הכול החל כשנורטל הפסידה לנוקיה במכרז סלקום

אין לדעת מה יעלה בגורלו של הסניף המקומי והחלטת בית-המשפט בארה"ב היא זו שתקבע

העובדה שבשנים האחרונות אף מפעיל רציני (חוץ מ-HOT) לא בחר בנורטל כדי לבנות רשת תקשורת, מספרת את כל הסיפור. החברה, שבשנות ה-90 ובראשית שנות ה-2000 הייתה מובילה בתחום רשתות התקשורת הנייחות והסלולריות הלכה ואיבדה מזוהרה בעקביות. במידה מסוימת ניתן לומר, שמאז התפוצצות הבועה, לא הצליחה נורטל לשחזר את ימיה מקדם, ובכל מה שקשור לישראל לפחות, היה זה סימן רע לבאות.

מרבית התעבורה התקשורתית בישראל עוברת על גבי מתגים של נורטל, אך עובדה זו עומדת להשתנות. אומנם התנועה בבזק ברובה עוברת על גבי המתגים של נורטל, אך בפרויקט הרשת החדשה של בזק נורטל לא תיקח חלק, כך שבתוך כ-3 שנים כמעט ולא יהיה זכר למתגים שלה.

איכות הרשת שסיפקה נורטל לבזק הייתה מהטובות ביותר בעולם. תנועת הטלפוניה בבזק היא מהגבוהות ביותר בכל פרמטר אפשרי. לא לחינם בחרה סלקום לבסס את מתגי התקשורת הנייחת שלה על גבי מתגים של נורטל, ועד היום לקוחות סלקום הנייחים נהנים מיתרונות דומים ללקוחות בזק. רשת האיתותים דומה ותכונות השיחה דומות כך שכמעט ולא מרגישים בהבדלים כשמתקשרים מרשת לרשת.

ההצלחה של נורטל בשוק הנייח לא שוחזרה לשוק הסלולרי. החברה איבדה את המומנטום לטובת חברות כמו אריקסון, נוקיה וסימנס, והיצרנים הסיניים, והחברה לא נכנסה היטב לעולם ה-GSM. ההצלחה שלה התבססה על רשתות מהדור הישן שפעלו בעיקר בארה"ב ובמדינות דרום אמריקה עם טכנולוגיית ה-TDMA. גם בארץ הקימה נורטל את הרשת לסלקום בטכנולוגיה האמריקנית. אבל אחרי שפרטנר נכנסה לשוק עם רשת GSM, סלקום נאלצה בתחילת שנות ה-2000 לקדם את הרשת שלה מבחינה טכנולוגית ובמכרז שערכה כבר לא היה לנורטל סיכוי. סלקום בחרה בנוקיה.

כאשר נורטל הודחה מסלקום, שבחרה בנוקיה להקמת רשת ה-GSM שלה, הוחלט בנורטל העולמית להחליף את המנכ"ל המקומי, והביאו שחקן חיזוק מחו"ל.

מכה קשה ביותר חטפה נורטל כאשר הוצאה מהרשת של פרטנר בדור השלישי בטכנולוגיית ה-UMTS.

נדחקה גם מפלאפון

אחרי שנדחקה מסלקום ומפרטנר הגיעה תורה של פלאפון. גם פלאפון בחרה בנורטל שהקימה את הרשת שלה בטכנולוגיה אמריקנית - CDMA, ומתחילת שנת 2000 פועלת הרשת של נורטל בפלאפון בהצלחה ללא בעיות טכנולוגיות. אבל כאשר גם החליטה ב-2007 לעבור לטכנולוגיה חדישה יותר, חטפה נורטל מכה קשה ביותר. פלאפון הלכה לדור השלישי בתקן UMTS, תקן מתקדם יותר של ה-GSM, אבל נורטל כבר יצאה מהתחום ולא יכלה להשתתף במכרז.

מקרב המפעילים נשארה רק HOT שממשיכה לעבוד היום עם נורטל.

למרות המשברים שעברה עם המפעילים המקומיים, הצליחה בכל זאת נורטל לשמור על נתח שוק גבוה וריווחיות סבירה וזכתה בישראל בחוזים לא מעטים. מרכזיות רבות מתוצרתה פועלות בשוק המקומי בעיקר בקרב לקוחות עסקיים גדולים, שם עיקר התחרות של נורטל היא מול המרכזיות של תדיראן טלקום. בקרב הלקוחות הקטנים והבינוניים הצליחה החברה פחות, אך ידעה לפצות על כך בזכות שיתוף הפעולה שיש לה עם LG שיצר לה אחיזה בשוק זה.

מנכ"ל נורטל בישראל סורין לופו, כבר הבין שאין הרבה מקום לצמוח בשוק המקומי והסב את עיקר פעילות הסניף למדינות מזרח אירופה. רוב הפעילות היום של נורטל ישראל היא באירופה, ולא ברור מדוע נורטל העולמית לא ממנה בישראל מפיץ מקומי ומעתיקה את מרכז הכובד למדינות מזרח אירופה.

קשה להעריך מה יעלה בגורלו של הסניף המקומי, והחלטת בית-המשפט בארה"ב היא זו שתקבע זאת. בדבר אחד אין ספק והוא שמוצרי התקשורת של נורטל היוו את תשתית התקשורת של מדינת ישראל לדורותיה ואת זה אי אפשר יהיה לקחת ממנה.