אולמרט למנהיגי אירופה: "אנחנו לא מתכוונים להישאר בעזה; נעשה הכל בעזרתכם כדי להחזיר את גלעד שליט"

(עדכונים שוטפים) - חמ"ל גלובס למבצע "עופרת יצוקה" ; טיל גראד נפל באשדוד וגרם לפצועה אחת קל ; מהבוקר שוגרו לישראל 20 טילים - טיל גראד נפל באשקלון, 4 רקטות נחתו סמוך לשדרות ; צה"ל החל להתארגן לנסיגה מעזה; הרמטכ"ל אשכנזי: "יעדי המבצע הושגו במלואם; המבצע טרם הסתיים"

לאתר חדשות ערוץ 2 (Mako / רשת)

"לא באנו לכבוש את עזה ואנחנו לא מתכוונים להישאר בעזה" - כך אומר הערב ראש הממשלה, אהוד אולמרט, אל מול מנהיגי מדינות אירופה שהגיעו בצורה חסרת תקדים לארוחת ערב בבית ראש הממשלה בירושלים.

"אני רוצה להביע את הערכתי האישית לכם, מנהיגי אירופה, על התמיכה בישראל ועל הדאגה לביטחונה. החזית האחידה והעמדה הבלתי מתפשרת שהצגתם מחממים את ליבנו ומחזקים אותנו", אמר אולמרט, כשלצידו ישובים בשולחן ראש ממשלת בריטניה, גורדון בראון, נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, נשיא איטליה, סילביו ברלוסקוני, ראש ממשלת ספרד, חוזה לואיס זפאטרו, וראש ממשלת צ'כיה, מירק טופולנק.

"אף מדינה ריבונית לא יכולה להרשות פגיעה באזרחיה"

"לפני למעלה משלושה שבועות יצאנו למבצע, על מנת לשנות את המצאות הביטחונית של תושבי הדרום", אמר ראש הממשלה. "המציאות הייתה בלתי אפשרית לכולנו כמדינה - אף מדינה ריבונית לא יכולה להרשות פגיעה באזרחיה. אני שולח מכאן את תנחומי למשפחות ששכלו את יקיריהם בקרב. גבורתם ואומץ ליבם הם בשבלנו מקור השראה וגאווה".

"היום, אחרי שלושה שבועות שבהם היכו כוחות צה"ל קשות את חמאס, ואחרי שמימשנו את היעדים, החלטנו לנצור את האש ונענו לבקשת נשיא מצרים, חוסני מובארק", הוסיף אולמרט, "אם הפסקת האש תהיה יציבה - אין בכוונתה של ישראל להישאר ברצועת עזה. אנו מעוניינים לצאת מעזה במהירות הגדולה ביותר, ברגע שנבטיח שאין סכנה ליישובי הדרום. לא באנו לכבוש את עזה ואנו לא מתכוונים להישאר בעזה".

ראש הממשלה פנב שוב למנהיגי מדינות אירופה: "שבתם ממצרים והבעתם תמיכה במאמץ המצרי. היום ברור לכל שעל מנת להשיג הפסקת אש, יש למנוע הברחות נשק מאירן וסוריה לרצועת עזה. במכתב שקיבלתי מכם אתמול, הבעתם מחוייבות עמוקה לסייע בכל דרך על מנת שנשק לא יגיע לעזה. עכשיו צריך לתרגם מחויבות זו לפעולות שימנעו מחמאס להתעצם בשנית. זה אינטרס גם של מי שמאמין בכל ליבו ומעוניין לקדם את תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים. זה נושא עליון בסדר היום שלנו".

"נעשה הכל בעזרתכם כדי להחזיר את גלעד שליט"

"אנו מקווים שיציבות בעזה, הפסקת האש וערעור שלטון החמאס יאפשרו לנו לקדם את תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים במהירות. נעשה כל מאמץ לזרז זאת", הוסיף ראש הממשלה, "עשינו ונמשיך לעשות את כל שדרוש למנוע משבר הומניטרי בעזה ולעזור לאזרחים החפים מפשע. ניצור יחד איתכם תנאים טובים יותר".

ראש הממשלה סיים את דבריו בהבעת צער על האזרחים שנהרגו בשלושת שבועות הלחימה בעזה. "אני רוצה לשוב ולהביע את כאב מדינת ישראל, על הקורבנות מבין אזרחי עזה שלא היו מעורבים בטרור", אמר אולמרט, "לא נגדם נלחמנו ולא בהם רצינו לפגוע . אני מביע בשם מדינת ישראל את צערי העמוק על קורבנות אלה".

את המילה האחרונה בנאומו הקדיש ראש הממשלה לנושא שחרורו של גלעד שליט: "איני יכול שלא להזכיר את החייל החטוף גלעד שליט, שלו גם אזרחות צרפתית. נעשה הכל בעזרתכם (מנהיגי אירופה) כדי להחזירו".

צה"ל החל להתארגן לנסיגה מעזה

כוחות צה"ל ברצועת עזה החלו להתארגן לקראת נסיגה מן השטחים בהם הם ממוקמים - במסגרת החלטת ישראל על הפסקת אש חד צדדית. הרמטכ"ל גבי אשכנזי באיגרת לחיילים: "היעדים שהוצבו בראשית המבצע הושגו במלואם. צה"ל נערך מחדש לקדם כל התפתחות ולהבטיח מיצוי והעמקת ההישגים".

צה"ל החל לדלל את כוחותיו ברצועת עזה, חלק מהכוחות כבר החלו בנסיגה מן הרצועה במהלך הלילה, והתמקמו בשטחי הכינוס בצמוד לגדר המערכת - זאת במסגרת החלטת ישראל על הפסקת אש חד צדדית. צה"ל אמנם ממשיך לפגוע במשגרי הרקטות ובמהלך הבוקר נמשכו חילופי האש עם חמושי החמאס, אולם ככלל - המגמה הכללית היא להפסיק את האש ולהסיג את כוחות צה"ל בחזרה לשטח ישראל.

בשעה 02:00 הלילה נכנסה לתוקפה הפסקת האש החד צדדית עליה הכריזו אמש ראש הממשלה, אהוד אולמרט, ושר הביטחון, אהוד ברק. למרות שכוחות צה"ל נצרו את האש, ארגוני הטרור המשיכו במהלך היום לשגר רקטות לעבר שטח ישראל: 19 רקטות נורו לעבר יישובי הדרום, 3 בני אדם נפצעו קל, אחד מהם מפגיעה ישירה של רקטה בחצר בית באשדוד. 15 בני אדם לקו בחרדה ופונו לקבלת טיפול רפואי.

הרמטכ"ל: "עיניים רבות עקבו אחר כושר הלחימה ונחישות הביצוע שהפגין צה"ל"

הרמטכ"ל, רב אלוף גבי אשכנזי, שיגר היום איגרת מיוחדת לחיילי צה"ל ומפקדיו. "היעדים שהוצבו בראשית המבצע הושגו במלואם, מערכי החמאס ותשתיות הטרור הוכו מכה קשה ונוצרו התנאים לשינוי מהותי במציאות הבטחונית בדרום", אמר הרמטכ"ל. "צה"ל נערך מחדש לקדם כל התפתחות ולהבטיח מיצוי והעמקת ההישגים".

"המבצע טרם הסתיים", הוסיף רא"ל אשכנזי, "הימים הבאים מחייבים אותנו לשמור על היערכות, על דריכות ועל מוכנות עד שישוב השקט ליישובינו ולערינו ויושלמו התנאים להבטחת האינטרסים הביטחוניים בדרום".

"עיניים רבות בכל רחבי המזרח התיכון ומחוצה לו עקבו אחר כושר הלחימה ואחר נחישות הביצוע שהפגין צה"ל על כל מערכיו", אמר הרמטכ"ל, "היכולת המבצעית והמודיעינית המרשימה, החתירה למגע שהפגינו לוחמי צה"ל ומפקדיו בסיוע גורמי הביטחון האחרים, ואיתנות הרוח שהפגינו תושבי הדרום - העמיקו בקרב כל אויבינו את ההכרה בעוצמתו של צה"ל ובנחישותו להציב חומת מגן לשמירה על ריבונותה ועל ביטחונה של מדינת ישראל".

חמאס מסכים רשמית להפסקת אש

סגנו של חאלד משעל, מנהיג הזרוע המדינית של חמאס, הכריז בצהריים על הפסקת אש מצידו של חמאס. מוסא אבו מרזוק אמר כי ב"כוונתו לתת לצה"ל שבוע ימים לסגת מרצועת עזה". בחמאס מתנים את הפסקת האש, שוב, בכך שבמהלך הימים הקרובים גם ייפתחו מעברי הגבול, לא ברור אם הכוונה לישראל או למצרים. התנאים של חמאס הם בהתאם לתנאים שהכתיבה להם מצרים בהתאם לאילוצים של ישראל לנסיגה מעזה.

"אנו מודיעים כי כל פלגי ההתנגדות הפלסטינים מפסיקים את האש ברצוע תעזה, ומדגישים כי צבא האוייב חייב לסגת משטחי הרצועה בתוך שבוע ימים", הודיע אבו מרזוק. "זאת ועוד, אנו דורשים את פתיחת כל המעברים לכניסת סיוע הומניטרי".

לדבריו של אבו מרזוק הצטרף גם בכיר חמאס איימן טאהא, שאמר כי "חמאס מודיע על הפסקת אש בעזה שתתחיל באופן מיידי, יש לישראל שבוע לסגת מרצועת עזה".

בחמאס ממשיכים לדרוש את פתיחת המעברים, כדי לאפשר לציוד הומניטרי ולמזון להיכנס לרצועה, "כדי לספק את הצרכים הבסיסיים של אנשינו".

למרות הפסקת האש טיל גראד פגע פגיעה ישירה בבית באשדוד, אדם אחד נפצע קל. ביישובי הדרום הביעו אמש ספקנות לגבי טיבה של הפסקת האש עליה הכריזו אתמול שר הביטחון וראש הממשלה, והיום החשש שלהם מהמשך הירי התממש. טיל גראד נחת בעיר אשקלון בצהריים, לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. כ-14 שיגורים זוהו מהשעה 9:00 בבוקר, כ-4 רקטות התפוצצו בשטחים פתוחים במועצה האזורית אשכול. אין נפגעים, אך נזק נגרם ללול תרנגולות.

מדובר צה"ל נמסר כי חיל האוויר תקף לפני זמן קצר את חוליית המחבלים ששיגרה רקטות קסאם לעבר שדרות, זוהתה פגיעה.

לאחר ההכרזה על הפסקת האש, הבוקר גם המשיכה הלחימה ברצועת עזה. מסוקי קרב נראו בשמי הדרום באזור השעה 7:30 בבוקר, ובתוך הרצועה התקיים קרב בין לוחמי צה"ל ובין חמאס. מספר חמושים ירו לעבר כוח צה"ל שהיה בתנועה, והחיילים ירו בחזרה. אין נפגעים בקרב חיילי צה"ל.

מדובר צה"ל נמסר כי "אש נפתחה לעבר כוח צה"ל בצפון הרצועה. הכוח זיהה את מקור האש והכווין כוח שריון ואת חיל האוויר שתקפו את המחבלים וזיהו פגיעה, אין נפגעים בקרב כוחותינו. האש נפתחה לפי נהלי הפתיחה באש שהוגדרו. האירוע הסתיים".

רה"מ, אהוד אולמרט: "אם האש תימשך - צה"ל ערוך לכך"

"הפסקת האש שברירית ויש לבחון אותה דקה אחרי דקה שעה אחרי שעה. אם האש תימשך - צה"ל ערוך לכך. אנו נדע לפעול בלא היסוס כפי שמתחייב" - כך אמר הבוקר (א') ראש הממשלה, אהוד אולמרט, בפתח ישיבת הממשלה.

אולמרט הדגיש כי "כוחות צה"ל ברצועה מביטים היטב לכל פינה, קשובים לכל רעש וערוכים לכל פקודה של מפקדיהם אם וכאשר תופר הפסקת האש. ההחלטה על הפסקת האש מותירה בידי ישראל את חופש הפעולה להגיב ולחדש את הפעולות הצבאיות, אם יוסיפו ארגוני הטרור לירות".

אולמרט החמיא בפתח הישיבה ליו"ר הליכוד, בנימין נתניהו. "אני משבח את יושב ראש האופוזיציה, שהביע תמיכה בממשלה במהלך המבצע, והסביר את עמדות ישראל בעולם. האופוזיציה כולה גילתה בגרות, מסירות ואחריות. אני קורא הבוקר שהימין קורא לקעקע את הישגי המבצע, ואני מקווה שאיש לא ינסה לחבל בהישגים הגדולים האלה של מדינת ישראל. זהו פרויקט לאומי, איני מאמין שיקום גורם כלשהו ויסביר לעולם שהם ניצחו", אמר.

כביש מספר 1 ייסגר לתנועה אחר הצהריים לכיוון ירושלים לאור הגעת מנהיגי אירופה לפגישה עם ראש הממשלה. לישראל צפויים להגיע ניקולא סרקוזי, גורדון בראון, ראש חוסה לואיס רודריגס ספטרו, סילביו ברלוסקוני, קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, ומירק טופולנק.

תם מבצע "עופרת יצוקה" - אולמרט הודיע על הפסקת אש עם חמאס

אתמול (מוצ"ש) הותר לפרסום כי חייל צה"ל נפצע באורח קשה, ועוד 5 חיילים נוספים נפצעו באורח בינוני-קל במהלך חילופי אש כבדים בדרום רצועת עזה. הדיווחים מוסרים כי חילופי האש נמשכים בין צה"ל לחמאס גם בשעות אלה. כן הותר לפרסום כי היום נורה טיל נ"ט נגד כוח גבעתי בדרום הרצועה. סך הכל נפצעו בשבת 13 חיילי צה"ל.

מוקדם יותר דווח כי 2 קצינים מחטיבת הצנחנים ו-2 לוחמים מהחטיבה נפצעו היום באורח קשה מאש מרגמות בעזה. הלוחמים קיבלו טיפול ראשוני במקום, ופונו במסוק לבית החולים, הודעה נמסרה למשפחותיהם. נבחנת האפשרות כי הפגיעות הן מאש כוחותינו.

לאחר לילה שקט יחסית, לפחות 12 רקטות קאסם, פצצות מרגמה וטילי גראד נרו מאז שעות הבוקר (שבת) לעבר באר-שבע, אופקים ונתיבות. רקטה אחת פגעה בבית מדרש שהיה ריק ממתפללים. נזק נגרם למקום, איש לא נפגע.

המתפללים נוהגים להתפלל בבית המדרש מידי שבוע. מסתבר שהבוקר, ככל הנראה לא היו מספיק מתפללים למניין, והמתפללים החליטו לעבור לבית כנסת אחר, מעשה שככל הנראה הציל את חייהם. למבנה ניכר נזק כבד.

חמש מהרקטות נחתו בשטחים פתוחים במועצה האזורית שדות הנגב ובמועצה האזורית אשכול. בסמוך לשעה 12:00 נחתו 4 פצצות מרגמה בשטחים פתוחים, בשטח המועצה האזורית אשכול.

חייל צה"ל נפצע הלילה בינוני בפעילות צה"ל באזור רצועת עזה. למרות הפסקת האש המסתמנת, גם הלילה תקף צה"ל עשרות יעדים של חמאס ברצועה.

למרות הפסקת האש המסתמנת, צה"ל המשיך הלילה בפעילות ברצועת עזה. כוחות צה"ל תקפו במהלך הלילה יותר מ-50 יעדים של החמאס. צה"ל המשיך הלילה בתקיפת מטרות של החמאס. יותר מ-50 יעדים של הארגון הותקפו במהלך הלילה בהם בונקרים ומוצבים של הארגון, מחסני תחמושת, אזורי שיגור רקטות, מנהרות ומסגדים מהם נורו רקטות.

הפלסטינים מדווחים על לפחות שבעה הרוגים בתקיפות צה"ל הבוקר, וכ-1,100 מאז תחילת מבצע "עופרת יצוקה". בבית החולים שיבא ותל השומר עדיין מאושפזות במצב קשה שתי בנותיו של הרופא העזתי ד"ר עז א-דין אבו אל-עייש, שביתו הופצץ אתמול, ושלושה מילדיו נהרגו.

הקבינט המדיני צפוי להכריע היום בעניין הפסקת האש עם חמאס, כשהשיחות בין הנהגת המחאס לבין גורמים מצריים עלו על שרטון. בזמן שבישראל שוקלים את הפסקת אש החד צדדית, בחמאס לא מתכוונים להפסיק את הירי על ישראל. בנוסף נבדקת האפשרות להפגיש בין אולמרט, אבו מאזן ומובארק לצורך החתימה על ההסכם, מבלי לשתף את החמאס.

נציג חמאס בלבנון, אמר היום בכנס בביירות, בו השתתפו גם נציגים אירופים התומכים בפלסטינים, כי היוזמות השונות להפסקת אש נועדו לגרום לפלסטינים לוותר על דברים "שהאויב לא הצליח להוציא בדרך הלחימה. אם לא נשמע את מה שאנו מבקשים, נשוב לזירת הלחימה. יש להמשיך בהתנגדות - אל תציעו לנו להיכנע כי לא נוצחנו, לא הובסנו ולא נובס. הנחישות שלנו מתחזקת כל יום", אמר.

עצרת האו"ם: הפסקת אש מיידית

העצרת הכללית של האו"ם קוראת להפסקת אש מיידית בעזה. הדיון כונס לבקשתן של 118 מתוך 192 חברות הארגון. בדומה להחלטת מועצת הביטחון של האו"ם, העצרת הכללית קוראת להפסקת אש מיידית ולנסיגת כוחות צה"ל מעזה. שגרירת ישראל באו"ם גבריאלה שלו עזבה את האולם במחאה לאחר שהבהירה, כי מועצת הביטחון היא האחראית לטיפול בסכסוכים מדיניים ולכן אין לכינוס שום משמעות. שגריר צ'כיה שדיבר בשם האיחוד האירופאי יצא להגנתה של ישראל.

ציפי לבני: "ההסכם כולל צעדים ספציפיים לעצור את הברחות הנשק לרצועה"

שרת החוץ ויו"ר קדימה, ציפי לבני אמרה אתמול שהפסקת האש לא תגיע מקריאה להפסקת אש. "כשעזבנו את עזה, החמאס טען שהטרור גרם לנו לעזוב, אבל האמת היא שהשלום גרם לנו לעזוב והטרור גרם לנו ולחיילינו לחזור לשם". לדבריה, כדי שתהיה הפסקת אש צריכה להיות הפסקה של הברחת נשק לתוך עזה. "נכון, שגם לאחר שתסתיים הלחימה נשמור על זכותנו לשמור על בטחוננו נגד טרור בעזה, הניתן למניעה באמצעות פעילות הקהילה הבינלאומית".

"לא אפרט, אבל ההסכם כולל צעדים ספציפיים לעצור את הברחת הנשק ולמנוע מאיראן ומדמשק הברחת נשק. באותו זמן המחויבות שלנו לשלום ולשתי מדינות לשני עמים דורש לא רק דיונים עם הפרטנר שלנו - הרשות הפלסטינית - אלא גם פעילות נחושה נגד הטרור".

קונדוליסה רייס: "אי אפשר לצפות מהישראלים לחיות תחת כזה סיכון"

"בתקווה - אנחנו בשלב הסופי של המבצע, כאשר אנו מקבלים דיווחים שוטפים מגלעד ומלבני", כך אמר הבוקר דוברו של ראש הממשלה אולמרט, מארק רגב, לסוכנויות הידיעות הזרות. רגב התייחס לפגישתו של ראש המטה המדיני-ביטחוני, עמוס גלעד, היום עם בכירים במצרים ולפגישתה של שרת החוץ לבני עם קונדוליסה רייס בוושינגטון.

"אי אפשר לצפות מהישראלים לחיות תחת כזה סיכון", אמרה במסיבת העיתונאים המשותפת לה ולשרת החוץ ציפי לבני. "החמאסז הוא האחראי לעימות הנוכחי בין ישראל לפלסטינים". לדבריה, הסכם ההבנות עונה על צרכיה של ישראל והוא כולל בצעדים ש"ארה"ב והקהילה הבינלאומית יכולים לנקוט כדי לסייע לכך".

עוד הוסיפה רייס, כי יש צורך לסייע הומניטרית לתושבים בעזה. "השרה לבני ואני שוחחנו כעל סיוע לארגונים כדי לסייע לחפים מפשע בעזה. ארה"ב מחויבת לביטחון ישראל, להמשיך שיחות בילטרליות לקראת פיתרון של שתי מדינות".