המחוזי אישר: על ממשלת בולגריה לשלם לגד זאבי 10 מיליון דולר

המחוזי בירושלים אישר פסק בוררות שנתן פאנל בוררים בפאריס, בנוגע לסכסוך שפרץ בין זאבי לבין ממשלת בולגריה בעניין רכישת 75% ממניות חברת התעופה הבולגרית הלאומית - שבסופו של דבר לא יצאה אל הפועל

בית המשפט המחוזי בירושלים אישר היום (ב') פסק בוררות שנתן פאנל בוררים בפאריס, לפיו על ממשלת בולגריה לשלם לזאבי אחזקות בע"מ (בכינוס נכסים) שבבעלות גד זאבי כ-10 מיליון דולר. זאבי הגיש את הבקשה לאישור פסק הבוררות בישראל, לאחר שפניות החברה לממשלת בולגריה לקבל את הסכום שנפסק לזכותה בבוררות לא זכו למענה.

מדובר בסכסוך שפרץ בין זאבי לבין ממשלת בולגריה בעניין רכישת 75% ממניות חברת התעופה הבולגרית הלאומית, שלא יצאה בסופו של דבר אל הפועל. בהסכם נאמר, כי הדין החל על העסקה הוא הדין הבולגרי ובנוסף הוסכם כי כל מחלוקת בין הצדדים תועבר להכרעת בוררים היושבים בפאריס. בחוזה הרכישה שנחתם ב-1999 נאמר כי פסק הבוררות, אם ייפסק כנגד ממשלת בולגריה, יבוצע בבולגריה בהתאם לדין המקום, ולפיכך טענה בולגריה כי ישראל אינה הפורום הנאות לאישור פסק הבוררות.

השופטת רות שטרנברג-אליעז קבעה כי על פסק הבוררות הנדון חלה אמנת ניו-יורק וכי אישור פסק הבוררות אינו מנוגד לתקנת הציבור בישראל, כפי שטוענת בולגריה. לביסוס החלטתה מתבססת השופטת על פרשנויות שנותן הנשיא לשעבר של ביהמ"ש העליון, אהרון ברק, ומשפטנים אחרים.

לדברי השופטת, האמנה והפסיקה מעודדים הכרה ואכיפה של פסקי בוררות חוץ בדומה למדיניות הנוהגת בתחום זה לגבי פסק בוררות מקומיים, המעדיפים אישור פסקי בוררות על ביטולם. לטענתה, תקנת הציבור יוצרת נשכרת מאכיפתם של פסקי בוררות מאושרים. "האכיפה היא גולת הכותרת בחלון הראווה של המערכת המשפטית, ומכשול באכיפתם של פסקי דין חלוטים הוא הפוגע באמון הציבור ובכבודו של המשפט", קבעה.

את זאבי ייצג משרד הרצוג-פוקס-נאמן ואת ממשלת בולגריה ייצגו עוה"ד משה קשת, משה אלוני, אתי רוטלוי. (ה.פ. 6203/07).