המשנה לנגיד, פרופ' צבי אקשטיין: "להעביר חלק ניכר מפעילות אגף שוק ההון לניהולו הישיר של בנק ישראל"

מדובר בפעם הראשונה שבכיר בבנק ישראל אומר בגלוי כי בכוונת הבנק ליזום מהלך כה משמעותי במבנה הפיקוח על שוק ההון הישראלי ; באגף שוק ההון באוצר הגיבו באדישות לדברים, ובכיר מסר ל"גלובס" כי "אנו מכירים היטב את עמדתו של אקשטיין בנושא, ובסך-הכול הוא החליט לשתף את הקהל הרחב בהתקפות החוזרות שלו כנגד האגף - אכן מדובר בהתקפה בוטה ולא ראויה"

"ראוי להיערך בעוד מספר חודשים לשיפור המערכות הפיננסיות בישראל על ידי חיזוק הפיקוח על הסיכונים הפיננסיים, וזאת באמצעות העברת הפיקוח על הסיכונים הפיננסיים של כלל המשק לניהולו הישיר של בנק ישראל", כך אמר היום (ב') פרופ' צבי אקשטיין, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס "כלכלת ישראל והשווקים הפיננסיים בעקבות המשבר - מבט צופה לעתיד", יום עיון לזכרו של פרופ' שמואל קנדל ז"ל באוניברסיטת תל אביב בשיתוף לה"ב.

בכך קורא המשנה לנגיד בצורה ברורה להעברת חלק ניכר מפעילות אגף שוק ההון במשרד האוצר, בראשות ידין ענתבי, לידי בנק ישראל. מדובר בפעם הראשונה שגורם בכיר בבנק ישראל אומר בגלוי שבכוונת הבנק ליזום מהלך כה משמעותי במבנה הפיקוח על שוק ההון הישראלי. נזכיר כי לפי עמדת משרד האוצר, לרבות הממונה על שוק ההון ידין ענתבי, יש צורך להקים רשות פיקוח אחת ואחידה שתהיה מחוץ לבנק ישראל ומהאוצר.

באגף שוק ההון במשרד האוצר הגיבו באדישות לדברים ובכיר מסר ל"גלובס" כי "אנו מכירים היטב את עמדתו של אקשטיין בנושא ובסך הכול הוא החליט לשתף את הקהל הרחב בהתקפות החוזרות שלו כנגד האגף. אכן מדובר בהתקפה בוטה ולא ראויה".

חיצי ביקורת נוספים, אך פחות בוטים, כיוון אקשטיין גם לחשב הכללי באוצר, שוקי אורן. אקשטיין תיאר את צעדי הממשלה הנדרשים מיידית כדי להרחיב את מצאי האשראי ולהוריד עלויות ובהם הפעלה מיידית של תוכנית הערבויות לבנקים כדי לאפשר להם לגייס הון, הרחבה משמעותית של תוכנית ערבויות לעסקים קטנים ובינוניים וכן תוכנית ערבויות מיוחדת לגופים מוסדיים. נזכיר כי כל הצעדים שאקשטיין הזכיר קשורים במישרין לתוכניות של אורן במסגרת תוכנית ההאצה, צעדים שכבר מיושמים או בדרך ליישום. כמו כן, טען המשנה לנגיד, כי יש להרחיב במידה ניכרת את התמיכה במו"פ, כדי לעודד חדשנות לקראת היציאה מהמשבר ולשמור על כוח העבודה המיומן ביותר בענפי התעשייה המייצאים. נזכיר כי גם בתוכנית ההאצה נכלל צעד זה, אך כנראה הוא אינו מספק בעיני אקשטיין.