המיתון בסינגפור עמוק מאוד: מינוס 17% ברבעון שעבר

[למדור שוקי עולם] האומדן המוקדם דיבר על צניחה של 12.5% מתחזקת ההערכה שהבנק המרכזי ייאלץ לבצע פיחות במטבע המקומי ; שוקי אסיה סיימו את יום המסחר בירידות

כלכלת סינגפור התכווצה בשיעור גבוה מהצפוי ברבעון האחרון של 2008, והממשלה הודיעה שהכלכלה מצויה כעת במיתון העמוק ביותר בתולדותיה, כשגוברות הציפיות שהבנק המרכזי יפעל להחליש את המטבע המקומי.

התמ"ג של סינגפור צנח ב-16.9% ברבעון הרביעי בגילום שנתי מנוכה עונתיות - מעל האומדן המוקדם של צניחה ב-12.5% - לפי נתונים ממשלתיים שפורסמו היום (ד'). הממשלה מסרה שהיא צופה כעת נסיגה של בין 2% ו-5% בכלכלתה של המדינה השנה. רק לפני שלושה שבועות פורסמה תחזית רשמית לטווח של מינוס 2% עד פלוס 1% בתמ"ג הסינגפורי.

ייאלץ להתגמש

הבנק המרכזי הסינגפורי מסר היום (ד') כי אין שינוי במדיניותו המוניטרית, השוללת ייסוף של הדולר המקומי, וכי אין לו כוונה לבחון את הנושא מחדש לפני מועד ישיבתו המתוכננת הבאה באפריל. המדיניות הנוכחית התקבלה בספטמבר 2008.

אנליסטים מניחים שלנוכח התחזית הכלכלית הקודרת והנתונים של הרבעון הרביעי, גוברת הסבירות שהבנק המרכזי ייאלץ להגמיש את מדיניותו ויניח לדולר הסינגפורי להיחלש. "אני דובית לגבי הדולר. זה גרוע מכפי שצפיתי", אמרה איירין צ'אונג, אסטרטגית המט"ח של רויאל בנק אוף סקוטלנד בסינגפור. "אני צופה שמדיניות המט"ח תישאר מקילה. הם היו צריכים להוריד את הטווח של שערי החליפין מוקדם יותר, אך הם עדיין יכולים לעשות זאת, ומוטב מוקדם מאשר מאוחר".

סינגפור מנהלת את המטבע שלה באמצעות התאמה של ערכו לסל מטבעות של עמיתות הסחר העיקריות שלה, מבלי לחשוף את רצועת המסחר. הבוקר נסחר הדולר המקומי ב-1.5037 לדולר אמריקני, לעומת 1.51 לדולר לפני פרסום נתוני התמ"ג.

הייצוא יאבד 11%

הממשלה צופה שמגזר הייצוא המקומי, ללא נפט, שהוא מגזר מפתח בכלכלתה של סינגפור, יתכווץ השנה ב-9%-11%, וכי הסחר הכולל, שמקיף גם את הסחר המשונע דרך נמלי סינגפור, עלול לצנוח ב-17%-19%. בהשוואה לרבעון הרביעי ב-2007, התמ"ג הסינגפורי, ערך כל המוצרים והשירותים במדינה, ירד ב-3.7% אחרי ירידה של 0.2% ברבעון השלישי.

בפעם האחרונה שסינגפור רשמה נסיגה כלכלית של שלושה רבעונים ברציפות היתה בשנת 2001, אחרי פקיעתה של בועת הדוט קום בארה"ב, שפגעה קשות במגזר האלקטרוניקה החשוב של סינגפור. בסיכום 2008 צמחה כלכלת סינגפור ב-1.2% - ירידה תלולה מ-7.7 ב-2007.

[לאתר המט"ח]