גם בתי השקעות בביקורת על משרד התקשורת: לידר טוען שהמשרד הופך את 2009 ללא רלוונטית בשל היעדר חשיבה נכונה

"יש כאן מספיק גורמים חזקים המסוגלים עדיין להכניס ידיים לכיסים ולהרים קבוצות תקשורת ראויות המתחרות בכל הסגמנטים"

בית ההשקעות לידר שוקי הון מפרסם היום (ד') ביקורת חריפה על משרד התקשורת ותוכנית העבודה שהציג אתמול, וטוען כי מדובר בתוכנית שלא תביא שום בשורה לשוק ב-2009 שתהפוך להיות שנה מבוזבזת.

האנליסט ערן יעקובי קובע באנליזה שלו לעניין ההמלצה לפירוק רשת בזק למקטעים (Unbundling) "כי לוח הזמנים הארוך והאמורפי במידה מסוימת, יוצר מצב בו להערכתנו, המשמעות של פירוק רשת הבזק למקטעים שואפת לאפס.

נכון להיום אין מפעיל המעוניין לחכור מקטעי גישה מבזק בשל ההשקעות ההוניות הנדרשות ולראיה פרטנר לא חיכתה והלכה באסטרטגיה שונה על מנת לחדור לעולם השיחות הפנים ארציות והאינטרנט. לגבי פירוק רשת למקטעים, לא ברור לנו כיצד המשרד אמור לאכוף זאת כאשר ישנן סוגיות טכנולוגיות לא פתורות בנושא ה-NGN וכאשר בזק היא הנושאת היחידה בעלויות הקמת הרשת. חבל על הכסף שיושקע ביישום החלטה זו, אם בכלל...".

לדברי יעקובי שנת 2009 נראית כשנה רגולטורית אבודה ועולם התקשורת כמנהגו ינהג. "די ברור מתוכנית העובדה של המשרד כי לא יחולו שינויים של ממש בתחום בשנה הקרובה ולכן החברות הגדולות ימשיכו לעשות כסף והרבה ואולי דווקא בתקופה של מיתון יתחזקו על חשבון החברות הקטנות בענף. הצרכן בכל אופן לא ירוויח כלום בשנה הקרובה כתוצאה מרגולציה".

"ליהפך, לקוחות בזק ו-yes ימשיכו לסבול מתעריפים גבוהים מאי יכולת לקבל שירותים מספק אחד ובצורה מסובסדת וזאת כאשר התחרות לא באמת מצליחה להמריא ולהוות אלטרנטיבה ראויה. לא נראה כי בעתיד הקרוב יש מי שישנה את העובדה כי הכנסות חברות הסלולר מהוות כמעט 60% מסך הכנסות הענף וכפועל יוצא את העובדה כי הן מייצרות
תזרימי עתק גם לאחר השקעות. באופן זה הן גם נכנסות לטריטוריות חדשות של שחקנים אחרים וגם ממשיכות לשלם הרבה מזומנים לבעלי המניות".

לדבריו, "קיים אצלנו החשש שכאשר כן ייושמו היעדים של המשרד הם כבר לא יהיו רלוונטיים וכוחות השוק בשנה הקרובה יכתיבו יעדים חדשים. נציין כי בכל העולם קיימת בעיה לרגולטורים בהחלטת החלטות רלוונטיות לאור ההתפתחות המהירה של הטכנולוגיה, אבל בישראל הבעיה חמורה שבעתיים: נראה כי העיסוק של משרד התקשורת הוא בבעיות האתמול ולא המחר. עודף של גופים רגולטוריים (משרד התקשורת, משרד האוצר, הממונה על ההגבלים, הרשות השניה, מועצת הכבלים והלוויין ועוד) בישראל הנכנסים לא פעם אחד לטריטוריה של השני, כנראה גורמים לישראל לפגר שנים אחרי ההתפתחויות בעולם כמו השקעה בתשתיות ואימוץ טכנולוגיות מתקדמות".

יעקובי טוען כי תחרות אמיתית עשויה להתפתח כאשר יאשרו לשלוש קבוצות גדולות להתחרות באופן שווה על כל שירותי/מוצרי התקשורת. "צריך שיהיו כאן שלושה שחקנים מרכזיים כמו ברוב מדינות הOECD. אמנם פחות מתחרים - אבל יותר תחרות על כל אחד מהשירותים המסופקים לצרכנים. אז אולי תתפתח תחרות המלווה בהשקעות קפיטליות בתשתית ואז כל גוף יצטרך לתת את המקסימום ללקוחותיו בהיבט של שירות ואיכות ובמקרה הטוב גם מחיר יש כאן מספיק גורמים חזקים המסוגלים עדיין להכניס ידיים לכיסים ולהרים קבוצות תקשורת ראויות המתחרות בכל הסגמנטים".