יוקם מכון טיהור שפכים משותף לשדרות ושער הנגב; כבר באפריל הקרוב ייערך מכרז

העלות המשוערת של הקמת המט"ש היא כ-45 מיליון שקל ; קרוב למחצית הסכום תמומן באמצעות מענקים ; בן אליעזר: "חשיבות המכון גדולה על רקע הבצורת בשנים האחרונות

[הרשמה לניוזלטר סביבה]

שר התשתיות הלאומיות, בנימין (פואד) בן אליעזר, קיים באחרונה פגישות עבודה עם ראש עיריית שדרות, דוד בוסקילה, ובפגישות אלה, הורה על הקמת מט"ש (מכון טיהור שפכים) משותף לעיר שדרות ולמועצה אזורית שער הנגב.

הבקשה אושרה בהתאם לפנייתם של הרשויות המקומיות, ועל פי חוות דעתו החיובית של מנהל מינהל הביוב במשרד התשתיות, אלכס קושניר.

על-פי התכנית יוקם מט"ש משותף לעיר ולתעשיות באזור, אשר יטהר את כל שפכי האזור ברמה שתתאים לתקנות איכות, המאפשרות שימוש להשקיה ולחקלאות. העלות המשוערת של הקמת המט"ש היא כ-45 מיליון שקל. בקרוב, לאחר השלמת התכנון המפורט וגיבוש המתכונת לחלוקת העלויות, ניתן יהיה לקבוע את חלקה של כל אחת מהרשויות בעלות הקמת המט"ש. לרשות עיריית שדרות עומד תקציב לכיסוי חלקה הצפוי בהקמת המט"ש, כאשר קרוב למחצית הסכום, יינתן לה באמצעות מענקים, הודות להחלטת הממשלה בדבר סיוע ליישובי עוטף עזה.

המט"ש המשותף לשדרות ולשער הנגב הוא חלק ממדיניות שר התשתיות לטיהור הרוב המוחלט של השפכים בישראל, ומצטרף לשורה ארוכה של מט"שים המוקמים בימים אלו ברחבי הארץ. באפריל הקרוב ייחנכו 9 מכונים לטיהור שפכים, 15 מכונים אחרים נמצאים בשלבי ביצוע ו-28 מכונים בשלבי תכנון, תקצוב ומכרז.

בן אליעזר אמר כי "יש להמשיך ולפעול להקמת המט"שים ברחבי הארץ, בשל חשיבותם הרבה למשק המים בישראל, במיוחד על רקע שנות הבצורת האחרונות. ישראל תמשיך להיות פורצת דרך בעניין ולהוות דוגמא למדינות העולם. הקמת המט"ש בשדרות חשובה במציאות הנוכחית, בה זורמים שפכים גולמיים וקולחים באיכות ירודה בנחל שיקמה, שגורמים לנזקים כבדים באקוויפר החוף הדרומי, אחד האזורים האחרונים בו נותרו מים איכותיים".

המכרז להקמת המט"ש צפוי להיערך בחודש אפריל, לאחר השלמת התכנון המפורט ואישורו במינהל הביוב. הצפי לתחילת פעילותו הוא כשנתיים מסיום המכרז.

"אנחנו רוצים לעזור לעיר שדרות לחזור לחיי שיגרה רגילים ותקינים, כשחלק מכך הוא שירות התושבים גם בתחומי המים והביוב", אמר אלכס קושניר, מנהל מינהל הביוב, "המהנדסים שלנו נפגשים באחרונה עם מהנדס העיר שדרות והמתכננים, במטרה לקבוע, על-פי הממצאים בשטח, פרויקטים נוספים הנחוצים ודחופים לביצוע".

בקרוב יוחל בהקמת מאגר מי-גשמים נוסף, לוויסות עונתי והרחבה של המערכת הקיימת, באופן שייתן מענה לקליטת כל עודפי החורף וימנע הזרמתם לאפיק נחל שיקמה. העיר שדרות מצויה בתחומי אקוויפר החוף הדרומי, המהווה הן מקור מים חיוני והן מאגר אסטרטגי לוויסות רב שנתי של מערכת המים הארצית. חשיבותו הרבה באה לביטוי דווקא בימים אלה של סדרת שנות בצורת.

אספקת המים לעיר באמצעות המערכת האזורית של חברת מקורות סדירה ואמינה, שכן היא ניזונה במשולב מקידוחים מקומיים, ממתקן ההתפלה באשקלון ומהמערכת הארצית, באמצעות קו ירקון נגב המונח ממזרח לעיר. מאז הפעלתו של המתקן להתפלת מי-ים מדרום לאשקלון, השתפרה איכות המים המסופקים לעיר. בעתיד מתוכננים עוד מספר שינויים במערכת, באמצעותם צפוי שיפור נוסף בגין הפסקת ההזרמה של מים עתירי מלחים, אל המערכת המספקת מים לעיר.

הטיפול בשפכים של שני אזורי תעשייה באזור העיר שדרות, האחד של העיר והשני של מ.א. שער הנגב, מתבצע במט"ש מתקדם, אולם איכות השפכים המגיעה למט"ש פוגעת בתהליכי הטיפול הביולוגי ויוצרת תדיר מצבים בהם אין אפשרות להשתמש בקולחים.