אחרי שלושה שבועות של סכסוך בין רוסיה לאוקראינה: גזפרום מזרימה מחדש גז למדינות האיחוד האירופי

גלובס tv [למדור שוקי עולם] מחיר הנפט נסחר סביב רמת ה-34 דולר לחבית, במסחר האלקטרוני ; מדינות האיחוד האירופי (EU) מקבלות כ-25% מאספקת הגז שלהן מרוסיה, כש-80% ממלאי הגז עובר דרך אוקראינה

חברת הנפט גזפרום שבשליטת ממשלת רוסיה הודיעה היום (ג') כי החל מ-9:00 (שעון ישראל) היא תזרים מחדש גז טבעי לאירופה דרך אוקראינה, כשהיא מסיימת בכך סכסוך שנמשך מספר שבועות עם שכנתה ממערב. ההודעה נמסרה באמצעות סרגיי קופריאנוב, הדובר של גזפרום.

ראש ממשלת אוקראינה, יוליה טימושנקו, מסרה כי לפנות ערב היא ראתה כי הגז אכן החל לזרום בצינורות שעוברות דרך אוקראינה. מילוני אירופאים נאלצו לחיות ללא חימום בשל סיכסוך בין רוסיה לאוקראינה שהחל ב-1 לינואר.

מדינות האיחוד האירופי (EU) מקבלות כ-25% מאספקת הגז שלהן מרוסיה, כש-80% ממלאי הגז עובר דרך אוקראינה. משבר הגז בין רוסיה לאוקראינה פגע בכמעט 20 מדינות ברחבי אירופה.

על פי טיוטת ההסכם בין אוקראינה לרוסיה, החל משנת 2010 אוקראינה תשלם לרוסיה גז במחירים "אירופאים", כשבמקביל, רוסיה תשנה את מחיר השוק להובלת הגז. יוליה טימושינקו אמרה שאוקראינה תשלם לרוסיה פחות מ-250 דולר ל-1,000 מ"ר גז בשנת 2009, על אף שעדיין לא פורסמה הודעה רשמית כל כך מצידן של שתי המדינות.

"מהשעה 10:00 (9:00 שעון ישראל) ב-20 לינואר, גזפרום ונפטוגז (חברת האנרגיה האוקראינית), יתחילו להפעיל את מערכות הובלת הגז במתכונת רגילה", אמר דובר גזפרום.

עוד בזירת האנרגיה: מחיר הנפט נסחר סביב רמת ה-34 דולר לחבית, במסחר האלקטרוני, בבורסת הסחורות של ניו יורק, בשל החשש הגובר להעמקת ההאטה העולמית, וכשהוא מכביד על מניות האנרגיה באסיה.

מחיר החוזים העתידיים על הנפט למסירה בפברואר יורד כעת ב-6.77% ל-34.04 דולר לחבית, במסחר האלקטרוני, בבורסת הסחורות של ניו-יורק. נציין כי אתמול לא ננעלה המסחר על הנפט בשל יום מרתין לותר קינג. בתום יום המסחר היום פוקע החוזה על הנפט למסירה בפברואר.