הרגישות למשפחות הרוגי הפיגוע והנחישות להוכיח שהחיים חזקים יותר מהכול, העניקו ל"מייק'ס פלייס" מוניטין שלא היה לו לפני כן

היום, 6 שנים אחרי הפיגוע, ב"מייק'ס פלייס" יוצאים לדרך חדשה: רשת זכיינית ; בתכנון: 10 סניפים בערים הגדולות תוך 5 שנים וסניף נוסף בחו"ל ; איך הם מתכוונים לעשות זאת בתקופת מיתון? "טרור, מיתון, עבודות תשתית - כל הזמן צצים דברים, אז נשב ונחכה עד שיהיה טוב? עכשיו זה הזמן שלנו"

אפריל 2003. 3 בני אדם נהרגו ו-60 נפצעו, מהם 15 קשה, בפיגוע התאבדות בפאב "מייק'ס פלייס" בטיילת בתל-אביב. שני מחבלים, שהונחו להתפוצץ במקום הומה אדם במרכז הארץ, בחרו ב"מייק'ס פלייס". אולם, ברגע האמת, מחבל אחד התפוצץ והשני, שלא הצליח להפעיל את חגורת הנפץ, נמלט מן המקום. כעבור שבועיים נמצאה גופתו באחד מחופי תל-אביב. חמאס, שקיבל אחריות לפיגוע, הודיע כי השניים, אזרחים בריטים ממוצא פקיסטני, נשלחו כנקמה על חיסולו של אחד מבכירי הארגון בעזה, איברהים מקדמה. ארגון גדודי חללי אל אקצא לקח אף הוא אחריות לפיגוע זה, כך שלא ברור מי מהם אכן ביצע אותו.

היום, 6 שנים אחרי, אנדרטה שהוצבה בכניסה לפאב מהווה תזכורת דוממת ומצמררת לתופת שאירעה שם באותו ערב. "אם המחבלים היו מצליחים להתפוצץ בתוך הפאב, היינו סופרים הרבה יותר מתים. זה לא קרה, בזכות השומר האמיץ שלנו, שהדף בגופו את המחבלים ולא אפשר להם להיכנס פנימה", מספרים האחים אסף (39) וגל (35) גנצמן, בעלי "מייק'ס פלייס".

הפרסום הרב שקיבלו בעקבות הפיגוע, שהפך לסימן ההיכר שלהם, תרם למוניטין. "התראיינו כמעט לכל עיתון ולכל ערוץ טלוויזיה בארץ ובעולם, וכולם ידעו מה זה 'מייק'ס פלייס'", הם משחזרים. "בכל הראיונות שידרנו חוזק. שידרנו שאף טרוריסט לא יצליח לשבור אותנו, שאנחנו כאן כדי להישאר, לבלות ולנגן, ושיש חיים אחרי הבום הגדול - וזה עבד. הרבה אנשים באו להזדהות, והמחזור עלה בהתאם". מהלך נכון נוסף שעשו השניים היה להקים את אנדרטת הזיכרון לזכר קורבנות הפיגוע ולגייס כספים לטובת הפצועים. "הקמנו אנדרטה בצורת גיטרה עם מיתרים קרועים והזמנו את משפחות ההרוגים והפצועים ואת כל עם ישראל להשתתף בטקס זיכרון. זה יצא בערב יום העצמאות ומאות אנשים באו לטקס ששודר בארץ ובעולם. ארגנו גם מופע התרמה 'מוכרחים להמשיך לנגן' בהשתתפות אמנים כמו ירמי קפלן, הדג נחש, דיוויד ברוזה, דני ליטאני, יהלי סובול ועוד. כל ההכנסות מהאירוע נתרמו לפצועים. חיבקנו את משפחות ההרוגים והפצועים, והלקוחות חיבקו אותנו", הם אומרים ומחדדים, שאילולא קהל הבית הנאמן שהצביע ברגליים, לא היו שורדים את השלכות הפיגוע, כפי שארע לבעלי עסקים אחרים שאיתרע מזלם ופיגוע טרור ריסק להם את העסק, תרתי משמע.

המקרה הקשה והקיצוני ביותר שייך ליורם כהן, לשעבר בעל בית הקפה הירושלמי "מומנט". כהן, שכונה ה"נסיך הירושלמי", הקים את בית הקפה בשכונת רחביה בעיר, שהפך בין רגע להצלחה כלכלית מסחררת. הירושלמים הגיעו בהמוניהם, המזומנים גם כן ואיתם מכונית פורשה נוצצת ודירת פאר. החיים האירו פנים לכהן עד לאותו יום שחור במרץ 2002 שבו חמאסניק מתאבד, החליט להתפוצץ בבית הקפה ולגדוע את חייהם של 11 ישראלים. ההלם היה גדול ומשפחות ההרוגים האשימו את כהן על כך שמיהר לפתוח את בית הקפה ולחזור לשגרה. מהר מאוד כהן מצא עצמו בין הפטיש העסקי לסדין שכיסה את המתים. בכתבה ששודרה באחרונה בערוץ 10 והביאה את סיפורו הנוגע ללב, נראה היום כהן אדם מרוסק שלא חזר לעצמו מאז הפיגוע: ירד מנכסיו, לקה בדיכאון והפך להומלס.

"עדיף להשקיע בענף מסוכן ולא בבורסה"

"מייק'ס פלייס" המקורי הוקם ב-1992 בירושלים. 3 שנים אחרי כן, המייסד, מייק, נאלץ למכור את הפאב בשל חובות. "עבדתי אצל מייק כמוסיקאי וכברמן וקפצתי על המציאה", אומר אסף. לדבריו, אחרי שהפך לבעלים, המקום הפך לבית חם וקבוע למוסיקאים, לאוהבי מוסיקת בלוז ורוק'נרול ולאוהדי ספורט. "הצביון הזה נשמר עד היום", הוא אומר. לפני כשבועיים, "מייק'ס פלייס" הירושלמי נסגר בגלל שהבניין בו שכן מיועד להריסה. גל, שהצטרף אל אחיו כשותף, מוסיף: "ב-1995 פתחנו את הסניף השני שלנו בבעלות בתל-אביב, כי ידענו שרק בעיר ללא הפסקה נוכל לצבור מספיק מוניטין שיקרב אותנו אל החלום הגדול שלנו: רשת זכיינית של 'מייק'ס פלייס'". בימים אלה, 14 שנה אחרי הפתיחה בתל-אביב, האחים גנצמן חושפים כאן לראשונה כי נפל הפור: רשת זכיינית של "מייק'ס פלייס" יוצאת לדרך. "היום אנחנו מרגישים מוכנים לרשת זכיינית משלנו", הם אומרים. עוד לדבריהם, בעוד סניף תל-אביב יישאר בבעלותם, סניף ירושלים ייפתח מחדש באמצעות זכיין ויהיה חלק מהרשת. יצויין כי שותפם של השניים ב"מייק'ס פלייס" תל-אביב, דייב בק, לא יהיה שותף ברשת.

* למה להתרחב בזכיינות ולא בבעלות?

"אם אתה רוצה להקים רשת בבעלות אתה צריך לשכפל את עצמך, כי בעסק מהסוג הזה חשוב להיות נוכח. בעל הבית הוא העסק. מאחר שאי-אפשר להשתכפל, אין מנוס מזכיינות. חוץ מזה, זאת שיטה זולה וטובה".

* כמה סניפים תפתחו ובתוך כמה זמן?

"10 סניפים בערים הגדולות, תוך 5 שנים. במקביל נפתח סניף באנגליה או בגרמניה. כרגע אנחנו מתלבטים באיזו מהמדינות. הכוונה, לשכפל את 'מייק'ס פלייס' ישראל גם בחו"ל".

* כמה עולה זיכיון? יש כבר קופצים?

"תשלום חד-פעמי של 30 אלף דולר עבור הזיכיון עצמו, ותשלום חודשי של 4%-6% מהמחזור. כמו-כן, הזכיין יקנה דרכנו חלק מחומרי הגלם. בסך הכול, עלות הקמת סניף זכייני של 'מייק'ס פלייס' מוערכת בכ-1.5 מיליון שקל. במרוצת השנים פנו אלינו רבים שרצו להיות זכיינים, אבל עד היום לא הרגשנו מוכנים".

* האם המשבר הכלכלי לא מרתיע אתכם?

"אנחנו רגילים למצבים הפכפכים: טרור, מיתון, עבודות תשתית - כל הזמן צצים דברים, אז נשב ונחכה עד שיהיה טוב? אם לא עכשיו, כשאנחנו צעירים עם כוח, מתי נעשה את זה? עכשיו זה הזמן שלנו. חוץ מזה, אנחנו רואים במשברים הזדמנות".

* אתם משתייכים לענף שנחשב למסוכן ביותר במשק. מסעדות, בתי קפה ופאבים נסגרים כאן חדשות לבקרים.

"עדיף להשקיע היום בענף שלנו ולא בבורסה".

* איך אתם יודעים מי מתאים להיות זכיין?

"'מי שלא בקטע שלנו, כלומר לא חי חיים בסגנון של 'רוק סטאר', לא יכול להיות זכיין שלנו. לא ניתן את המוניטין שלנו לאדם הלא נכון והלא מתאים, כי מוניטין זה הכול".

* כיצד נערכים להקמת רשת זכיינית?

"הולכים לפי הספר. בעזרת המרכז לקידום זכיינות בירושלים, כתבנו ספר הפעלה והוראות משלנו לזכיינים. אנחנו בודקים, מתייעצים ונערכים בצורה הטובה ביותר. למרות השיער הארוך והלבוש שלנו, אנחנו אנשים רציניים שרוצים להצליח".