומדת להסתיים - כך שיוכלו לבחור האם לחדש את ההסכם או לפנות לספקי שירות אחרים על מנת לקבל הצעות אחרות.

התיקון קובע עוד כי החברה נותנת השירות תהיה מחויבת לנתק את השירות בתום תקופת העסקה ולא להאריכו באופן אוטומטי, אלא אם תקבל מהצרכן את הסכמתו המפורשת להמשך החוזה.

למרות שהתיקון נכנס לתוקפו רק היום, הוא יחול גם על עסקאות קיימות שמועד סיומן עתידי. החוק אינו חל על מבצעים שתוקפם 4 חודשים ופחות, בתנאי שהלקוחות יודעים כי המחיר החודשי לאחר תקופת המבצע יגדל - אולם במקרה כזה יכולים הצרכנים להתנתק מהשירות ללא תשלום קנס.

משמעות החוק בפועל היא שעוסקים המבטיחים לצרכנים הטבה או הנחה במחיר לתקופה מסוימת, או לחילופין דורשים מהצרכן התחייבות לתקופה לצורך קבלת מחיר מוזל או תנאים מועדפים - לא יוכלו להעלות באופן חד-צדדי וללא קבלת אישור מהצרכן את מחיר העסקה בתום אותה תקופה.

על-פי החוק החדש, על העוסק לפנות לצרכן 30-60 יום לפני התאריך הקובע לסיום ההתחייבות, להציע לו להאריך את ההתקשרות ולפרט בפניו את תנאי העסקה החדשים שהוא מציע לו. במקרה שלא תיעשה פנייה כזו, או במקרה שהצרכן לא יסכים לתנאים החדשים - יחוייב העוסק לבטל את העסקה.

במועצה לצרכנות מבקשים להדגיש כי בכל מקרה, חובת ההכוחה להסכמת הצרכן מוטלת על העוסק. לדברי מנכ"ל המועצה, עו"ד אהוד פלג, חוק זה הוא אחד מסדרת חוקים שחוקקו בכנסת האחרונה לטובת הצרכנים, ובמטרה להגדיל את התחרות בין החברות.

צרו איתנו קשר *5988