ורד דר מפסגות: העליות האחרונות בבורסה בת"א עשויות להתברר כ"מלכודת דובים"

הכלכלנית ואסטרטגית ראשית בבית ההשקעות: "גרעון הענק של 2009 להעיב על מחירי האג"ח הממשלתיות" ; מעריכה כי הריבית בישראל עדיין בדרכה למטה

עם פתיחת המסחר בבורסה המקומית בבוקר שערי המדדים גבוהים ב-18% מרמת השפל אליהם הגיעו לפני חודש וחצי. "אנחנו מעריכים שזו 'מלכודת דובים' ", קובעת ורד דר, כלכלנית ואסטרטגית ראשית בבית ההשקעות פסגות במסגרת סקירתה השבועית והיא מסבירה: מדובר באפיזודות של עליות במצב כללי שוק יורד - ויעידו 6 המקרים בהם עלה מדד ת"א-100 ב-10% ויותר בשנים 2000-2003, אז צנח המדד במחצית. "ההיסטוריה מלמדת", כותבת דר, "שהשוק יכול לטעות ולטעות שוב כמה פעמים, עד לנקודה שבאמת מסמלת (בדיעבד) את המינימום". היא מעריכה כי כעת אנחנו נמצאים רק בעיצומה של אחת מ"טעויות" השוק.

בהתייחס לשוק האג"ח הממשלתיות המקומי, היא מציינת כי התשואה השנתית לפדיון ברוטו של האג"ח הממשלתית בארה"ב ל-10 שנים ירדה ל-2.407%. "זה בוודאי לא יזיק לאגרות המקומיות", נכתב בסקירה, בהתייחס למרווח בין האגרות הללו למקבילותיהן הישראליות, הנסחרות בשעה זו בתשואה מקבילה של 4.9%- 5.14%.

באשר לעתיד לבוא, מציינת דר כי "גם בישראל וגם בארה"ב ולמעשה בכל מדינה בעולם הולך גרעון הענק של 2009 להעיב על מחירי האג"ח הממשלתיות". דר מעריכה את הגרעון בכ-6% מהתוצר, גבוה משיעור הגרעון ב-2003 "אחרי שלוש שנות אינתיפדה, שלוש שנות מיתון ישראלי ושלוש שנים של האטה כלכלית עולמית".

לדעתה, הריבית במרבית מדינות העולם, וישראל ביניהן, עדיין בדרך למטה, שנאת הסיכון העולמית עדיין ברמה גבוהה ועקומי התשואות, בארץ וגם בעולם, מאוד תלולים: "מחירי האג"ח בישראל גבוהים משהיו לפני חודשים מספר, אך בניגוד לקיים בארה"ב, למשל, הם אינם הגבוהים ביותר אי פעם".

[לאתר אפיקים סולידיים]