מניות הבכורה יספקו את הסחורה?

[למדור שוקי עולם] מדוע בכל זאת כדאי לשקול השקעה בתעודת הסל הצמודה למדד מניות הבכורה של מריל לינץ', אחרי שבמהלך השנה האחרונה היא ירדה ביותר מ-50%

בשבוע שעבר כתבנו כאן על תעודת סל של WisdomTree, המורכבת ממניות של חברות בשווקים מתעוררים ומתאפיינות בתשואת דיבידנד גבוהה. התמריץ העיקרי להשקעה במוצר הזה הוא העובדה שהדיבידנד הגבוה משמש מעין בולם זעזועים בתקופות של תנודתיות גבוהה בשווקים.

השבוע נסקור מכשיר נוסף המוכוון לתשואת דיבידנד גבוהה, אם כי הוא שונה באופן מהותי מהמכשיר אותו הצגנו בשבוע שעבר. מדובר בתעודה של PowerShares, מותג תעודות הסל של חברת Invesco, הנקראת PowerShares Preferred Portfolio.

התעודה (ETF) שהושקה בתחילת 2008 נסחרת בבורסה של ניו יורק, ועוקבת אחר מדד מניות הבכורה של מריל לינץ' - Merrill Lynch Fixed Rate Preferred Securities Index .

כ-80% מניירות הערך המרכיבים את תעודת הסל הם מניות בכורה דולריות, כשהמדד עצמו מורכב מלמעלה מ-300 ניירות ערך, המשוקללים לפי שווי שוק. התעודה אינה מחקה באופן מדויק את המדד אלא "שואפת לעקוב" אחריו. המשמעות היא שלא כל הניירות המרכיבים את המדד נכללים בתעודה. זה לאו דווקא חיסרון מאחר שחלק מהניירות הנכללים במדד עלולים להיות בלתי סחירים במידה מספקת.

התעודה עצמה מורכבת מכ-80 ניירות ערך, שרובם המכריע הונפק על ידי בנקים. בין האחזקות הגדולות (JP Morgan (7.25% מהתעודה Bank of America (6%), Citigroup, Wells Fargo, Barclays, HSBC ועוד. דמי הניהול בתעודה הם 0.5% לשנה, הדיבידנד מחולק כל חודש ונתון למיסוי במקור.

הרע שבשני העולמות

מניות בכורה (Preferred Shares) הן מעין הכלאה של מניות ואיגרות חוב. במקרה של פירוק החברה, בעלי מניות הבכורה אמנם עומדים בתור אחרי בעלי החוב, אך לפני בעלי מניות הרגילות. בנוסף, המחזיקים במניות הבכורה קודמים לבעלי המניות הרגילות בחלוקת דיבידנד, וברוב המקרים הדיבידנד המשולם להם הוא קבוע וגבוה מהדיבידנד המשולם לבעלי המניות הרגילות.

מאידך, לבעלי מניות הבכורה אין בדרך כלל זכות הצבעה, ולכן אין להם יכולת להשפיע על קבלת ההחלטות בחברה (במובן זה הם דומים יותר לבעלי חוב). לרוב, המשקיעים במניות הבכורה מעוניינים בהכנסה השוטפת הגבוהה, כשמבחינת החברה זהו מכשיר נוסף לגיוס הון.

הבעייתיות של תעודות הבכורה היא שהן בדרך כלל מכשיר לא סחיר במיוחד. לכל סדרה מונפקת ישנם תנאים ספציפיים (בדומה לאג"ח) וטווח הזמן לפדיון הוא ארוך מאוד (לעיתים, כמו במניות רגילות, אין כלל תאריך פדיון).

חשוב לזכור גם כי בדרך כלל תנאי ההנפקה כוללים גם "סעיף מילוט" כלשהו, שמאפשר לחברה, בהתקיים תנאים מסוימים, לשנות את תנאי תשלום הדיבידנד. בניגוד לחוב, שם היכולת של החברה לשלמו תלויה בנזילות השוטפת שלה ובמקרה הצורך גם בנכסים שלה, תשלום הדיבידנד תלוי בראש ובראשונה ברווחיות של החברה.

התנהגות השוק של מניות הבכורה היא מעין הכלאה של שני המאפיינים הפחות טובים באג"ח ובמניות: נזילות נמוכה כמו באג"ח, תנודתיות גבוהה, כמו בשוק המניות.

דרך מעניינת להשקיע בבנקים בארה"ב

התעודה ירדה בלמעלה מ-50% במהלך השנה האחרונה, אם כי בשבועות האחרונים ניכרת בה התאוששות מסוימת. התנודתיות הקיצונית נבעה גם מחוסר הנזילות של התעודה עצמה, אך בעיקר מחוסר הנזילות של נכסי הבסיס, שרובם המכריע (כ-80% מניירות הערך המרכיבים את התעודה) הונפק כאמור על-ידי בנקים.

כל הסיכונים הקיימים כיום בהשקעה במניות רגילות של הבנקים האמריקאים הגדולים, בראש ובראשונה הרווחיות העתידית, רלוונטיים כמובן גם להשקעה במניות הבכורה שלהם. הנזילות הנמוכה מהווה גורם סיכון נוסף, מעבר לזה הקיים במניות הרגילות. גם הנזילות הנמוכה יחסית של התעודה עצמה (מחזור יומי של כ-500 אלף דולר, נתון זעום במונחים אמריקאיים) היא גורם מרתיע, אם כי פחות משמעותי.

אז מדוע בכל זאת התעודה הזאת יכולה לבוא בחשבון? אם כבר לבצע ספקולציה על רווחיותם העתידית של הבנקים הגדולים בעולם (בהנחה ששרידותם כבר אינה בסימן שאלה, וזו לא הנחה טריוויאלית) ייתכן שעדיף לבחור במכשיר המגדיל באופן ניכר את הסיכוי לקבל דיבידנד משמעותי.

התעודה נסחרת כיום בתשואת דיבידנד של למעלה מ-10% (קופון ממוצע של 7.13%). בהנחה שמרבית החברות ימשיכו לשלם את הדיבידנד מבלי לשנות את תנאי התשלום - הנחה שלא ניתן להניח לגבי בעלי המניות הרגילות - ייתכן שדווקא כדאי לנצל את הנזילות המוגבלת באפיק ההשקעה הזה.

אם ממילא בוחרים להקצות חלק מן התיק לאפיק השקעה של מניות הבכורה, הרי שמכשיר מסוג התעודה של PowerShares הוא אמצעי יעיל ביותר, מאחר שבסכומים קטנים אין כל יכולת פרקטית ליצור פיזור מספיק, על אחת כמה וכמה כשמדובר בנכסי בסיס לא נזילים.

בנוסף, נכס הבסיס הוא נייר ערך מורכב ולא סטנדרטי, שעלות הלמידה שלו היא גבוהה מאוד. נדרשת כאן התמחות הן בבחירת ניירות הערך והן במסחר בהם, ומנהלי תעודת הסל פוטרים את המשקיע הפשוט מההתעסקות הזאת.

לסיכום, מדובר במוצר לא שגרתי מאחר שנכס הבסיס כאן אינו פשוט להבנה. יחד עם זאת, מבחינת משקיעים המעוניינים לבנות תיק באוריינטציה של הכנסה שוטפת, המכשיר הזה בהחלט יכול לשמש כמרכיב סיכון גבוה בתיק המוכוון לייצור תזרים הכנסות.

אמנם בכל מכשיר השקעה המבוסס על דיבידנדים קיים אלמנט של חוסר ודאות לגבי גובה הדיבידנד (בניגוד למצב בהשקעה במכשירים המשלמים ריבית), אך מניות הבכורה הן נכס מן הסוג שמקטין במידה מסוימת את חוסר הוודאות הזה.

* דוד טמיר הוא מתכנן פיננסי בפיוניר קרנות תבל. אין לראות בכתבה המלצה לרכישת ניירות ערך או תחליף לייעוץ השקעות אישי.