אושרה הקמת המוסד לבוררות של לשכת עורכי הדין

המוסד יעסוק בבוררויות בכל נושא שניתן לדון בו על-פי דין במסגרת בוררות, לרבות מחלוקות בין עורכי דין לבין עצמם ובין עורכי דין ולקוחותיהם

הוועד המרכזי של לשכת עורכי הדין אישר אמש (ג') להקים את "המוסד לבוררות של לשכת עורכי הדין". המוסד יעסוק בבוררויות בכל נושא שניתן לדון בו על-פי דין במסגרת בוררות, לרבות מחלוקות בין עורכי דין לבין עצמם ובין עורכי דין ולקוחותיהם.

צוות ההקמה, בראשות עו"ד צבי פירון, שהוקם לפי הצעת ראש הלשכה, עו"ד יורי גיא-רון, הניח בפני הוועד המרכזי הצעה מפורטת להקמת המוסד. לפי ההצעה, מבנה המוסד יכלול נשיאות, שהינה הגוף העליון ותפקידה: קביעת כללי המוסד, פיקוח על הפעילות והניהול של המוסד וקביעת עלויות הבוררות. הנשיאות תורכב מ-7 חברים שיפעלו בהתנדבות, 6 מהם ימונו על-ידי הוועד המרכזי וחבר אחד על-ידי פרקליט המדינה. 3 חברים יהיו שופטים בדימוס.

עוד יכלול המוסד הנהלה, שתפקידה לנהל את המוסד באופן שוטף, לנתב תיקים לבוררים, לשמש כגורם מקשר בין המוסד לבין הלשכה ומוסדותיה, לבצע פעילות שיווקית להגדלת מספר התיקים, לקבוע את שיטת ניהול הדיון, מיקום הדיון וכן לנהל ולתפעל את אתר האינטרנט של המוסד. הנהלת המוסד מורכבת מיו"ר, שיהיה אחד מחברי הנשיאות ומשני חברים בשכר. במוסד תהיה ועדה מייעצת לעניין מינוי בוררים וסיווגם וכן ועדת ביקורת.

ההצעה מסדירה גם שורה של נושאים ובהם, הכשירות לשמש כבורר בערכאה ראשונה ובערכאת הערעור; הליך הגשת מועמדות לשמש כבורר בשתי הערכאות; כיצד יש להכין את רשימת הבוררים והפרטים הכלולים בה; הוראות הדין החלות על המוסד וסדרי הדיון; כיצד נפתח הליך בוררות ומה יש לכלול בבקשה לפתיחת הליך שכזה; הדרכים למינוי בורר, השגות על מינויו והחלפת בורר ועוד. הפרטים שיוסדרו בעניינים אלה יאושרו על-ידי הוועד המרכזי לאחר עבודת מטה נוספת של צוות ההקמה.

כיום פועלים שני מוסדות בוררות מרכזיים. הוותיק יותר הוא "המוסד לבוררות עסקית" שייסד איגוד לשכות המסחר, והשני הוא "המשכן לבוררות ופתרון סכסוכים", חברה פרטית בנשיאות עו"ד דליה רבין.