בכיר במערכת הבנקאית: על הממשלה להגדיל את ערבות המדינה לגיוס הון ל-15 מיליארד שקל

הדבר יאפשר לבנקים גם לעמוד בכללי הלימות ההון וגם להקל על מחנק האשראי ; במסגרת התוכנית הקיימת תינתן ערבות מדינה לבנקים לגיוס אג"ח ל-10 שנים בהיקף של עד 6 מיליארד שקל

בכיר במערכת הבנקאית העלה הצעה לשינוי בתוכנית הממשלתית לסיוע לבנקים. במסגרת התוכנית הקיימת תינתן ערבות מדינה לבנקים לגיוס אג"ח ל-10 שנים בהיקף של עד 6 מיליארד שקל. זאת כדי לאפשר לבנקים להגדיל את האשראי במשק. הבכיר מציע כי הממשלה תעמיד לבנקים ערבות לגיוס הון בהיקף של 15 מיליארד שקל, אך לתקופה קצרה של שנתיים. כך יוכלו הבנקים גם להגדיל את הונם ולעמוד בכללי הלימות ההון הנדרשים על-ידי בנק ישראל (שיעור של 12% בסוף 2009) וגם להקל על מחנק האשראי הצפוי במשק.

היום (ב') פרסם האוצר את תוכנית הסיוע הממשלתית לבנקים. באוצר מצפים כי בנק ישראל יעביר נתון לגבי העלייה הצפויה בהיקף האשראי לאור התוכנית אך בנק ישראל סבור כי לא ניתן לכמת את צמיחת האשראי אם בכלל תהיה כזו.

לאחרונה אמר מנכ"ל בנק הפועלים, צבי זיו, כי "התשובה לשאלה האם המערכת הבנקאית תוכל לעמוד בביקוש לאשראי בשנת 2009 היא שלילית. גם אם נרצה, לא נוכל לספק את כל הדרישה לאשראי. לא נוכל להיות תחליף מוחלט לשוק האשראי החוץ-בנקאי".

דרוש מקור חיצוני

הלימות ההון הממוצעת במערכת הבנקאית עמדה בסוף הרבעון השלישי על שיעור של 11.51%. סיכון האשראי הכולל (מאזני וחוץ מאזני) בבנקים עמד על 1.2 טריליון שקל ויתרות סיכון האשראי, הנתון המשוקלל אותו מחשבים לצורך הלימות ההון, עמדו על 847.5 מיליארד שקל בעוד ההון המצרפי (לצורך חישוב הון) עמד על 97.6 מיליארד שקל. כדי להגיע להלימות הון של 12% בסוף 2009 על הבנקים להגדיל את הונם ב-4.1 מיליארד שקל. בהנחה כי לא יחלקו דיבידנדים וכל רווחיהם יופנו לחיזוק ההון העצמי ובהינתן תשואה על ההון של 7% ניתן לעמוד בממוצע המערכת ביעד של 12%.

אך בתנאי הלימות הון של 12%, כל אחוז צמיחה באשראי בנקאי (המשקף עלייה של 8.5 מיליארד שקל באשראי במשק) מצריך להגדיל את ההון של הבנקים במיליארד שקל. אם יתרות סיכון האשראי יגדלו ל-900 מיליארד שקל הבנקים יצטרכו להגדיל את ההון המחושב ל-108 מיליארד שקל, כלומר תוספת של 10.4 מיליארד שקל מההון הקיים. רווחי הבנקים יעמדו במקרה הטוב בשנת 2009 על כ-4-5 מיליארד שקל ולכן את יתרת הסכום על הבנקים לגייס ממקור חיצוני. ההצעה של הבכיר תאפשר לבנקים להגדיל את האשראי במשק בבת אחת.