הקרן לידידות תקים קרן חירום בהיקף כ-40 מ' ש' למניעת קריסת מערך הרווחה לתמיכה ביהדות רוסיה וחבר העמים

מדובר במאות אלפי יהודים שהסתייעו בשירותי הרווחה של מוסדות וקרנות אלה לאספקת צרכים בסיסיים כמו מזון וביגוד

מערך הרווחה בקהילות היהודיות במדינות חבר העמים עומד בפני קריסה. זאת בעקבות צמצום המימון של גופים פילנתרופיים כמו הג'וינט האמריקאי, לובביץ והסוכנות היהודית שהודיעו לפני חודשים אחדים על צמצום תקצוב הרווחה ליהדות רוסיה וחבר העמים. כעת, עם קריסתן של קרנות צדקה אמריקאיות שהיו מושקעות בקרן מיידוף קיים חשש אמיתי להמשך קיום מערך הרווחה ליהדות רוסיה וחבר העמים. מדובר במאות אלפי יהודים שהסתייעו בשירותי הרווחה של מוסדות וקרנות אלה לאספקת צרכים בסיסיים כמו מזון וביגוד.

לאחר שנשיא איגוד הקהילות היהודיות ברוסיה ובחבר המדינות, לב לבייב, המממן את החינוך היהודי ברחבי רוסיה וחבר המדינות נוכח שמדינת ישראל, הסוכנות היהודית ועמותות צדקה בינלאומיות רבות אינן מקצות עוד את הסכומים הנדרשים על מנת להבטיח המשך קיום מערכי הרווחה בקהילות, פנה לבייב לנשיא הקרן לידידות, הרב יחיאל אקשטיין, בבקשה שהקרן לידידות, הפועלת באמצעות תרומתם של אזרחי ארה"ב ונוצרים אוהבי ישראל בעולם, תירתם להציל את מערך המספק, כאמור, מזון, ביגוד וסיוע סוציאלי למאות אלפי יהודים ילדים וקשישים.

בפגישה מיוחדת שנערכה בין השניים נעתר הרב יחיאל אקשטיין לפנייתו של לב לבייב. בעקבות כך, הודיעה הקרן לידידות על הקמת קרן סיוע מיוחדת בהיקף של כ-40 מיליון ש"ח לרווחת יהודי רוסיה וחבר העמים.

תקציב זה שמעמידה הקרן לרווחת ילדים במוסדות החינוך היהודיים בחמ"ע מורכב מ:
24 מיליון ש"ח לפעילויות רווחה שינהל איגוד הקהילות היהודיות לתמיכה בצרכים בסיסיים של ילדים הלומדים במוסדות החינוך היהודים, 12 מיליון ש"ח לפרויקט רווחה בשיתוף עם הג'וינט לטיפול בצרכים בסיסיים של ילדים ויתומים, 3.5 מיליון ש"ח נוספים לתמיכה ברשתות החינוך היהודיות במסגרת פרויקט "חפציב"ה".

לבייב ציין כי בכך, הופכת הקרן לידידות לגורם המרכזי במימון תכניות הסיוע והרווחה ללמעלה מ-500 קהילות יהודיות בבריה"מ לשעבר. הקרן תממן חלוקת ארוחות חמות, חלוקת ביגוד חורפי, שמיכות וציוד רפואי לנזקקים. הקרן תפעל באמצעות מוקדים ברחבי רוסיה, אוקראינה, בלרוס, גרוזיה, ארמניה,אזרבייג'אן, אוזבקיסטן, קזחסטן, וקירגיסטן.

לב לבייב הודה לרב אקשטיין והבטיח כי איגוד הקהילות היהודיות וקרן אור אבנר שבנשיאותו, יתגייסו לתפעל את אספקת הצרכים הבסיסיים, שירותי ההזנה ושאר הפעילות הנדרשת להבטחת רווחתם של היהודים הנזקקים במדינות אלה. "הסיוע של הקרן לידידות הגיע בשלב קריטי. אותותיו של המשבר הפיננסי העולמי כבר ניכרים לרעה בקהילות היהודיות במדינות חבר העמים כפי שהוא משפיע כבר גם על קהילות אחרות. כיום הקושי במציאת גורמים מסייעים הוא גדול. פניתי לרב יחיאל אקשטיין מתוך היכרות עם הקרן לידידות, תחומי פעילותה וחוסנה הכלכלי. סיוע הקרן באספקת צרכים בסיסיים תהווה השלמה לפעילות החינוכית שאנחנו מבצעים באמצעות קרן אור אבנר" אמר נשיא איגוד הקהילות היהודיות ברוסיה ובחבר המדינות, לב לבייב.

הרב יחיאל אקשטיין: "הקרן לידידות פועלת לחיזוק חוסנו של העם היהודי בישראל ובתפוצות. בשל כך נעניתי לבקשתו של לב לבייב המכיר מקרוב את צרכי הקהילות היהודיות במדינות אלה. אני משוכנע כי תמיכת הקרן תסייע בתחזוקה של מערך הרווחה ובהמשך קיום החיים היהודיים במדינות אלה".