"מעריב": מערכת "הארץ" מנסה לחסל אותנו כמתחרה בשוק העיתונות

לטענת "מעריב", "דה מרקר" פרסם שורת כתבות כוזבות במטרה לחסל אותו מסחרית ; "מעריב": "ל'הארץ' יש אינטרס כלכלי בהורדת שוויו של 'מעריב' ולפגיעה בתדמיתו, בקשריו עם מפרסמים, קוראים וגופים פיננסיים" ; "הארץ": "אין שום יסוד בטענות 'מעריב'"

"מעריב " מוריד את הכפפות מול "הארץ": ל"גלובס" נודע כי קבוצת "מעריב" פנתה היום (ב') למערכת "הארץ" ולראשי האתר "דה מרקר" בהתראה חריפה בטרם נקיטת הליכים משפטיים, זאת לטענתם בגין השפעה לכאורה בדרכי תרמית על שער של ניירות ערך.

התראה זו של "מעריב" הינה יוצאת דופן בשוק העיתונות, ולטענת "מעריב" היא מבוססת על ידיעות וכתבות כוזבות, שפורסמו בעת האחרונה במוסף הכלכלי של "הארץ", "דה מרקר", בנושא "מעריב". קבוצת "מעריב" טוענת כי קבוצת "הארץ" עושה שימוש פסול בידיעות מערכתיות אלו לצורך מטרה עסקית ברורה: ניסיון חיסול של "מעריב" כמתחרה בשוק העיתונות הישראלי.

במכתב ההתראה, שנשלח על-ידי עו"ד זאב שרף ועו"ד יונתן לב ושהגיע לידי "גלובס", נטען על-ידי "מעריב" כי ראשי "הארץ" ו"דה מרקר" פועלים במטרה להביא לחיסולו של עיתון "מעריב" על מנת לנסות ולחלץ את עיתון "הארץ" מהמצב הכלכלי הקשה בו הוא שרוי, עקב חובות כבדים ביותר למערכת הבנקאית, באמצעות צמצום התחרות בענף ויצירת מציאות של דואופול בשוק העיתונות הכללית היומית בישראל.

המכתב מפרט שורה של דוגמאות בהן כותרות שליליות ודיווחים מגמתיים על "מעריב" ו"הכשרת הישוב", החברה-אם של "מעריב", אשר לטענת "מעריב" סילפו או לא תאמו כלל את המציאות. דוגמה לכך כפי שעולה מהמכתב היא כתבה רחבה שכותרתה, "מעריב קורס, שני מיליארדרים נאבקים עליו". לטענת "מעריב", במאמר זה הציג "דה מרקר" נתונים אודות צניחה בשיעורי החשיפה לעיתון בשנת 2008, כאשר לטענתם בפועל, תפוצת "מעריב" דווקא עלתה ב-2008 בלמעלה מ-6%, נתונים המאושרים על-ידי משרד רואי חשבון חיצוני.

דוגמה נוספת שנותן "מעריב" היא כתבה שכותרתה "מתוצאות המשבר: מפרסמים עוברים ממעריב לישראל היום". ב"מעריב" טוענים כי בגוף הכתבה לא היתה כל נגיעה לנטען בכותרת. "הכותרת הפוגענית לא קיבלה כל תימוכין ורק חשפה את המגמה הברורה להביא לחיסולו של עיתון 'מעריב'", נטען במכתב. כמו כן, מציין "מעריב" כי במסגרת המלחמה שהכריזו ראשי "דה מרקר" על "מעריב", הם ממחזרים שוב ושוב ידיעות שליליות שכבר פורסמו בעבר בעיתונים אחרים או בעיתון שלהם עצמו, כולל הטיות ואי דיוקים.

ב"מעריב" מסבירים את הפנייה ואומרים כי "לרוב, עוסקים מכתבים מסוג זה בתביעת לשון הרע, אולם הפעם מדובר בתביעת נזיקין. ההחלטה על כך התקבלה לאחר שהקמפיין התקשורתי שמנהל ה'דה מרקר' הלך והחמיר בעת האחרונה, כשהסיקור של 'מעריב' ב'דה מרקר' נראה שונה באופן מובהק מהאופן שבו מסוקר 'מעריב' בכל עיתון כלכלי אחר, וגם מהאופן שבו מסוקרת ב'דה מרקר' כל חברה אחרת בישראל - מבחינת ההיקף, התדירות והעובדה כי מדובר כמעט רק בכתבות שליליות".

עוד נטען על-ידי "מעריב" כי "המסקנה היחידה העולה מהסיקור המוטה הינה אחת: להנהלת 'הארץ' וה'דה מרקר' יש אינטרס כלכלי ברור בהורדת שוויו של העיתון ולפגיעה בתדמיתו, בקשריו עם מפרסמים, קוראים, גופים פיננסיים, ספקי נייר ועוד, כמו גם פגיעה במורל עובדי העיתון".

עוה"ד של 'מעריב' מציינים, כי במעשי 'דה מרקר' יש לא רק עבירות אתיות חמורות, אלא גם משום חשד לכאורה לעבירה על חוק ניירות ערך, שכן הפרסומים מצביעים על כוונה להשפיע בדרכי תרמית על השער של ניירות הערך. על-פי החוק, העונש על עבירה זו עלול להגיע לכדי חמש שנות מאסר. בנוסף, מציינים עורכי הדין כי ההתנהגות הזדונית וחסרת תום הלב של ראשי העיתון יוצרת עילות תביעה רבות ובהן תרמית, רשלנות, שקר מפגיע, מצג שווא, תיאור כוזב ועוד.

ב"מעריב" החליטו בשלב זה לנקוט בגישה של איום והמכתב מסתיים בדרישה לחדול ממסע הצלב נגד "מעריב" ולהסיר את כל הפרסומים האסורים והפסולים מהאתר ומהארכיון שלו. העתק מן המכתב הועבר גם לידיעת מועצת העיתונות.

מקריאת שני העיתונים בתקופה האחרונה נראה כי גם "מעריב" באמצעות המוסף הכלכלי היומי שלו, "עסקים" מדווח לא מעט על הנעשה ב"הארץ" , בעיקר ידיעות שלא גורמות נחת ל"הארץ" כמו גם הכותרת שניתנה לכתבה שפורסמה לאחרונה ב"עסקים": "הארץ נלחם על חייו".

יש לזכור כי רק לפני מספר חודשים התנהלו בין שני העיתונים שיחות למיזוג תפעולי שאם היה מצליח היה עשוי לגרור גם מיזוג מערכתי. אולם, כשתוכנית זו לא יצאה אל הפועל, על אף שכבר היתה בבדיקות של רואי חשבון לשם הערכות שווי, החלה התנגחות בין השניים.

בא-כוחו של עיתון "הארץ", עו"ד זאב ליאונד, מסר בתגובה: "אין שום יסוד לטענת 'מעריב' כאילו פרסומים עיתונאיים עליו ב'הארץ' או ב'דה מרקר' יש בהם 'תוכנית לחיסול ממוקד', או בכלל כוונה להזיק ל'מעריב'. ממילא לראשי העיתון אין שום תוכנית או כוונה כזאת. בניגוד גמור לטענת 'מעריב' על 'חיסול ממוקד' כביכול, פעלה מרשתנו במשך תקופה ארוכה, בעקבות פניות שנעשו אליה, כדי לסייע ל'מעריב' לייעל את פעולתו, והציעה לו אפשרויות לשיתופי-פעולה. נציגי מרשתנו העמידו עצמם לרשות נציגי 'מעריב' גם כדי לסייע להם להציג אפשרויות אלה לרוכש אפשרי שמעריב ניהלה עימו משא-ומתן".