התאחדות התעשיינים: שפל של 30 שנה בתפוקות התעשייה ברבעון הרביעי - פחות תפוקות, יותר פיטורים

באגף הכלכלה בהתאחדות התעשיינים, מדווחים כי הנסיגות החדות ביותר בתפוקות נרשמו בענפי הגומי והפלסטיק, הכימיה, הנייר והדפוס, המתכת והחשמל, הטקסטיל וההלבשה, הכרייה ומוצרי הבנייה

קצב הנסיגה בתפוקות התעשייה ברבעון האחרון של 2008, הירידה במכירות לשוק המקומי ולשוקי העולם, יחד עם היקף שיעור המפוטרים בענף, מעמידים את התעשייה בשפל של 30 שנה. כך עולה מנתוני סקר שכולל 165 חברות תעשייתיות, שפרסם היום אגף הכלכלה בהתאחדות התעשיינים, בראשות רובי גינל.

על פי הנתונים, 70% מהתעשיינים דיווחו על ירידה בתפוקות לעומת 17% שדיווחו על עלייה; 64% דיווחו על ירידה במכירות לשוק המקומי לעומת 18% שדיווחו על עלייה קלה; 59% דיווחו על ירידה במכירות מיצוא לעומת 19% שדיווחו על עלייה. אפילו בהשקעות התעשייה בנכסים קבועים נרשמה לראשונה מזה 5 שנים ירידה "שלא זכורה שנים רבות" לטענת התעשיינים.

מן הסקר עולה כי 45% מהתעשיינים נאלצו לבצע פיטורים במהלך הרבעון האחרון, זאת לעומת 6% שדווקא קלטו עובדים. גם כאן, טוענים בהתאחדות התעשיינים, מדובר בשפל של 30 שנה. 29% מהתעשיינים דיווחו על עלייה בקושי לקבל אשראי על הון חוזר, לעומת 5.5% שדיווחו דווקא על ירידה בקושי.

באגף הכלכלה מסבירים כי הסקר מחדד את ההערכה כי התעשייה נמצאת במיתון, משום שזה ארבעה רבעונים רצופים שהתעשיינים מדווחים על נסיגה בתפוקות. הפעם האחרונה בה נרשם רצף נסיגות שכזה הייתה לפני כארבע וחצי שנים, אולם הנסיגה המדווחת בשנה החולפת חדה בעוצמתה בהשוואה לזו שנרשמה אז. הנסיגות החדות ביותר בתפוקות נרשמו בענפי הגומי והפלסטיק, הכימיה, הנייר והדפוס, המתכת והחשמל, הטקסטיל וההלבשה, הכרייה ומוצרי הבנייה.

התעשיינים, מסתבר, צופים שהירידה הדרמטית בתפוקות התעשייה תימשך גם ברבעון הראשון של 2009. עם זה לא מספיק, מרבית התעשיינים בסקר סבורים כי ברבעון הראשון תהיה האצה נוספת בקצב פיטורי העובדים. התעשיינים צופים גם העמקה נוספת בנסיגת המכירות, אולם מעריכים כי תחל התמתנות קלה בנסיגת היצוא.