האוצר לחברות הביטוח: ניסיון להקטין את דרישות ההון יעבור דרכנו

הדרכים היצירתיות של החברות להקטין את הגירעון בהון הנדרש או את הדרישות עצמן, כדוגמת הניסיון של הכשרה ביטוח, לא תמיד מקובלות על האוצר ; כך גילתה לפני כמה חודשים גם ישיר איי.די.איי

בעקבות התוצאות החלשות וההפסדים שספגו, חברות הביטוח מחפשות דרכים יצירתיות להקטין ולסגור את הגירעון שנפתח אצל חלק ניכר מהן ביחס לדרישות ההון המיוחדות מחברות ביטוח, אך מסתבר שחלקן לא מקובלות על האוצר.

ל"גלובס" נודע, כי בחודשים האחרונים בחנה ישיר איי.די.איי , בשליטת משפחת שנידמן ובניהול רביב צולר, את האפשרות להעביר לחברת ביטוח משנה חלק מפעילותה הקשורה לסיכונים יוצאים מן הכלל, ובדרך זו להפחית את דרישות ההון הרגולטוריות כלפיה. צעד דומה נקטה הכשרה חברה לביטוח בספטמבר 2008, אך אתמול התברר כי האוצר אוסר עליה להיעזר בו לטובת הקטנת דרישות ההון ממנה.

בניגוד להכשרה ביטוח, ישיר איי.די.איי פנתה לאוצר לפני קיום העסקה, על מנת לקבל מראש את עמדתו בדבר הכוונה שלה להפחית את הדרישות הרגולטוריות מההון הראשוני. באוצר העלו השגות, ולא אישרו לבסוף את הפחתת דרישות ההון למול עסקאות מעין אלו עם חברות ביטוח משנה. עקב כך, בישיר איי.די.איי ויתרו על ביצוע עסקה שכזו עם חברת ביטוח משנה, ופתרו את סוגיית ההון הנדרש מחברת ביטוח ברבעון השלישי אשתקד באופן אחר. אך עדיין, לקבוצת ביטוח ישיר, ששולטת בישיר איי.די.איי, יש קשיים פיננסיים, לנוכח תשלומי האג"ח הגדולים שעליה לשלם ומיעוט הרווחים בחברות הקבוצה.

כאמור, בניגוד לישיר איי.די.איי, וחברות נוספות שכנראה בחנו קיום עסקה שכזו תוך בירור עמדת האוצר מראש, בהכשרה ביטוח נאלצו להודיע אתמול בצעד יוצא דופן בחומרתו, כי העסקה עם חברת ביטוח המשנה להעברת כל סיכון המוות בגין כלל מבוטחיה, לא תקל על דרישות ההון שלה.

הנחיית האוצר הביאה את הכשרה להודיע על שינוי הדו"חות הכספיים שלה לרבעון השלישי, באמצעות שינוי הביאור הרלוונטי בדו"חות, וכן כי העסקה עם מבטחת המשנה, שתעלה לה 900 אלף שקל לשנה, איבדה את הרלוונטיות והחשיבות מבחינתה. במקביל, החברה הודיעה על הפסקת פעילות הפנסיה וההשתלמות שלה, במטרה לשחרר כ-8 מיליון שקל לשם הקטנת דרישות ההון.

באוצר מתייחסים להוראה שהעבירו להכשרה ביטוח, לתקן את הדו"חות הכספיים שלה, במלוא החומרה, ומקווים כי תסמן ליתר החברות שנושא ההון העצמי המינימלי הנדרש ממבטח עומד בראש מעייני המשרד, ולא ניתן יהיה לפתור אותו שלא בהתאם לרצונו.

לפי הערכות זהירות, חלק ניכר מחברות הביטוח הישראליות יהיו בבעיה גדולה מבחינת ההון הנדרש ממבטח במארס הקרוב, עת יפורסמו דו"חותיהם הכספיים השנתיים ל-2008.