בעקבות גולדה מאיר

ד"ר אל-עייש, שאיבד את שתי בנותיו, חיפש אשמים ומצא את כולם בצד הישראלי

לפני שנים רבות אמרה ראש הממשלה, גולדה מאיר, ש"אנחנו לא נסלח לפלסטינים על שהם מכריחים אותנו לפגוע בהם". "הפגעת וגם האשמת את הנפגעים?" התנפלו עליה. אז כמו בהרבה תחומים, הזמן מוכיח לפעמים שאמירות זקוקות למרחק של זמן כדי לראות נכונה את מהותן.

חשבתי על האמירה הזאת כאשר ראיתי את יגונו שובר הלב של ד"ר אל-עייש, שאיבד את שתי בנותיו ואחייניתו. הוא חיפש אשמים ומצא את כולם בצד הישראלי. באופן טבעי קשה לצפות מאדם במצבו לבדוק ולחקור ולהתעמק.

אלא מה? הצרה היא שגם בימים רגילים מאשימים הפלסטינים (והערבים בכלל) אחרים בכל מה שקורה להם. זאת הסיבה שהם דורכים במקום. זאת אחת הסיבות שד"ר וואפה סולטן, פסיכולוגית מוסלמית ממוצא סורי שחיה בארה"ב, הגדירה אותם, בראיון מפורסם ב-2007 ל"אל ג'אזירה", כ"בעלי מנטליות של ימי הביניים", ואת האיסלאם הגדירה "פרימיטיבי וברברי".

היעדר חינוך חילוני מדעי ונאור

באותו ראיון, שראוי לחזור ולצפות בו במיוחד בימים אלה, קובעת סולטן, באומץ לב אינטלקטואלי ואישי נדיר, כי הסיבה לפיגור של המוסלמים היא "חינוך דתי והיעדר חינוך חילוני, מדעי ונאור". היא קוראת למוסלמים לקחת דוגמה מהיהודים ש"קמו ועלו מעפר השואה ואילצו את יתר העולם לקבלם ולכבדם... לא באמצעות טרור אלא באמצעות חריצותם, לא באמצעות יבבות וקובלנות".

בעצם, ד"ר סולטן אומרת, ואפילו ביתר תוקף, את מה שאמרה גולדה. בתום ימי האבל אני מציע לד"ר אל-עייש לצפות בקלטת הזאת, גם אם כבר ראה אותה בעבר. אולי עכשיו הוא יוכל לראות את הדברים בהקשרים יותר עמוקים.

קאקה עדיף על עזה

אפרופו הערבים למען עצמם: כמה בתי חולים, בתי ספר ומקומות עבודה אפשר להקים בעזה ב-500 אלף ליש"ט לשבוע? הסכום הזה מוצע עכשיו על ידי שליטי אבו-דאבי. אבל לא לעזה, אלא תמורת העברת שחקן הכדורגל קאקה ממילאן לקבוצה שרכשו באנגליה, מנצ'סטר סיטי. זה, אגב, הכסף הקטן ששליטי אלף לילה ולילה משקיעים בצעצוע ממנצ'סטר.

אבל שמעתם פלסטיני בא בטענות אל אחיהם הנסיכים על סדר עדיפויותיהם? הם מכירים רק את האמריקנים והציונים. ולכן, ולא משום סיבה אחרת, הם בדיוק כפי שתיארה ד"ר סולטן.