תערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס מציגה: טכנולוגיה במשבר - פחות משתתפים ופחות בשורות חדשות

התערוכה הצליחה בכל זאת לשחרר כמה חידושים בעיקר בתחום הטלוויזיות ; חברת פאלם מראה סימני התאוששות עם מכשיר חדש ; העיניים נשואות לתערוכה של השנה הבאה, שבה אפל צפויה להשתתף

תערוכת מוצרי האלקטרוניקה השנתית CES המסתיימת הלילה בלאס וגאס, נפתחה ביום ד', בנאום הפתיחה של מנכ"ל מיקרוסופט , שהחליף את ביל גייטס במעמד זה בפעם הראשונה. סטיב באלמר התייחס למשבר הכלכלי בנאומו, "התקופה היא תקופת משבר, כולם מרגישים זאת באוויר והוא הולך להישאר למשך תקופה. בהתאם, יש להנמיך את הציפיות מכולנו. אנו מבינים כי לא צפויות התפתחויות דרמטיות נועזות, אלא התקדמות הדרגתית ומפוכחת".

באלמר בישר על השקתו של Windows 7 ביום ו' האחרון בגרסת בטא ועל השקתו של דפדפן אינטרנט אקספלורר בגרסה חדשה לטלפונים הסלולריים. החידוש העיקרי הוא תמיכה בפלאש. בקטגוריית ה-xBox 360 הכריזה מיקרוסופט על 2 משחקים בסדרת HALO וגם על האפשרות להזמין סרטים דרך שירות Netflix באמצעות הקונסולה.

לא כולם הגיעו

המיתון לא נעלם מעיניהן של יצרניות האלקטרוניקה הגדולות, כמו פנסוניק , סיסקו ו-Sanyo ששלחו לווגאס פחות נציגים מבעבר. גם נציגויות ישראליות של היצרניות הגדולות העדיפו לחסוך ולשלוח נציג בודד בלבד. בסמסונג ישראל לא שלחו אף נציג.

מודו הישראלית לא השקיעה בביתן והגיעה לתערוכה רק כדי להיפגש עם בכירים מהתעשייה. בשנה שעברה, השקיעה מודו בשיווק אגרסיבי בתערוכת הסלולר בברצלונה. בחברת בלקין, המייצרת אביזרים ל-iPod, למק ולפי.סי, החליטו בפעם הראשונה מזה עשור לא להקים ביתן בתערוכה.

נתונים רשמיים על כמות המבקרים בתערוכה לא נמסרו עדיין, אולם מארגני הכנס ציפו ל-130,000 מבקרים, לעומת 141,000 בשנה שעברה ו-152,000 לפני שנתיים. המארגנים גם ניסו לעזור בצמצום עלויות נסיעה ובתי מלון, ומימנו מיליון דולר בשהות הקניינים של רשתות האלקטרוניקה, שהם אלה שמחליטים אילו מוצרים יימכרו בחנויות ונחשבים לגורם חשוב בתערוכה הזו.

סמסונג הציגה בתערוכה את הטלוויזיה הדקה בעולם בעובי של 6.5 מ"מ - פחות מעובי של טלפון סלולרי. הטלוויזיה בטכנולוגיית LED, שברה את השיא הקודם של טלוויזיה בעובי 7 מ"מ. בסמסונג מבטיחים שאיכות התמונה לא נפגעה בעקבות הדיאטה שעברה. גם פנסוניק הציגה טלוויזיה דקה בטכנולוגיית LCD מסדרת VIERA בעובי של 8.8 מ"מ.

מלבד טלוויזיות, סמסונג ופנסוניק הציגו נגני בלו-ריי, שינסו לעזור לטכנולוגיה הזו לתפוס נתח שוק משמעותי יותר ב-2009. הסדרה החדשה של פנסוניק כוללת שלושה דגמים התומכים בגישה ישירה לאינטרנט, המאפשרים להוריד תכנים הקשורים לסרטים הנמצאים במכשיר. סמסונג הציגה לטענתה את נגן הבלו-ריי הדק בעולם בעובי 39 מ"מ, שזה 20 מ"מ פחות מהדגם שהיא מוכרת היום.

בחברת מכשירי הניווט Mio מצאו פתרון לצרה אליה נקלעו בשנה האחרונה, בעקבות הסכסוך עם חברת Nav And Go, שמייצרת את תוכנת iGO. Mio השיקה תוכנת ניווט פרי פיתוחה: Mio Spirit והיא זו שתחליף את תוכנת הניווט בה היא משתמשת בינתיים. התוכנה החדשה מציעה פונקציית Explore Mode המציגה במסך אחד את כל נקודות העניין באזור מסוים ופונקציית Capture Button להקלטת מסלולים ואתרים מועדפים.

הקאמבק של הפאלם

חברת פאלם שדשדשה בשנים האחרונות בעקבות הצלחתם של מכשירי הבלקברי וה-iPhone הצליחה להפתיע בתערוכה עם טלפון מסך מגע משולב מקלדת אותיות נשלפת (QWERTY). דגם Pre מציג מערכת הפעלה חדשה בשם webOS והוא כולל תמיכה בטכנולוגיית מולטי טאץ' לשליטה בממשק המגע בדומה לטלפונים של אפל ויש לו גם התקן GPS, בלוטות', מצלמת 3 מגה פיקסל ללא וידיאו, Wi-Fi ו-8 ג'יגה זיכרון פנימי, אבל ללא יכולת הרחבה באמצעות כרטיס זיכרון.

פאלם מציעה סנכרון אלחוטי באמצעות טכנולוגיית הענן. יכולת אחרת מעניינת במיוחד בדגם היא המטען החשמלי - TouchStone, שמאפשר לטעון את המכשיר ללא כבלים או חיבורים מיוחדים. ההטענה נעשית על-ידי הנחת הטלפון על המטען כאשר החשמל מגיע אליו באמצעות המגנט המחובר לחלקו האחורי של הטלפון. הבשורה המאכזבת שה-TouchStone נמכר כאביזר נפרד.

עוד בשורה מאכזבת היא, שפאלם תשיק את ה-Pre באמצע 2009 רק בארה"ב בטכנולוגיית ה-CDMA בה פלאפון עובדת בארץ. שאר העולם יצטרך לחכות עד שהמכשיר בטכנולוגיית ה-UMTS (דור שלישי) יגיע אליהם. בינתיים, אתר הטכנולוגיה CNET העניק לו את פרסי "מוצר התערוכה", "הטלפון הסלולרי הטוב ביותר" ו"בחירת הקהל". CNET, שמעניקה את הפרסים בכל שנה, העניקה אותם גם למכשיר הניווט של TomTom המגיע עם חיבור סלולרי, המאפשר לו לקבל נתונים על מזג האוויר, מחירי דלק, חיפוש בגוגל ונתונים על עומסי תנועה. פרס נוסף היה בקטגוריית נגני המוזיקה, בו זכה הנגן החדש של סמסונג מדגם P3, המגיע עם מסך מגע וחיבור בלוטות'.

טלוויזיה תלת-מימדית

אחרי שבתי הקולנוע נהנו מטכנולוגיית התלת-מימד בשנה האחרונה, אופנת המשקפיים המוזרים מגיעה גם למסכים בבית. חברת פנסוניק הציגה את מסך הפלזמה שלה, המציעה תמונה תלת-מימדית בעזרת משקפיים וגם מאפשרת לצפות בסרטים בטכנולוגיית HD.

הטלוויזיה מגיעה בגודל לא סטנדרטי של 103 אינץ' והיא כוללת נגן בלו-ריי תואם. לטענת פנסוניק זו טלוויזיה ראשונה בסטנדרט הזה, כאשר החברה מחזקת את שיתוף פעולה עם במאי הסרטים ההוליוודי ג'יימס קמרון (טיטאניק), אשר מצלם עתה את הסרט Avatar, שייצא לאקרנים בתלת-מימד לקראת סוף 2010 ובהמשך גם למסכים הדקים בבית.

עדיין בעולם הטלוויזיות, יאהו הציגה ממשק טלוויזיה המשלב בתוכו ווידג'טים של יישומי אינטרנט הנמצאים בתחתית המסך. הווידג'טים יאפשרו לצפות בסרטוני וידיאו מ-YouTube, לבדוק את תיבת הדואר האלקטרוני ולחלוק תמונות על גבי הרשת ישירות מהמסך. בין החברות שיציעו את השירות יהיו סמסונג ו-LG .

לסיכום, למרות המשבר שברקע, תערוכת CES הציגה מספר חידושים מעניינים, אבל פחות משנים קודמות. בסיומה, עם העיניים לתערוכה של השנה הבאה, שבה אפל צפויה להשתתף בפעם הראשונה אחרי שהודיעה שתפסיק את נוכחותה בכנס המקוורלד. אפל לא אישרה את הפרטים, אבל ה-CEA כבר הודיע שיוקצה אזור מיוחד לחברות המוכרות מוצרי אפל.