בנק אוף אמריקה קנה "שור בשק"

איך בנק אוף אמריקה שהתנדב להציל את מריל לינץ' גרר מטה את מגזר הפיננסים אחרי פרסום הפסדי הענק שלו, מה יהיו השפעותיו של הקיצוץ הצפוי בתקציב ההשקעות של סמסונג על מניות חברות מובילות אחרות, והאם שיתוף הפעולה בין גוגל לקואלקום יניב את המהפכה הבאה בשוק הטלפונים

נכון להיום, אפקט ינואר הניב תשואות שליליות של 3%, 5.6%, 5.9% ו-6.6% למדדי הנאסד"ק, הדאו ג'ונס, ה-S&P 500 והראסל 2000, בהתאמה. אפשר להבחין שהביצועים הכי פחות גרועים הם במדד הנאסד"ק, היכן שיש ריכוז גדול של מניות מהמגזר הטכנולוגי, בעוד שההתמוטטות המחודשת במניות הבנקים פגעה בשאר המדדים.

המגזר הפיננסי, כפי שמשתקף בתעודת הסל XLF, ספג השבוע צניחה של 16% ומתחילת השנה 23%, כאשר בנק אוף אמריקה (BAC) מוביל את התמוטטות המגזר אחרי שפרסם תוצאות שמראות על הפסדי עתק, לראשונה אחרי 17 שנות רווחים. למי ששכח אזכיר, שבלחץ הממשל הבנק הזה התנדב ב-15 בספטמבר לקפוץ ראשון לבריכת המים העכורים, ולהציל מנכסיו הרעילים את השור החבוט והגוסס, מריל לינץ', דקות ספורות אחרי הכרזת פשיטת הרגל הדרמטית של ליהמן ברדרס.

המשקיעים הריעו אז על הצעד המהיר והנועז של בנק אוף אמריקה כי חשבו שהבנק רכש נכס טוב בגרושים, ומניית הבנק נסקה עד למחיר של 38 דולר בתחילת אוקטובר, לעומת 25 דולר ביום הכרזת ההשתלטות. היום, במחיר של 7 דולרים בלבד, המשקיעים מבינים שזאת הייתה קפיצה לבריכה ריקה ובעצם קנייה של "שור בשק", ושכנראה בלחץ הממשל גם לא נעשתה בדיקת נאותות רצינית. הנכסים הרעילים של מריל לינץ', בנוסף לאלה של בנק המשכנתאות קאונטריווייד שנרכש לפני כן, הרעילו את כל מערכות הבנק המפואר הזה, שעד אז התנהל למופת.

עד כמה מה שנחשף על ידי בנק אוף אמריקה בשבוע שעבר היה מפתיע, מעין רעידת אדמה, ניתן למצוא בפרסום החצי שנתי של מפגש המומחים שערך השבועון בארונ'ס ב-2 בינואר, ופורסם רק שלשום. האסטרטגית הידועה של גולדמן זאקס (GS), אייבי ג'וזף כהן, נתבקשה להמליץ שם על מספר מניות לשנת 2009. כהן המליצה על שש מניות, ומהמגזר הפיננסי היא בחרה בבנק אוף אמריקה, כאשר המחיר היה אז 14 דולר, אבל בשבועיים שחלפו מיום ההמלצה ליום ההדפסה בעיתון, המחיר צנח ב-50%.

כהן מודעת היטב לצרות של הבנק והיא מפרטת בהמלצה את שלוש הבעיות המרכזיות שלו שקשורות למשבר האשראי: חשיפה למשכנתאות דיור, להלוואות של נדל"ן מסחרי ולכרטיסי אשראי. הנחת העבודה שלה בהמלצה הייתה, שבמחיר של 14 דולר כל הבעיות הללו כבר מגולמות מעל ומעבר. בנוסף, היא מציינת את תשואת הדיבידנד שתישאר גבוהה מאוד גם אחרי הקיצוצים הצפויים, אבל בדיעבד הסתבר שבשוק לא חשבו כמוה, וחתכו מהמחיר עוד 50%.

ארגון מחדש והתייעלות בהנהלה

שבוע המסחר המקוצר יתחיל מחר עם חגיגות הכתרת הנשיא החדש ויסתיים ביום שישי עם מקבץ חשוב של תוצאות, שיבהירו לנו ולנשיא היכן בדיוק הכלכלה נמצאת ולאן היא הולכת. יום שישי הולך להיות קריטי להמשך הכיוון של השווקים, כי ג'נרל אלקטריק (GE) תפרסם תוצאות לפני המסחר, אבל במסחר עצמו השוק יגיב גם למה שיפרסמו לילה לפני כן גורילות הטכנולוגיה מיקרוסופט (MSFT) וגוגל (GOOG), בהמשך לאפל (AAPL) שעושה זאת מחר בלילה, ו-IBM מחר אחרי המסחר.

בנוסף, ביום שישי תפרסם תוצאות ענקית הטכנולוגיה הקוריאנית, סמסונג, שעל פי שמועות מוקדמות, תודיע על קיצוץ גדול מאוד בתקציב ההשקעות שלה לשנה הקרובה בקווי יצור של שבבי זיכרון. לראשונה מזה עשר שנים סמסונג צפויה לדווח על שני רבעונים רצופים של הפסד תפעולי, הרביעי של 2008 והראשון השנה. כהקדמה לתוצאות ולהנחיות הגרועות, החברה הודיעה ביום שישי על ארגון מחדש והתייעלות, בעיקר ברמת ההנהלה, לראשונה מאז המשבר האסייתי הגדול בשנת 1998.

לתקציב ההשקעות החדש של סמסונג, שעל פי השמועות יקוצץ ב-30% עד 50%, יהיו השלכות מיידיות על מחירי מניות של חברות אמריקניות מובילות. למשל על אפלייד מטיריאלס (AMAT) ומתחרותיה, שמוכרות לה ציוד לייצור ובדיקות של שבבים, או על סנדיסק (SNDK) ומייקרון (MU), שעסקיהן תלויים מאוד במחירי שבבי הזיכרון שיהיו במהלך השנה. במצב של שפל בביקושים המחירים ייגזרו בעיקר מההיצע שיגיע לשוק, היצע שתלוי מאוד בסמסונג, מובילת השוק עם נתח של 40% משוק הפלאש.

בדרך לשינויים בחמישייה הפותחת

בנק אוף אמריקה קיבל, כאמור, את הנכסים הרעילים של מריל לינץ', אבל גם כמה דברים טובים, כמו למשל, את צוות האנליסטים בתחום ציוד התקשורת, בראשות טל ליאני הישראלי. ביום שישי הצוות הזה פרסם דו"ח מאוד מעניין על מגזר הטכנולוגיה בשנת 2009, עם התמקדות בשוק הטלפונים. זהו שוק ענקי עם הערכה למכירות של 1.24 מיליארד מכשירים בשנה שעברה, לעומת 146 מיליון מחשבי שולחן ו-144 מיליון לפטופים. חמשת היצרנים הגדולים בשוק הטלפונים מכרו בשנת 2008 בהיקף של כ-165 מיליארד דולר, והשוק עובר עכשיו שינוי גדול, מה שהופך אותו למעניין ביותר לקראת 2009.

בשנותיו הראשונות השוק הזה נע סביב התחרות בין החברות המובילות על מי תוציא מודל יותר קטן, יותר סקסי, עם יותר פונקציות, כמו למשל מצלמה דיגיטלית, נגן מדיה או מכשיר GPS, ובמשך הזמן הרווחיות הלכה וירדה. בשלב מסוים המרוץ המטורף הזה נעלם כי החברות כבר לא היו מסוגלות להתמיד בחדשנות, ואז חלק עלו וחלק ירדו לסירוגין, כאשר החמישייה המובילה הייתה תמיד נוקיה (NOK), מוטורולה (MOT), סמסונג, LG וסוני-אריקסון.

המהפך הגדול בתעשייה הזאת קרה לפני כשנתיים, כאשר אפל ו-RIM (RIMM) הגיעו למסקנה שיש מקום לעשיית רווחים גדולים משוק הטלפונים גם אם אינך בעל נתח שוק גדול, דרך מודלים עסקיים אחרים. הם גילו שבעזרת השקת מכשירי נישה ייחודיים, שירותים נלווים ואפליקציות מיוחדות, אפשר לעשות הרבה כסף, אפילו אם נתח השוק שלך עומד על אחוזים בודדים בלבד. שתיהן הוכיחו שאפשר להגיע לרווחיות תפעולית של 20% עד 30%, כאשר היצרניות המסורתיות נאבקו על רף רווחיות של 10% עד 15%, להוציא נוקיה שיודעת לנצל את יתרונה בגודל מול ספקיות הרכיבים.

הצוות של ליאני גורס שאפל, דרך התמקדותה במוסיקה ומולטימדיה בטלפונים שלה, ו-RIM שמתמקדת בעיקר בתקשורת מיילים בזמן אמת, יצליחו יחדיו לייצר בשנת 2009 רווחיות תפעולית גבוהה מזאת שתייצר נוקיה - 5.9 מיליארד דולר, לעומת 4.9 מיליארד דולר של האחרונה. זאת למרות שלשתי הראשונות רק אחוזים בודדים מכל שוק הטלפונים, בעוד שלנוקיה כמעט 40%.

המהפך הבא יקרה לדעתם עם כניסת גוגל לשוק הזה. בעוד שאפל ו-RIM משלבות מכשיר עם שירותים, גוגל מנסה להוכיח שאפשר להרוויח במודל שבמרכזו רק שירותים ואפליקציות, והיא עושה זאת סביב פיתוח מערכת ההפעלה שלה לטלפונים, ה-Android, ושיתוף פעולה הדוק בפיתוח המעבדים עם קואלקום (QCOM).

ליאני וצוותו מרחיקים לכת וצופים הצלחה של הצמד גוגל-קואלקום בטלפונים, בדומה להצלחה המסחררת של הצמד מיקרוסופט-אינטל במחשבים. אני מניח שצמד הסטיבים, ג'ובס ובאלמר, הראשון עם מכשירי ה-iPhone המשגשגים, והשני עם מערכת ההפעלה לטלפונים של מיקרוסופט שתופסת נתחים נכבדים בשוק הטלפונים, לא מאמינים שזה יקרה. *

הכותב משמש כיועץ ומשקיע בניירות ערך שונים ויועץ לקרן "פיא נבחרת נאסד"ק". בכל מקרה, אין לראות בכתבות אלה משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירה של ני"ע, לרבות ני"ע המוזכרים בכתבות אלה. כל הפועל בהסתמך על המאמר ו/או על תוכנו, אחראי באופן בלעדי לכל נזק ו/או הפסד שייגרם לו.