מנהל עסק שאינו בעליו חוייב אישית בפיצוי על אי-תשלום תמלוגים לאקו"ם

ביהמ"ש חייב את יעקב גבאי, מנהל "אולמי דניאל" בעפולה שבבעלות חברת הבנייה האחים שרבט, לפצות את אקו"ם ב-72 אלף שקל בגין הפרת זכויות יוצרים

בית משפט השלום בחיפה קבע כי מנהל או מפעיל עסק כמו אולם שמחות, נושא באחריות אישית לאי-הסדרת רישיון להשמעת המוסיקה במקום, אפילו אם אינו בעליו. זאת בנוסף לאחריותו האישית של בעל המקום.

השופטת ג'אדה בסול חייבה את יעקב גבאי, מנהל "אולמי דניאל" בעפולה שבבעלות חברת הבנייה האחים שרבט, לפצות את אקו"ם ב-72 אלף שקל בגין הפרת זכויות יוצרים.

אקו"ם טענה, באמצעות עו"ד אהוד גבריאלי ממשרד זליגסון, גבריאלי ושות', כי פנתה מספר פעמים לגבאי בבקשה להסדיר את הרישיון להשמעת המוסיקה באירועים, אך נענתה בהתעלמות ואדישות. יצחק שרבט (בעל השליטה באחים שרבט) ושתיים מחברות הקבוצה הגיעו לפשרה עם אקו"ם ונמחקו מהתביעה.

בעדותו טען שרבט כי השכיר את האולם לגבאי שהציע לנהל את המקום לבד, בהיותו בעל ניסיון בניהול אולמות אירועים בעבר. גבאי הכחיש שניהל את המקום וטען שרק העניק לו שירותי קייטרינג ומשכך לא חלה עליו אחריות אישית.

שליטה במקום

השופטת בסול מנתה את 4 התנאים המצטברים להטלת אחריות אישית על אדם בגין הפרת זכויות יוצרים: אותו אדם הרשה להציג יצירה בציבור; הצגת היצירה בוצעה בתיאטרון או במקום שעשוע אחר; לא ניתנה מראש הסכמת בעל זכות היוצרים לשימוש ביצירה; הצגת היצירה היתה לתועלתו הפרטית של אותו אדם. החוק פוטר מאחריות אדם שלא ידע ולא היה לו יסוד נאמן לחשוד שיהא בהצגה משום הפרה של הזכות.

בסול ציינה כי לפי הפסיקה די שיש למפר שליטה על הנעשה במקום, ובמקרה זה גבאי אכן היה בעל השליטה באולם, כי הוא היה המנהל והמפעיל שלו.

באשר לתנאי הרביעי (תועלתו האישית של המפר), לפני כשנתיים קבע בית המשפט המחוזי בתל-אביב כי אין לראות אוטומטית בתועלת הצומחת לבית העסק מהשמעת המוסיקה, כתועלתו הפרטית של בעל העסק, וזאת לאור עיקרון האישיות המשפטית הנפרדת.

אולם, בסול פסקה בניגוד לכך והרחיקה לכת כשייחסה את התועלת האישית למנהל העסק. לדבריה, "גבאי אכן ניהל את העסק והפעילו, והדבר היה לתועלתו הפרטית, אף אם בעל המקום (שרבט) או החברה שבבעלותו הפיקו תועלת אף הם. העובדה שהבעלים מפיקים תועלת מהמקום המנוהל על-ידי אחר, לא שוללת את התועלת שעשוי להפיק מנהל המקום או בעל השליטה בו, אם לאותו אדם צמחה גם כן תועלת פרטית משלו. כפי שהודגש לא פעם, אין זו בהכרח תועלת כספית בלבד, אף שבמקרה דנן זהו ללא ספק המקרה".

עוד קבעה כי לא סביר שגבאי לא קיבל אף אחד ממכתבי ההתראה של אקו"ם. מאחר שבעבר ניהל 3 אולמות אירועים, הוא לא יכול להישמע בטענה כי לא היה לו יסוד לחשוד שעליו להסדיר רישיון תגמולים מול אקו"ם. (ת.א. 07-18070).

מתי תיחשב מפר זכויות יוצרים?

* מתן הרשאה להציג יצירה בציבור

* ההצגה בוצעה במקום שעשוע

* בעל הזכויות לא נתן מראש הסכמתו לשימוש

* הצגת היצירה היתה לתועלתך הפרטית