הסנטור לשעבר ג'ורג' מיצ'ל עשוי להיות הנציג המיוחד של ממשל אובמה למזה"ת

"המינוי עלול לעצבן ישראלים מסוימים", מאחר שמיצ'ל המליץ להקפיא את ההתנחלויות ; שרת החוץ הנכנסת, הילארי קלינטון, לא תצא לאזור בקרוב כדי לא להצטייר כמסייעת לצד כלשהו בבחירות בישראל

הסנטור לשעבר ג'ורג' מיצ'ל, שהיה מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנט ויו"ר הוועדה הבינלאומית המיוחדת לשלום במזה"ת ב-2001, בשלהי נשיאותו של ביל קלינטון, הוא המועמד המוביל לכהן כנציג המיוחד של ממשל אובמה למזה"ת. כך אומרים מקורות שמקורבים לשרת החוץ הבאה, הילארי קלינטון. הם צוטטו אתמול (ב') ב"ניו יורק טיימס". לידיעה אין אישור ממקורות אחרים.

מינויו של מיצ'ל, בן 75, שנחשב מומחה בניהול משאים ומתנים, מצביע על החשיבות הרבה שמייחס ממשל אובמה לבעיית המזה"ת בכלל ולמשבר עזה בפרט ועל רצונו להיכנס לעבי הקורה כבר בימים הראשונים של הנשיא בבית הלבן, מציין העיתון.

גורמים בצוותו של אובמה סרבו להגיב על המינוי האפשרי של מיצ'ל, אך דייוויד אקסלרוד, יועץ בכיר של אובמה, אמר לסי.אן.אן. ביום א', כי הנשיא הנכנס יפעל במהירות כדי לטפל בגורמי אי-יציבות במזה"ת וכי אובמה מקווה שהפסקת האש בעזה תימשך.

מומחים לענייני המזה"ת אומרים, כי אם אכן ימונה מיצ'ל לתפקיד, הצדדים בסכסוך במזה"ת יראו בו מתווך נוקשה יותר, אך גם מאוזן יותר, בהשוואה למתווכים אמריקניים קודמים. לפי הערכת "ניו יורק טיימס", "זה עלול לעצבן ישראלים מסוימים".

כתום כהונתו כיו"ר הוועדה המיוחדת, בימים הראשונים של ממשל בוש, פרסם מיצ'ל דו"ח שקרא להקפיא את ההתנחלויות הישראליות בגדה ולהחניק את הטרור הפלשתיני.

מיצ'ל הוא ממוצא לבנוני ואירי: אביו, ג'וזף קילרוי, היה יתום שאומץ ע"י משפחה לבנונית, ששמה הערבי אונגלז למיצ'ל. מיצ'ל עצמו גודל כמרוני-קתולי ע"י אמו הלבנונית.

ארון דייוויד מילר, שהיה יועץ לעניני המזה"ת לשישה שרי-חוץ בארה"ב ומשמש עתה כאנליסט במרכז הבינלאומי ע"ש וודרו ווילסון, בוושינגטון, אמר לטיימס, כי מינויו האפשרי של מי'צל "עשוי להיות איתות חזק לכך שאובמה עומד לשחרר את עצמו מהיחסים האקסקלוסיביים שהיו לנו עם הישראלים... נראה לי שזה הסימן הברור ביותר לכך שממשל אובמה ינסה לנקוט עמדה מאוזנת ביחסים בין ארה"ב לישראל".

מילר טוען עוד, שמינוי מיצ'ל עלול להצביע על קיצוץ כנפים לשרת-החוץ הבאה, מפני שהטיפול בנושאי מזה"ת נחשב כאחת מהמשימות ה"סקסיות" ביותר של כל שר-חוץ. יחד עם זאת, לא ברור האם מיצ'ל ידווח לקלינטון או ישירות לנשיא.

הסנט צפוי לאשר את מינויה של קלינטון לשרת החוץ זמן קצר לאחר השבעתו של אובמה. גורמים המקורבים לה אומרים, שטרם ברור מתי היא תצא לביקורה הראשון במזה"ת כשרה. מסורתית, מזה עשרות שנים יוצאים שרי-חוץ אמריקניים לביקורים באירופה ובמזה"ת זמן קצר לאחר כניסתם לתפקיד. אבל הבחירות בישראל, שמתוכננות ל-10 בפברואר, יחוללו כנראה עיכוב. הסיבה: קלינטון לא תרצה להצטייר כמי שמצדדת בצד כלשהו בבחירות.