חברת נמלי ישראל פנתה לשר האוצר להפקיע חלק מ"חוף שמן" בחיפה בכדי להרחיב את נמל חיפה

הבקשה מתייחסת לשטח של 35 דונם מתוך 88 דונם במפרץ חיפה שבבעלות מפעל שמן תעשיות ; במאי 2008 הופסק המו"מ בין נמלי ישראל לשמן לרכישת הקרקע עקב חילוקי דעות כספיים

מחריף העימות בין חברת נמלי ישראל לחברת שמן תעשיות בעניין הקרקע הנחוצה להמשך פיתוח נמל חיפה. חברת נמלי ישראל פנתה לשר האוצר, רוני בר און, בבקשה לאשר את הפקעת חלק ממתחם "חוף שמן" בחיפה ורישומו על שם המדינה, זאת לצורך הרחבת נמל חיפה והקמת מערך השער החדש לנמל.

הבקשה מתייחסת לשטח של 35 דונם מתוך 88 דונם במפרץ חיפה שבבעלות מפעל שמן תעשיות. בחודש מאי 2008 הופסק המו"מ בין חברת נמלי ישראל לשמן לרכישת הקרקע במתחם חוף שמן, זאת עקב חילוקי דעות כספיים.

קודם לכן נחתם הסכם עקרונות בין הצדדים לפיו חברת נמלי ישראל תרכוש את הקרקע (88 דונם) תמורת 22 מיליון דולר, כאשר שמן התחייבה לפנות את המפעל בשלבים בתוך 4 שנים. לאחר התפוצצות המו"מ, הודיעה חברת נמלי ישראל כי היא שוקלת להגיש בקשה להפקעת הקרקע ונראה כי החליטה לממש את איומה.

שמן תעשיות דיווחה היום כי בכוונת החברה להגיש התנגדות בכתב לבקשת ההפקעה. החברה התבקשה להגיש בתוך 30 יום את התנגדותה בכתב לממונה על ההפקעות במינהל מקרקעי ישראל. שמן דיווחה עוד, כי "להערכת החברה, גם אם התנגדותה לא תתקבל, לא ייגרם לה הפסד כתוצאה מהפעולות האמורות".

יצוין, כי נמל חיפה מצוי בשנים האחרונות במצוקה קשה בכל הקשור לשטחי העורף בנמל ובשנה האחרונה נעשו מאמצים לקדם רכישה של שטחים נוספים מבעלי קרקע שונים בהם חברת החשמל, מקורות, חברות הדלק ועיריית חיפה.

בית החרושת "שמן" הוקם ב-1922 על ידי נחום וגדליהו וילבושביץ. בסוף שנות ה-70 הופסק הייצור במפעל והוא נסגר, ובעשרים השנה האחרונות המפעל משמש כמוזיאון המציג את תעשיית השמן בארץ.