זרועו הארוכה של צה"ל

לתבוסת החמאס אפקט לא צפוי על מערכת בחירות המתחוללת הרחק הרחק מכאן

לפגזי הטנקים ופגיעות הטילים המונחים של חיל האוויר שהביאו להבסת חמאס צפויות להיות תוצאות לוואי מבורכות: פגיעה במאמצי הקמפיין שמנהל הנשיא לקראת הבחירות לנשיאות איראן.

אם לשפוט לפי העבר, גם השנה תתקיים באיראן מערכת בחירות תוססת שתוצאותיה אינן מובנות מאליהן, אשר תציב את גוש הימין השמרני שבראשו אחמדינג'ד מול גוש השמאל הרפורמי שמועמדו המוביל יהיה ככל הנראה מוחמד חתאמי, נשיא איראן לשעבר.

לאור הביקורת החריפה מבית על אחמניג'ד בנושאים כלכליים ונוכח השלכות "עופרת יצוקה" שעתידות לפגוע ביוקרתו של הנשיא שהטיל את כובד משקלו למערכה בתמיכה הטוטאלית בחמאס, ישפוט הציבור האיראני את הישגי הנשיא ויחליט אם לתמוך בו בקלפי.

אחרי שוך הקרבות מצטיירות התבטאויותיו חסרות השחר של הנשיא בדבר ניצחון חמאס במלחמה כניסיון לסתור את החשיפה התקשורתית המציגה את היקף הפגיעה הקשה בחמאס ומכוונות בין היתר לאוזני הבוחרים האיראנים.

השותפות עם חמאס מהווה נכס אסטרטגי עבור איראן הן בגלל ההזדמנות ליצירת ברית עם הפלסטינאים הסונים והן בגלל התמיכה שאיראן זוכה לה בעולם הערבי לאור הסיוע הגדול שהיא מעניקה לפלסטינאים. היחסים הקרובים שנרקמו יצרו תלות של חמאס באיראן, והפכו את עזה לשלוחה של הנשיא האיראני על גבול ישראל. נוכח נזקי המלחמה ירצה אחמדינג'ד להיות גורם מרכזי במאמצי שיקום הרצועה ולשמר בדרך זו את כוחו.

הנשיא ירצה להיבחר לקדנציה נוספת גם בכדי להמשיך ולדחוף את תוכנית הגרעין ואת האג'נדה שלו לגבי עליונות האומה האסלאמית. עם זאת, אך בהתחשב בכך שלא עמד הבטחותיו למעמדות הנמוכים העניים והשמרניים שיפעל לחלוקת עושר צודקת יותר, הוא עשוי לאבד את הרוב הנדרש לבחירתו ולא יוכל להוציא את תוכניותיו אל הפועל.

על פי הנתונים כל איראני שביעי נמצא מתחת לקו העוני, וקהל בוחריו האמין לנשיא, שצמח ממעמד הפועלים, כי יפעל עבורם. במקום לעמוד בהבטחותיו בזבז אחמניגד 140 מיליארד דולר מקרן רזרבה שעמדה לרשותו הן על פרויקטים שונים והן על חימוש אירגוני הטרור, וכיום נשמעת ביקורת פנימית הולכת וגוברת על מדיניותו הכלכלית. המבקרים החריפים אף טוענים כי הוא הוביל את המדינה לאסון כלכלי כאשר פעל בחוסר אחריות ובניגוד לחוק.

מחירי הנפט הצונחים והחלטת אופ"ק על הורדת מכסות הייצור יפערו גם הם חור בתקציב המדינה האיראני, שנסמך על מחירי חבית נפט גבוהים ממחירה הנוכחי של כארבעים דולר. מגבלות התקציב יקשו על הנשיא האיראני לקיים רפורמות אזרחיות וכלכליות כפי שהבטיח ובכך תיפגע אמינותו בעיני הציבור.

מלחמת עזה ותוצאותיה מהוות ציון דרך לקראת הבחירות באיראן עבור הנשיא האיראני הקיצוני שהרטוריקה הזחוחה שלו נגד ישראל ודברי השטנה על השמדתה היוו שיקול משמעותי בהתגרות חמאס בישראל, שהביאה לפתיחה במבצע "עופרת יצוקה". התבטאותו של נסראללה, בן בריתו, בדבר ניצחון ארגונו את ישראל במלחמת לבנון השנייה, תרמה אף היא למוטיבציה הפלסטינאית לחרחר מלחמה.

בזירה העולמית המשבר הכלכלי פגע באיראן באופן עמוק יותר מאשר במדינות יצרניות עקב תלותה בהכנסה מנפט. הניהול הרשלני על רקע אי הוודאות הכלכלית יוסיף לחששות הבוחרים לסמוך שוב על אחמדינג'ד.

נחישות הצבא הישראלי ועומק פגיעתו בחמאס וההסכמים המדיניים-ביטחוניים שייזום הדרג הפוליטי בעקבות הפסקת האש יחלישו את מעמדו של חמאס וינסו לחסום ככל הניתן את ציר הרצועה-איראן.

מפלת חמאס, בן טיפוחו של הנשיא האיראני, תפגע קשות במעמדו ולאור החרפת הביקורת הפנים-איראנית אף תחזק את הקולות המתונים, דבר שעשוי להביא לבחירת נשיא מתון יותר ולסתימת הגולל על נשיא קיצוני זה.

אורי שרון, עוסק בפיתוח עסקי וגיוס הון מייצג בארץ את קרן הון הסיכון האוסטרית
"Danube Equity"
לתגובות: ecotec.isr@gmail.com