מסתמן: הקריטריון לעידוד השקעות הון יוחלף מהיקף השקעה להיקף מועסקים

כך עפ"י שינוי בחוק עידוד השקעות הון שיוזם משרד האוצר ; כתנאי לקבלת הטבות מס יידרשו המשקיעים למספר מינימלי של מועסקים ולרמת שכר מינימלית

משרד האוצר יוזם שינוי בחוק עידוד השקעות הון, כך שהקריטריון להטבות מס בפריפריה יוחלף מהיקף השקעה להיקף מועסקים. כך נודע ל"גלובס".

כתוצאה מכך, כתנאי לקבלת הטבות מס, יידרשו המשקיעים להתחייב למספר מינימלי של מועסקים ולהבטיח לעובדים רמת שכר מינימלית, שתעמוד על למעלה מהמשכורת הממוצעת במשק. מדובר על תעשיות עתירות ידע שישקיעו באזורי הפריפריה. נושא חיזוק הפרירפיה מצוי בתוכנית העבודה של אגף התקציבים לשנת 2009.

בשלב זה הנושא מצוי בגיבוש ועדיין לא ברור באיזה אופן ינסחו את ההתניות. כך למשל, הדרישה תהיה להעסקת היקף מינימלי של מועסקים למשך מספר שנים. יחד עם זאת, יתכן שייקבע כי בשנה שהחברה לא תעמוד בתנאי של מספר מועסקים מינימלי שנקבע, היא לא תוכל ליהנות מההטבה.

הון אנושי - היתרון הישראלי

לדברי גורם ברשות המסים, הרציונל של החלפת קריטריון ההשקעה בקריטריון התעסוקה, טמון בכך שהיתרון של ישראל הוא בהון האנושי. לדברי הגורם, "אין לנו לא מחצבים ולא אוצרות טבע והיתרון שלנו הוא בכוח האדם. החשיבה היא שבמקום לעודד רק השקעה בהון אנו מעודדים השקעה בהון אנושי. מדובר בהעסקה בהיקף רחב ובשכר שמשקף את האיכויות שיש בישראל. התוכנית הזו תחזק את הפריפריה ואת היקף התעסוקה שם".

לדברי מנהל מחלקת מיסוי בינלאומי בפירמת רוה"ח ארנסט אנד יאנג קוסט פורר גבאי את קסירר, רו"ח שרון שולמן, "מהניסיון שלי, חוק עידוד השקעות הון לא הצליח. אני לא מכיר חברה רב-לאומית שישבה בסן חוזה בקליפורניה והתלבטה אם לבוא להשקיע באירלנד, בסינגפור או בישראל והחליטה על ישראל. אף גורם לא בא לפה בגלל הטבות המס, אלא בגלל הון אנושי".

עוד הוסיף שולמן כי "החוק כיום לא נותן ודאות בתוך התקופה שהוא מאפשר הטבות מס. אם הטבות המס שלי מותנות בגידול במחזורים, זה מכניס לי אלמנט של חוסר ודאות. כך גם לגבי משיכת דיבידנדים, יש חוסר ודאות וזה סם מוות להשקעות.

"לעומת זאת", אומר שולמן, "על מספר עובדים שתעסיק יש לך שליטה. על פי החוק כיום, אנו מעודדים תעסוקה רק בתיאוריה, במשהו שאין לו עלות תקציבית אמיתית. לכן, יש בהחלט מקום שנושא התעסוקה ייכנס כקריטריון לקבלת הטבות מס במקום הקריטריון של היקף ההשקעה בחברה".

בעבר הוקמה ועדה ממשלתית בין משרדית שבחנה שינויים אפשריים בחוק עידוד השקעת הון. בוועדה ישבו בין היתר, מנהל רשות המסים, יהודה נסרדישי; מנהל מרכז ההשקעות, חזי צאיג; ומנכל משרד התמ"ת, גבי מימון.